Hej!
Har drivit ett företag tillsammans med en partner sedan 2018, startade ytterligare ett 2024 inom samma bransch men i ett annat land. Jag har nu tröttnat på att inte ha tid till familj, barn mm. Man lever 1 gång och jag vill bli rik på tid.
Det nya företaget har gått mycket bra. 2024 gjordes en vinst om 13milj på en omsättning av ca 70milj. Vi kommer nu i år satsa och tokköra i 7-8 månader, med en beräknad vinst om minst 20milj (alla avtal redan klara i alla led), jag räknar alltid lågt här.
Därefter lägger vi antingen ner, säljer, eller anställer all personal som krävs och låter det rulla något år till. Vid försäljning räknar vi med att kunna hitta köpare för absolut minst 20milj.
Själv funderar jag på att plugga eller liknande, sedan ta en anställning. Alltid drömt om att bli brandman
Nu går tankarna i hur jag ska investera detta. Har funderat på lite olika saker.
-Antingen starta 2 separate holdingbolag åt mig och min fru, fördela där och lägga i träda samt lyfta utdelning enl schablon i 5 år sedan casha ut till 25% skatt.
-Låta ett bolag köpa huset, kan då sälja till bolag för 10milj, betala lån på 3milj, sedan ha 7 milj skattat och klart samt huset betalt, men kanske blir dyrare att bo då med förmånsbostad mm.
-Köpa 5-6 tomter i området där jag byggde hus. Expansivt område, tomterna får jag köpa till 30% under marknadspris (500k styck), sedan bygga hus i egen regi och sälja.
1plan 170kvm här värderas till 6milj, kan bygga för 4milj inkl allt
-Investera all i holdingbolaget i diversifierad portfölj, träda bolaget, lyfta schablon utdelning varje år, samt arbeta som anställd under tiden.
Målet är att ha mer tid, och tillräckligt med pengar för att välja om jag vill jobba eller ej. Har inget konsumtionsbehov.
Hur gör man utan att riskera för mycket?
Ps. Pengar mm intresserar mig inte, vill vara göra något nytt med mitt liv.
Välkommen till forumet och grattis till framgångarna!
Alla dina planer som du angivit som exempel i inlägget låter jättebra om målet är att få mer pengar, men det kräver också väldigt mycket av er tid, eller? Om målet är att frigöra tid känns det motsägelsefullt att tex köpa fem tomter och bygga hus på dessa, även om du lejer ut det på entreprenerd.
Som många andra här troligtvis kommer rekommendera så är globalfond en bra väg att gå. I ditt fall kanske du ska sätta en en majoritet i globalfonder och en mindre del behåller du i kontakter, beroende på hur höga levnadskostnader ni har idag. en fördelning 90/10 eller 80/20 kanske vore rimligt? Då behöver ni inte stressa över att det inte finns pengar, samtidigt som den större delen av ert kapital jobbar på i globalfonder.
Tack, ja den tanken slog mig också. Gör en bruttovinst om 200k per tomt. Kan troligtvis pruta ner lite om jag köper på bulk, så kan ev 300k vinst är möjligt, inkl. Kostnader
Det är jäkligt kul att bygga hus och kan vara lönsamt. Men med en hel del erfarenhet i ämnet så vet jag att det också är svårt att tjäna pengar på det utan rätt förutsättningar. Det jag funderar på är varför ingen annan köpt tomterna och tjänat pengarna? Även med fullpris på marken så skulle ett mindre byggföretag tjäna mångmiljonbelopp om din kalkyl stämmer.
Tomterna annonseras inte ut så inget flöde av spekulanter.
Jag har själv köpt hus och byggt privat där, samt har referens från granne, samt haft en hel del diskussioner med mäklare gällande område.
Så även lågt räknat, försäljningspris 5milj.
Kostnad tomt inkl bygglov+avstyckning+lagfart 600000kr.
Ta det lugnt, läs på ordentligt. Största risken för dig är förmodligen att du får dåliga råd av diverse icke-oberoende rådgivare, och så vidare. Fundera på om du, efter du läst på lite, ska anlita en oberoende rådgivare. Förmodligen värt pengarna när det gäller dessa summor.
Men om man lätt kan köpa 5 tomter och bygga hus och tjäna 1-2 miljoner per fastighet så kan jag garantera att någon redan hade köpt marken och byggt. 5-10 miljoner i vinst på att bygga 5 hus är bra betalt för 8 månaders arbete.
Jag själv har redan köpt 2 tomter, bebyggt ena. Med ditt resonemang kan ingen göra bra affärer då någon annan alltid hunnit före. Gäller det även den första som “redan hade gjort det”?
Senaste 3 åren har varit osäkra på bostadsmarknaden, samt att man sannolikt kanske behövt invänta en återhämtning på bostadsmarknaden innan försäljning. Företag som är kapitalstarka nog att bygga 5 hus i ett svep utan att belåna sig har troligen riskkalkyler som säger nej. Jag t ex. skulle inte göra detta genom mina företag, då jag kan tjäna säkrare pengar med samma kapital med mindre risk och snabbare omsättning.
Men utan behovet att snabbt vända pengar så kan det vara en annan sak.
Vidare att marken ej finns utannonserad till offentlig beskådan gör det givetivis också svårt för oinvigda husbyggare att göra affär.