Hej,
Har bra erfarenhet av att investera i och utveckla fastigheter med bra avkastning. Givetvis har marknadens uppgångar hjälpt till men vill ändå påstå att jag haft bra koll/strategi/driv/magkänsla som gett viss överavkastning mot basutvecklingen på fastighetsmarknaden.
Sitter dock nu med kapitalet jag ackumulerat i 2 hus för uthyrning och har vant mig vid den intäkten det ger och vill inte sälja dessa för att frigöra kapitalet även om det kanske hade varit allra bäst ekonomiskt.
Låna upp emot dem hade varit ett alternativ men ger också en ökad stress på ekonomin. Eftersom jag därmed ligger 90% exponerad mot fastighet hade jag gärna fortsatt öka exponering mot börsen vilket jag nog hade satt på paus om det fanns lån att amortera med tex 6% ränta på företagslån.
Drömmen hade varit att knäppa med fingrarna och imorgon ha en fond på tex 10Mkr som jag skötte investeringarna och utvecklingen åt där de som satt in pengar får del av avkastningen. Men fond verkar kopplat till mycket regelverk.
Lättast vore väl då AB där folk kan gå in som delägare mot kapitalinsättning och har därefter del i resultatet/värdet. Problemet där blir moment 22 att inte ha några fastigheter i bolaget och motivera insättning av belopp för att de ska investeras. Hade nog inte själv satt in pengar på dom premisserna.
Tips mottages på vägar att gå. Jobba mot fastighetsbolag kanske men inte ute efter en anställning då jag har en sån utan mer investeringstänket och ha en del i vinsten som lockar.
Fastighetslån typ Kameo/Tessin på 12% äter ju tyvärr upp en avkastning på 20% på 18 månader. Därav tror jag mer på modell likt börsen med risk/reward än ränta som riskerar döda ett bra projekt bara för det tar 6 mån längre tid än beräknat.
Om du vill ratta fond så bör du kunna visa en överavkastning i minst 6-7år om folk ska vilja investera med dig. Den skulle också behöva vara så mycket bättre än index t.ex för att det skulle vara lönt för personer att investera. Hur mycket kapital skulle du få loss vid avyttring av fastigheter?
Check på överavkastningen 6-7 år mot fastighetsmarknaden och index.
Skulle jag avyttra får jag loss tillräckligt för att köra vidare på egen hand. Dock vill jag inte sälja i nuläget av olika anledningar. Bla lagfart nyligen tagen.
Fördel med att agera med lite större kapital är likt börsen riskspridningen mot inlåsning i ett enstaka projekt tex om ett förhandsbesked överklagas 2 ggr kan det ta 10månader extra att göra samma affär. Får man spridning på 3-5projekt sjunker den risken samt påverkan märkbart.
Men tipsa gärna utifrån valfritt scenario eller både att jag säljer eller inte säljer. Har 0 eller 5Mkr att röra mig med
Har du undersökt möjligheten med andra branschkollegor? Tror det är svårt att få med sig ett gäng privatpersoner på upplägget, medan det kan vara enklare att söka i befintligt nätverk. Förslagsvis någon som du kommit i kontakt med och sett hur du har utvecklats och presterat under tiden du har överavkastat marknaden. Det kan vara en befintlig fastighetsägare som inte har tid att verka på den lokala marknaden du befinner dig på, men som ser att du kan tillföra ett värde att samarbeta med.
Det går inte att starta ett aktiebolag och sälja/överföra husen du redan äger till detta? Eller resulterar detta i konstiga/ofördelaktiga skattetekniska grejer?