Kredit vid börsöppningar

Hejsan!

Jag har varit med på ett par börsintroduceringar, men tycker det är pilligt att alltid se till att det finns tillräckligt med pengar på mitt ISK hos Avanza.

Jag har förstått att man tydligen ska kunna göra dessa helt med kredit; dvs att transaktionen får igenom även om man inte ha tillräckligt med pengar. Däremot så förstår jag inte hur man ansöker om detta, eller hur det går till rent praktiskt (om jag får en skuld på 10k, försvinner den sen automatiskt om jag säljer av för 10k?)

Allt gott!

Ifall du använt kredit på säg 10k kan de inte betalas tillbaka förens slutet på året, då de dras automatiskt ifall teckning finns. Detta p.g.a skatten för att föra in pengar på isk.

De 10k ligger kvar, men inlåningsräntan är den samma som skatten. Det bli därmed ingen extra kostnad för dig.

Du kan sammanfattningsvis inte betala tillbaka krediten, men det kostar dig inget att ha den (sålänge pengarna inte är investerade)

Intressant! Vad blir belåningaräntan om pengarna är investerade då?

Men det känns som ett väldigt bra system, varför använder inte alla det? Eller är det något jag missat?

Tack för svaret iallafall :slight_smile:

Vad det kostar beror på faktorer så som belopp samt tillgångsslag. Enklast är att titta upp priserna för vald aktör.

Kan tillägga att den där krediten då kan användas om och om igen för kommande IPO:er

Följdfrågan då. Om man inte har eller kan ha kredit på sitt konto, t ex om det är ett barns ISK (i barnets namn) som vi diskuterade här Kredit till barnens KF på Avanza - Spara och investera - RikaTillsammans Forumet.

Vad tycker ni är smartast då. Bara se till att där är 12-15 tkr i kontanter (är väl typ vad minimibeloppet brukar vara i de lite större IPO;erna). Sedan pumpa in allt överskott i LF Global eller liknande.
Alternativet är ju att köpa något ETF som följer index, men om man ska köpa och sälja den stup i kvarten känns det som att courtaget kommer äta upp förtjänsten med det?

Man kan betala av krediten manuellt innan årsslut. Det är bara att göra en intern överföring från ISK-kontot till kreditkontot.

Vid årsskiftet görs detta dock automatiskt som sagt.

Om det är under 50.000 kr på barnets konto kan du ha courtageklass Start på AVA. Då är det gratis att handla på Stockholmsbörsen de första 12 månaderna. Jag brukar då köpa Investor för överskottet (pga av fondliknande börshandlad stabil aktie), och ibland för alltihop om det går länge mellan ipo:erna. Känns lite bättre än att ha kontanter som dräller omkring på ett ISK. När det sen gått 12 mån/alt att ungen kommer upp i över 50.000 kan man ju göra som du föreslog, att köpa en indexfond istället så slipper man courtage.

1 gillning

Vill bara tacka för att ni hjälpt mig förstå! Har nu ansökt om kredit på Avanza!

1 gillning