Högre avkastning i min bufferthink?

Ibland har man för mycket tid att fundera på saker…

Över åren har jag blivit ganska passiv och tråkig i mitt sparande. Varje månad överför jag en trevlig summa till mina depåer och sedan får det tuffa på. Jag känner inget behov av att starta en lekportfölj. Att köpa aktier i enskilda bolag, aktiva fonder och optioner och sedan följa dem är inte min grej. Inte heller alternativa investeringar. Däremot tycker jag att det är roligt att delta i IPOs. Det ger mig mycket kort en del vardagsspänning men då kommer ron snart tillbaka och är ordningen återställd.

För att öka mina IPO-chanser och avkastning skapade jag ett nytt KF-konto. Jag vill inte fylla på kontot med många belåningsbara värdepapper för att få lite kontokredit. Så jag har helt enkelt parkerat 20k SEK för att kunna delta där också. Självklart gör mina kronor ingenting typ 98% av tiden. Vilket känns lite sådår…

Men fyndig som jag är har jag kommit på något nytt! Jag har lyckats blanda två motstridiga principer här på förumet. Haha. Jag har nämligen börjat se den rörligaste av alla mina konton som del av min pålitliga, tråkiga bufferthink. :wink:

Lejondelen ligger fortfarande på ett sparkonto men samtidigt har jag alltså en inte försumbar del likvid i min KF. Skulle behovet uppstå så kan jag när som helst, utan problem och lika snabbt ta ut mina pengar från både konton. Okej… kanske inte mellan kl8:30 och kl9.05 på enstaka dagar. :slight_smile:

Visst finns det risk att mina “säkra” IPOs inte blev så lyckade som jag hoppade på. Men alla tillsammans brukar ju över året ge en positiv extra avkastning som utklassar den 0,6% räntan som jag får på mitt sparkonto. De 20k kronor i min KF får alltså ändå jobba hård ibland. Och hela min buffert ökar i värde över tid och kanske till och med kompenserar förluster pga inflation.

Vad tycker ni? Eurekamoment eller är jag helt fel ute och varit lite för kreativ? Det fungerar med ett IPO-konto men lika bra med flera. Kanske är det inte så dumt som det låter. :slight_smile:

Slutsatsen är att jag till slut ändå har svårt att bara sitta stilla och inte leka med mina pengar. Och nu får jag både och…

PS: Jag vet… “mental bokföring” och nu tillbaka till vardagen. :stuck_out_tongue:

Kreativ tanke. Jag vill ha stor buffert och då skulle denna idé passa för mig för den del av bufferten man hoppas att man verkligen aldrig behöver använda. Sannolikheten att ens privatekonomi rasar precis dom dagar man tecknat sig på en ipo är ju rätt liten.

1 gillning

Det har du rätt i och IPOS är spekulation och ingen investering. Det kan lika bra gå minus istället för plus men min egen erfarenhet är att det brukar gå plus. Och jag hoppar endast på IPOs som är tydliga skott i öppet mål som Jan kallar det ibland. Över ett helt år har det i alla fall alltid lönat sig för mig…

Detta är inget tips eller sådant men mer ett tanke som slog mig. Det är kanske inte så dumt som det låter och självklart kommer det finnas många som inte håller med mig. :wink:

Det är lite udda att ha en buffert med inbyggt lekhink. Grejen är att 80% av min buffert kommer vara ren buffert och de överste 20% är mer volatilt men inom acceptabla gränser och ändå lika tillgänglig.

Det handlar inte heller om stora summor och även om det blir ett år med lite förlust så är det ingen katastrof. Då är det bara att att se det som ett år med lite mindre än 0,6% ränta, fylla på igen vid årets slut och göra ett nytt försök. Det är en möjlighet där potentiell uppgång är mycket större än potentiell nedgång känner jag.

Jag tror jag kommer köra på detta ett år och “toppa min mjölk med champagne”. :wink:

Jag har gjort så istället. Jag har en ISK på Avanza. Där har jag innehav som ger mig tillgång till superlånet upp till 50K (0 ränta). Det är mest Avanza Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag). Det gör att jag inte behöver parkera pengar som inte används. Får jag ingen tilldelning, då har det inte kostat mig något iaf. Har jag fått tilldelning. Då för jag över pengar ISKn.

1 gillning

Så har jag löst det på mitt huvud-ISK också men när jag började skapa flera konton med endast IPOs som syfte ville jag inte ordna och “frysa” belåningsbara värdepapper och på så sätt få kredit på alla. Därför överförde jag en summa till konton som bara ligger där som likvid och inte “får” vara investerad.

Annars är det såklart en ännu bättre lösning! Och då är det hela täckt med kredit på alla sina konton istället för att “krångligt” sprida ut sin buffert.

1 gillning

Tycker mycket kortsiktig belåning är det bästa sättet för den som har kontroll på sin ekonomi och disciplin. Har själv belåning på fyra depåer av just den anledningen. På den ena har jag buffert pengar som är en slags permanent portfolio. Fungerar bra att låna det som behövs vid en IPO.

Förvisso har vi förmodligen nått Peak IPO inom en relativt snar framtid (dvs inom 1m till 10 år). :slight_smile: