Hur hade ni roterat 10 miljoner?

Säg att dina investeringar går upp och man plockat ut en vinst på 10 miljoner. Du har ingen erfarenhet utav att driva företag men villig att lära dig.

Målet med pengarna är att använda dem som ett medel för att generera en inkomst som är tillräcklig för en hel familj att leva på.

Vad hade du gjort? Köpt ett existerande företag och lärt dig driva det? Fördelat pengarna på börsen? Kanske köpt en kommersiell fastighet och hyrt ut?

Du vill uppnå en 7-10% avkastning årligen.

Ett alternativ är att investera vinsten på 10 MSEK i globala indexfonder. Men då infinner sig ju frågan varför du sålde dina investeringar till att börja med?

4 gillningar

Om jag skulle behöva någon sorts företag eller liknande skulle jag köpa två billigare villor eller radhus och göra om dem till studentboenden. Jag skulle hyra ut 5-6 rum i vardera hus för låt säga 4-5 tkr i månaden. Jag skulle själv sköta förvaltning och underhåll.

1 gillning

Tips är att även kika in https://rikatillsammans.se/forum/t/vad-skulle-du-gora-om-du-vann-10-miljoner-pa-lotto/15686. :blush:

2 gillningar

Jag hade investerat 2/3, sen piffat min kolonilott och dragit in el eller fixat solceller. :sunflower:

Sen levt gott på avkastningen, lite lyxigare mat, gått till frisören, bjudit nära på restaurang oftare, anlitat lite hjälp med saker här hemma! :blush:

Edit
Har jag 10 miljoner, så har jag vunnit spelet, då jag lever själv. Så skulle inte driva ett företag igen.

1 gillning

Det finns fler frågor du behöver ställa dig:

1. Vilken risk eller nedgång av värdet är du villig att tåla för att uppnå den avkastningen?

2. Hur många timmar i veckan / tid är du villig att lägga på att får den avkastningen?

Hade köpt en global indexfond, de gick ju upp 25% förra året och hittills i år upp 15%.

2 gillningar

Vad vore syftet med företagandet?

Läste någonstans att mer än 9 av 10 nystartade företag får lägga ner inom något år. Skulle inte ge mig på det utan gedigen erfarenhet om hur jag isf ska hantera den finansiella risken. Inte ens AB friskriver en helt från ansvar om man sjabblar till något, vad jag förstått. Låter onödigt.

7-10% är ju vad börsen snittat de senaste 20 åren. Standardrådet med billig passiv aktieindexfond skulle ju funka utmärkt.

1 gillning

Varför köpa på direktmarknaden när börsen bjuder ut fastighetsaktier till 0,2-2x substans från tid till tid?

Lyssna på valfri föreläsning av Erik Selin.

Så vad säger det om hur mycket globala indexfonder kommer gå upp åren framöver?

3 gillningar

För att ha en åsikt behöver man ju veta hur de 10msek i vinst genererades från början. Och om de är efter skatt?

Misstänker att de kan vara medarbetare/grundare andelar vid försäljning av bolag? Då är ju frågan om man vill göra om resan i ett nytt bolag, eller om man vill sparka upp fötterna och slappna av. 10msek i en globalfond genererar ju tillräckligt för en familj i avkastning(beroende på livskostnader och bostadslån etc).

Jag skulle knega på i min nuvarande roll i 5-10år och sedan tagit en pension

Hade jag i dagsläget haft 10 miljoner i vinst till att använda till valfritt så hade de blivit att spendera dom, inte allt på en gång då…
Kanske köpt en ny tomt å byggt ett hus precis som man vill ha med ett eller flera stora garage minst 100 kvm… Energisnålt med solcells paneler å vindtrumma å batterier så man slipper vara ansluten… Inte för att huset vi bor i är dåligt eller så men allt går å förbättra…