Kan man förlänga sin Avanzakredit från sitt ISK till sin kapitalförsäkring baserat på samma säkerhet?
Dvs säkerhet (mina värdepapper på mitt ISK) på ett konto som ger kredit på två konton. Mitt mål är hitta en bra struktur för belåning till börsintroduktioner.
Jag tror inte det går att “koppla” krediten automatiskt till mer än ett konto. Och jag antar att det i princip är denna automatiska koppling du vill ha - dvs att inte sätta in pengar i onödan på ditt ISK / KF utifall att du inte får tilldelning?
Men lite beroende på vad det är du egentligen vill kan du ju lösa detta på olika sätt ändå.
Om du vill kunna delta i börsintroduktioner men exempelvis inte rösta på bolagsstämmorna på de eventuella aktier du gar, så flytta bara över allt, hela portföljen till ditt KF och koppla krediten där. Jag tror inte det finns IPO:er som inte går att teckna på KF men på ISK, men tvärt om finns det ju de som bara går att teckna på KF.
Om du vill kunna vill vara med på IPO:er i ett KF men ha säkerheten i ett ISK av någon anledning, så borde du kunna skapa en ny kredit på din KF, och manuellt föra över kontanter från kreditkontot som är kopplat till din ISK till kreditkontot som är kopplad till din KF. Dessa kontanter sätts ju bara in på KF-kontot vid tilldelning så ingen onödig insättning, men å andra sidan räknas det nog som att du ligger belånad diredkt vid överföringen då kontonas krediter inte är kopplade, men är det under 50k så kan du ju låna gratis på avanza så det borde inte spelar någon roll. Med detta upplägg (tror jag att du) kan handla med automatisk insättning på KF från en kredit som “egentligen” är från ett ISK, men det kräver att du manuellt gjort denna överföring från ISK-krediten till KF-krediten, vilket antagligen skulle räknas som belåning.
KF är ju en försäkring så jag tror också att du måste koppla ett eget kreditkonto till denna. Du kan däremot själv reglera krediten inom olika ISK så länge som du håller dig inom din kreditgräns.
Det går att koppla ett kreditkonto till flera ISK, man kan själv reglera och fördela den totala kredit limit per konton på Avanza under Mina krediter.
Däremot så verkar det inte som att man kan nyttja belåningsgrad och belåningsutrymmen mellan konton, vilket jag tolkar som att det är det som @Alex006 vill göra.
Ja precis! Syftet är att delta på börsintroduktioner utan att pumpa in kontanter utifall tilldelningen uteblir.
Yes, har kopplat min kredit från ISK:n till kapitalförsäkringen men kan inte köpa för något på kredit eftersom jag saknar värdepapper där. Undrar egentligen vad syftet med detta är hos Avanza är eftersom det rent praktiskt inte går att nyttja på ISK-krediten på kapitalförsäkringen som saknar säkerhet, trots kopplingen.
Drar slutsasen att det är lika bra att ha lite värdepapper på kapitalförsäkringen som agerar bas för belåningen. Istället för att ha allt på ISK så lägger jag över lite till KF.
Jag tolkar det som om du tecknat en kredit på kapitalförsäkringen, och redan har en kredit på ditt ISK. Stämmer det? Och då kan du inte låna på krediten i KF-kontot, eftersom belåningsvärdet är 0.
Det du i så fall kan göra är att göra en manuell överföring från ditt ISK’s kreditkonto till ditt KF’s kreditkonto. jag provade i appen och det går att göra så (så när som på att jag inte tryckte på Överför och faktiskt gjorde det).
Det du då i praktiken gör är att ta ett lån med din ISK som säkerhet. Pengarna ligger på det andra kreditkontot som är kopplat till ditt KF. Då kan du handla för dessa (de är “tillgod på kreditkonto”) i din KF, och pengarna sätts bara in vid behov och så mycket som behövs. Ingen tilldelning, ingen insättning.
Men det skulle som sagt innebära att du konstant ligger på belåning på ditt ISK, men så länge det är under 50k och med vissa villkor är det ju gratis på Avanza så ser inte det direkt som dumt. Bara komplicerat Det är ingen skatt eller avgift för att göra överföringar mellan kreditkonton, då de tekniskt sett är utanför både ISK:t och KF:en. Efter börsnoteringen om det inte blev tilldelning kan du ju bara föra över det tillbaka till ursprungliga kreditkontot för att bli av med belåningen om det är mer än 50k eller du får betala ränta pga för lågt innehav på ISK:t
Även om detta upplägg nog fungerar, så hade det nog ändå varit lättare om du har lite fonder även på KF. Så har jag; utöver mina huvudportföljer har jag ett ISK och ett KF med belåning på Avanza och Nordnet, då man aldrig vet vad som kommer behövas för nästa introduktion. Så har jag satt in en slant i billiga globalfonder med högt belåningsvärde på samtliga dessa så att jag kan spontananmäla mig med kort varsel till en IPO utan att behöva fundera.
Det funkar bra att göra som Erik A beskriver. Så gjorde jag flera gånger innan jag satte över lite pengar i fonder på mitt kf.
Har även tillfälligt fört över pengar till mina nordnet konton där jag knappt har haft något investerat från min Avanza kredit på isk.
Förde t o m över till frugans konto för börsintroduktioner då hon inte är kreditvärdig för avanzalånet.
Då blev det ju lite ränta men det har ju betalat sej med råge.
Kanske inte är särskilt föredömligt men rent tekniskt fungerar det.