Kredit på Avanza kontra sparkonto

Hej,
Avanza erbjuder mig 1,99 % ränta på mitt ISK-konto. På deras sparkonto får jag 3,5 % ränta. Om jag lånar 500k på ISK-kontot och för över till mitt sparkonto, så tjänar jag 1,51% ränta. Jag slipper även betala ISK-skatten på dessa 500k. Tänker jag rätt? Känns som det är ett för enkelt sätt att tjäna/spara pengar på!
Jag är för närvarande inte intresserad av att investera pengarna.

Ja du tänker rätt. Deras förhoppning är väl att folk ska investera de lånade pengarna i värdepapper där de kan tjäna in på avgifterna.

Vet inte om det tillkommer ränteavdrag dessutom. I så fall är räntan på lånet ännu lägre i praktiken :slightly_smiling_face:

Sen tillkommer vinstskatt på sparkontot.

1 gillning

Hur mycket har du investerat på Avanza idag? Tänker på exemplet med att låna 500kkr till 1,99% ränta så krävs ju norr om 5 miljoner för att ha lite höjd.

2 gillningar

5 milj på Avanza.
Har ett bolån, 2,5 milj, som läggs om i mars där räntan ändras från 1,2 % till 4,5%. Surt! Tänker amortera 500k för att få ner räntekostnaden. Diffen mellan Avanzas ränta och bolånet = 2.5% = 12.500 kr/år.

Jo, det stämmer nog men det finns flera hakar. Här är ett räkneexempel.

Låt oss anta att ditt ISK-konto är värt en miljon. Då kan du för närvarande låna 10% av det beloppet till 2% ränta. Men du behöver marginal för att inte hamna på fel sida 10%-gränsen om ditt innehav tappar i värde, så låt oss säga att du lånar 80.000 till den räntan. Du sätter in pengarna på ett sparkonto med 3.7% ränta, vilket blir 0.7*3.7 = 2.6% efter skatt. Summa summarum: 0.6%.

Med nuvarande räntor kan en miljonär alltså klämma ut knappt 500 kronor på det här sättet. Observera också att villkoren och räntorna ändras kontinuerligt och att Avanza har ett ganska komplicerat skatteupplägg för värdepapperskrediter som kan komma att ändras. Att kontinerligt hålla reda på allt detta för några hundralappar är knappast värt besväret.

2 gillningar

Intäktsräntan på sparkontot kvittas väl så långt det går mot räntan för värdepapperslånet?
Så lånar man 80k till 1,99 så får man ju först tjäna in 1592 utan vinstskatt på sitt sparkonto.

Hmmm :thinking: inte så enkelt mao. Flera parametrar att ta hänsyn till och räkna med i ekvationen!

Jag utnyttjar krediten så, har man kreditutrymme så att det iaf blir nån tusenlapp i förtjänst tycker jag det är värt det. Byter man räntenivå får man mail, så man kan reglera skulden så ingen större risk att man får högre räntekostnad än man vill.

Blir så klart ingen jättevinst men i princip riskfritt om man har lite koll på villkoren. Har aldrig behövt göra nåt under de åren jag använt krediten.

1 gillning