IPO och kapitalförsäkring

Hej
Jag har tidigare deltagit i flertalet IPO:er och alltid använt mitt vanliga ISK med kredit. Jag har det både på avanza och på nordnet.

Nu har jag börjat prenumerera på Goda Tiders Tipstjänst och där skriver Niklas att man ska använda KF istället av olika anledningar.

Men nu när jag öppnat KF som jag tänkte använda som rena IPO konton vid sidan av mina ISK konton för att öka chansen för tilldelning samt delta i utlänska IPO:er. Det är alltså inte något jag tänkte sätta in flera hundra tusen på och skaffa kredit. Utan jag lägger över 10 lax när det är dags. Är det här ens vettigt? Läste även på både avanza och nordnet att det inte kommer vara möjligt att tömma kontona, det måste vara minst 1000kr kvar det första året.

Är inte skitsugen på att dela mina pengar jag har i mina ISK och lägga över på kf och därmed ha 4 krediter. Är ju inte rationell när jag tänker så det fattar jag ju.

Kapitalförsäkring brukar rekommenderas för spekulationer i IPO:er eftersom vi har en konstig lagstiftning som säger att om bolaget ger ut nya aktier i samband med börsintroduktionen så får inte ISK användas. Det har varit på tapeten flera gånger att det ska ändras. Jag vet att Nordnet och Avanza har till och med börjat göra work-arounds kring det för sina kunder.

Det här är ju mer en fråga kring vad du tycker är smidigt. Jag brukar ibland skippa de IPO:er som jag inte får lova att teckna av sådana skäl. Det går ju alltid fler tåg från stationen. Så man behöver ju inte ha FOMO kring det. :slight_smile:

Tänker man sig att det är en långsiktigt strategi så kan man ju bita i det sura äpplet en gång och flytta pengarna från ISK till KF och köra det som huvudspår. Det gör ju inget.