Liten annorlunda fråga:
Skulle det teoretiskt vara möjligt att driva ett bolag, vars affärsidé är: att sitta på ett stort antal kapitalförsäkringar, sälja sina aktier till intressenter som då får del av bolagets framtida vinster. Egna kapitalet man byggt upp används för att investera i IPO:er i tidigare nämnda Kapitalförsäkringar. Sen när det är förmånligt så skiftar man ut vinsterna via en utdelning till ägarna?
Fördelarna med möjlighet till att gå in med mer kapital tillsammans, med flera konton bör väl kunna öka tilldelnings-chanserna? Det blir mindre “allt eller inget”, utan man får ta del av att åtminstone något av kontona hade rätt nummer i tilldelarnas excel-ark
På tok för dålig kring juridiken här, och det är inget jag vänt om i huvudet många gånger ännu, utan en spontan tanke som dök upp i duschen
Det beror väl på vems namn kapitalförsäkringarna står i och hur tilldelningen sker? Om det är riktig lottning så är ju fler konton bättre men om det blir för populärt så kanske det finns någon som blir upprörd och så börjar det företaget ha “otur” i lottningen
Jag hänger inte riktigt med @Andre_Granstrom, kan du utveckla. Det går ju att ha ett AB tillsammans med andra och investera gemensamt. Men det blir fortfarande bara en KF, så det är kanske inte så meningsfullt. Du kan däremot ha många fullmakter till folks KF:ar på t.ex. Avanza/Nordnet.
Det finns ingen möjlighet till fler KF? Om jag förstått rätt kan företag stå som förmånstagare på en Kapitalförsäkring. Säg att jag äger bolag A, om i sin tur äger bolag B, C, D, E & F.
B-F står som förmånstagare för varsitt KF.
Övriga intressenter köper aktier i bolag A, och får på så vis tillgång till framtida vinster från bolag B-F. Dessa bolag är knuta till kapitalförsäkringar, som man tecknar börsnoteringar på. I en viss IPO kanske bolag C,D & F får tilldelning, men inte E & B. På så sätt, genom att äga andelar av bolag A, har man inte en bättre chans på “tilldelning”?
Vet inte om det finns några hinder för detta upplägg men ser ingen vits med det, den lilla vinst som man kan få kommer inte väga upp allt jobb och administration.
Dessutom tjänar man inget på detta om man är med i flera IPO’er, för snittintjäningen kommer bli lika mycket.
Ex. 10 bolag är med i detta upplägg och snittpriset per IPO ca:8000kr och vinsten 20% och tilldelning 50%, då blir vinsten 800kr/IPO, sen kommer all administration på detta som kan bli omfattande.
Men det skulle bli samma vinst om jag kör detta själv tillräckligt många gånger (ibland får man tilldelning och ibland inte) utan någon extra administration.
En mer intressant tanke är att föredra personer får ihop och skapar ett bolag som köper in sig i mogna bolags emissionsrundor strax innan de gör IPO.
Svårigheten är att hitta dessa bolag och då möjligheten att köpa in sig om man inte har varit med från början, det finns inget incitament att ta in nya ägare om man inte har ett bra rykte och kan agera ankarinvesterare