Pengar ståendes på konton, eller utnyttja kredit?

Hej,

Har så smått börjat börjat intressera mig för börsnoteringar med en mindre andel av mitt totala kapital ca 5%. Har startat upp följande konton:

1 KF Avanza, eget namn
1 ISK Avanza, barnets namn

1 KF Nordnet, eget namn
1 ISK Nordnet, barnets namn

Hur gör ni andra som är erfarna med detta för att ha täckning på kontot, har ni pengarna ståendes oinvesterade på kontona eller köper ni någon bred fond och utnyttjar kredit?

Vad ser i för eller nackdelar med respektive variant?

Jag använder kredit på de konton jag använder för börsnoteringar. Det är svårt att få tilldelning i bra IPOs och jag vill inte ha massa pengar ståendes till ingen nytta och kosta skatt bara utifall att.

Jag har huvudsakligen indexfonder på kontona men har även spritt ut lite guld - trots att jag egentligen vill ha guldet placerat på annat ställe. Jag har även strimlat ut mina olika indexfonder över de olika kontona, vilket jag inte skulle ha gjort om det inte handlat om belåning. Konsekvensen är att jag behöver använda kalkylark för att hålla koll på min förmögenhet.

Förutom till IPO-ansökningar använder jag min värdepapperskredit till placering med hävstång och för att kunna göra omfördelningar mellan fonder med köp och sälja samma dag (“ful-ETF”). Dessutom är det bra när jag vill lägga massa köp- och säljorder på aktier. Annars måste jag sälja innan jag kan köpa.

Tidigare har jag varit anti-lån i största allmänhet, men nu känner jag mig bekväm med det och tycker värdepapperskredit är smidigt och löser många problem.

3 gillningar

Är oerfaren, men med samma dilemma som du. Har skaffat kredit på ett konto men inte vågat använda den än. Så svaret blir kontanter på kontona. Det blir ju en del som står och står, bara. Man vill väl inte flytta in och ut heller, för det är väl då det beskattas om jag förstått det hela rätt.

Jag har kredit på ett konto på Avanza (KF). På Nordnet har jag ingen kredit än, men heller inget courtage så tänker att det jämnar ut sig. När jag byggt upp mer kapital på Nordnet kanske jag skaffar kredit där också.