Hej,
Jag har en fundering kring fastigheter som jag vill bolla med de kloka här på forumet.
Jag och frugan driver sedan ett par år ett mycket blygsamt fastighetsbolag. Vi hade funderat på fastigheter som en investeringsmöjlighet under en längre tid men så 2022 när räntorna drog iväg och marknaden svalnade slog vi till på ett litet hus med två lägenheter i ganska dåligt skick.
Vi har nu renoverat huset, bägge lägenheterna har varit uthyrda sedan köpet och vi har haft en fin utveckling både på hyresintäkter och fastighetens värdering.
En grovt tillyxad tioårsplan för bolaget ser ut ungefär såhär:
Renovera klart huset och sälja det om 1-2 år, använda vinsten som kontantinsats för att köpa ett större hus med 4-5 lägenheter. Göra om processen, hoppas på en god värdeutveckling och sälja även detta hus efter ca 5 år för att kunna köpa ett hus med 8-10 lägenheter i bra skick för att förvalta långsiktigt.
Jag gillar verkligen fastigheter som investering, det enda jag som entreprenör har lite bekymmer med är att det går sååå lååångsamt. Man kan bara förädla, utveckla, höja hyrorna i den mån det går och sedan vänta.
Så till frågan:
Jag upplever att jag under senaste året i poddar och olika media stött på flera olika solskenshistorier om fastighetsbolag som verkar gå i raketfart. Nu senast i en branschtidning. Det berättas i en artikel om ett fastighetsbolag där några kompisar börjat med en första investering i en (1) lägenhet 2015 och idag, 10 år senare äger 150 lägenheter.
Jag vill vara tydlig med att det inte handlar om avundsjuka här, jag är bara nyfiken på hur detta går till då jag inte får ihop matematiken. Efter att själv ha ägt två lägenheter i snart 4 år känns det helt omöjligt att med hjälp av enbart värdeökning och hyresintäkter ta sig till ett stort bestånd på kort tid.
Kan det vara så att man i raketfastighetsbolagen tagit in externt kapital för att göra förvärv, fått sitt innehav utspätt och i själva verket bara äger några procent av bolaget?
Eller sitter man på ett stort kapital sedan tidigare som man pytsat in i bolaget som inte omnämns i framgångssagan?
Ja, vad är det jag missar i ekvationen?