Ett alternativ är att investera vinsten på 10 MSEK i globala indexfonder. Men då infinner sig ju frågan varför du sålde dina investeringar till att börja med?
Om jag skulle behöva någon sorts företag eller liknande skulle jag köpa två billigare villor eller radhus och göra om dem till studentboenden. Jag skulle hyra ut 5-6 rum i vardera hus för låt säga 4-5 tkr i månaden. Jag skulle själv sköta förvaltning och underhåll.
Läste någonstans att mer än 9 av 10 nystartade företag får lägga ner inom något år. Skulle inte ge mig på det utan gedigen erfarenhet om hur jag isf ska hantera den finansiella risken. Inte ens AB friskriver en helt från ansvar om man sjabblar till något, vad jag förstått. Låter onödigt.
7-10% är ju vad börsen snittat de senaste 20 åren. Standardrådet med billig passiv aktieindexfond skulle ju funka utmärkt.
För att ha en åsikt behöver man ju veta hur de 10msek i vinst genererades från början. Och om de är efter skatt?
Misstänker att de kan vara medarbetare/grundare andelar vid försäljning av bolag? Då är ju frågan om man vill göra om resan i ett nytt bolag, eller om man vill sparka upp fötterna och slappna av. 10msek i en globalfond genererar ju tillräckligt för en familj i avkastning(beroende på livskostnader och bostadslån etc).
Jag skulle knega på i min nuvarande roll i 5-10år och sedan tagit en pension
Hade jag i dagsläget haft 10 miljoner i vinst till att använda till valfritt så hade de blivit att spendera dom, inte allt på en gång då…
Kanske köpt en ny tomt å byggt ett hus precis som man vill ha med ett eller flera stora garage minst 100 kvm… Energisnålt med solcells paneler å vindtrumma å batterier så man slipper vara ansluten… Inte för att huset vi bor i är dåligt eller så men allt går å förbättra…