Har eventuellt funderat på att testa Avanzas värdepapperskredit framöver i några av fonderna jag redan sparar i, är inga jättesummor jag ska låna utan mest som ett test.
Det jag behöver tips om är hur jag framöver efter att jag investerat pengarna kan sammanställa hur mycket dom där extra pengarna verkligen gjort i avkastning för mig?
Man är ju såklart nyfiken på hur mycket den där eventuella krediten gjort för skillnad i kronor och ören efter att lånet och räntan är avdragen.
Om jag hade investerat alla lånade pengar i en ny “tom” fond hade det varit lite enklare att räkna ut, men nu tänkte jag investera dom där jag redan har andelar sedan tidigare.
Jag vet inte riktigt hur jag ska räkna ut det, men ni kanske är klokare?
Stämmer detta verkligen, eller har Avanza gjort ändringar för att förhindra att det nu går?
Dvs att man kan ha värdepapperskrediten på ett konto utan eget kapital och enbart handla för krediten?
Det ser nämligen för mig enbart ut som krediten baseras på kapitalet som finns på resp konto och har man inga pengar så antar jag krediten blir därefter?
Intressant, jag får dock inte det att fungera.
Testade ansöka om kredit på ett ”tomt” konto och fick följande meddelande: *”Du kan inte låna på det här kontot just nu * För att kunna använda krediten behöver du ha värdepapper med belåningsvärde på kontot, vilket du inte har just nu.”
Jag hittar dock inte sidan du nämner där man kan flytta kredit mellan konton, antingen är jag blind eller så är den helt enkelt inte synlig för mig som enbart har kredit på ett(1) konto.
Om nån annan fått detta att fungera så hojta gärna till, det är något jag också skulle vilja testa för att särskilja på köpen via egna pengar och lånade pengar
Jag har bara kredit på ett konto. Man hittar den så här:
Gåt till nya innehavssidan, välj det konto som har kredit, klicka ”Kontodetaljer” till höger om där du valde konto. En kolumn till höger dyker då upp. Texten jag klippte är längst ner.
Kreditlimiten är bara hur mycket du kan låna och funktionen att flytta limiten innebär att du kan flytta hur mycket du i teorin kan låna. För att få låna behöver du ansöka om kredit för varje konto. Du behöver ett värde på kontot för att kunna låna pengar. I princip kan du låna pengar på ett konto (sätta kontanter på kontot) och föra över kontanterna till ett annat konto. Man får däremot inte göra så enl villkoren för kredit på avanza (det är tekniskt möjligt). Hos Nordnet är det ok att använda pengarna man lånar till vad som helst.
Om du är beredd på att skriva upp värden själv i ett kalkylark så kan du logga hur mycket du har i lån varje månad, hur många procent avkastning du fått på värdepapperen, samt hur många kronor du fått betala i ränta. (Lån * avkastning%) - ränta = avkastning från lånet.
Har du någon buffert/räntefonder/sparkonto eller liknade som bara ligger och dammar? Då kan det vara en idé att använda dessa i första hand och vid behov värdepapperskrediten som buffert etc istället. Även om du bara kommer upp i 0,99% ränta så är det onödiga pengar.