Fråga om kredit på Avanza

Hej!

Avanza står det när man använder kredit, att så fort det finns pengar på kontot så används de för att betala av krediten. Det jag undrar är hur jag kan fortsätta köpa fonder på samma konto med egna pengar samtidigt som jag använder kredit? Har försökt läsa till mig detta på deras hemsida men blir inte klokare. Hoppas någon här vet.

1 gillning

Dina egna pengar används alltid först, men om du har 100 kr i skuld på kreditkontot och 100 kr i likvider på ISKn så räknar Avanza det som att du har 0 kr i skuld.

1 gillning

Du kan tyvärrr inte välja utan krediten används först när du inte har några pengar kvar.

Jag löste det genom att jag har två konton. krediten är kopplat till mitt huvudkonto (där min säkerhet ligger i form av aktier) men om jag skulle vilja kan jag byta konto.

Jag har också depåkonto samt ISK.

1 gillning

Vad spelar det för roll?

1 gillning

För att jag vill fortsätta månadsspara med egna pengar samtidigt som jag nyttjar lite kredit för att boosta sparandet långsiktigt.

Månadssparar du då i det ena kontot och har krediten i det andra?

Precis. Fast jag är dåligt på att månadsspara, jag är konsult och sätter in lite överskott då och då och vill då använda det istället för krediten så lite samma anledning som du.

1 gillning

Om du har 1000kr (t.ex.) utnyttjad kredit, köper fonder för 1000kr och sätter in 1000kr kommer du ju fortfarande ha 1000kr utnyttjad kredit

5 gillningar

Som @emilv och @Esko säger, det spelar ingen roll. Tankevurpa, om du sätter in pengar så skulden sänks och sedan köper för motsvarande belopp så består ju den ursprungliga skulden; således har du sparat med egna pengar just vid det tillfället.

1 gillning

Så långt tänkte jag inte, nu kände jag mig lite dum :joy: tack för svar.

1 gillning