Kredit till barnens KF på Avanza

Hej!

Har googlat en stund på detta men hittar inget svar.

Om jag öppnar varsitt KF till mina barn hos Avanza och skaffar mig förvaltarfullmakt, kan jag då koppla min kredit till dessa KF?

Helst kunna koppla min egna redan godkända kredit till dessa konton

Tanken är att ha pengar investerade i fonder för att sedan ansöka om lite börsintroduktioner med krediten.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning, Anton

Är det inte bättre att öppna en KF i ditt namn och ha barnen som förmånstagare? Då får barnen precis lika mycket. Kan bli orättvist annars om summorna inte är lika efter ett antal år.
Dessutom är det lättare för dig att administrera ett konto istället för två.

Du måste nog koppla ett eget separat kreditkonto till en KF. Kreditutrymmet baseras på din totala ekonomi så om du har kredit på flera ställen blir det lägre summa på varje.

Jo, för löpande sparande till barn är detta en bättre lösning. Men om man ska delta i IPO:er hjälper det inte eftersom kontot inte står på barnen.
Lösningen är med andra ord, om man vill ha barnspar och delta i IPOer på sina barns namn att

1. Ha en KF för sina barn (eller ett per barn om man hellre vill det) i sitt eget namn men med sina barn som förmånstagare. Här har man sitt ordinarie barnsparande
  2. Ha ytterligare en KF på sitt barns namn med mindre summa kontanter för att delta i IPO:er.

Dubbelkolla gärna med Ava, men jag är nästan helt säker på att detta inte är möjligt. Du kan inte ha kredit på dina barnskonto eftersom dem inte är myndiga, och även om det hade gått hade dem antagligen har sjukt dålig kreditvärdighet :wink:
Du kan heller inte dela med dig av ditt egna kreditutrymme till dem tyvärr.

Mitt tips är istället att sätta in en lagom summa för att vara med i de flesta IPO:er, t ex 10-15tkr på deras KF:ar. När kapitalet växer över 15 tkr investerar du överskottet och ser därmed till att ha ~15tkr kontakt på kontot jämt.

1 gillning

Hela grejen bygger på att söka i just deras namn. Jag söker nämligen i samma bolag för egen räkning i mitt namn :slight_smile:

Men tack för svar!

Jag får dubbelkolla med Avanza på måndag om de har någon lösning.

Kan blir att jag följer ditt tips med kontanter på ett kf och investera vinsten de genererar.

Tack för svar!

1 gillning

Återkoppla gärna svaret! Jag har själva inte orkat fixa konton till kidsen för IPO också, har bara vanlig KF i eget namn för barnsparande. Jag borde ta tag i det där själv också

Det lovar jag att göra :grinning:

1 gillning

Det gick inte koppla min kredit till KF (som är i barnens namn) precis du du misstänkte DaB.

Pratade med Avanzas kundtjänst idag.

Med vänlig hälsning, Anton

1 gillning

Tack för att du kollade och återkopplade

1 gillning

Hej @AntonT och @DaB. Jag lånar tråden för en snarlik frågeställning då jag precis som DaB tänkt öppna KF i barnens namn utan att få tummen ur.

Att öppna KF till ett barn och ansöka om förvaltarfullmakt för att kunna köpa värdepapper, teckna IPOer etc från min egen inloggning ska inte vara några konstigheter om jag förstått det rätt. Min fråga är om jag kan överföra pengar från barnets KF till ett av mina egna konton eller om pengarna blir låsta på barnets KF. Låt oss som exempel säga att jag på barnens konto vill ha 20k för IPOer och sedan överföra eventuellt överskott till ett långsiktigt sparande på mitt eget konto - vet ni hur det fungerar där? Jag antar att min fråga egentligen kokar ner till vad förvaltarfullmakten innebär.

Pengarna blir låsta på barnens KF.

Jag skapade kontont till ungarna igår faktiskt. Fungerade lite olika på Nordnet och Ava men var ganska smidigt i båda fallen. På Ava får du fullmakt överkontot automatiskt isamband med att du skapar kontot. Vet inte om det är samma på nordnet då det är lite handläggningstid där och jag inte fått tillgång till kontona ännu.

Men för att svara på din fråga, när ISK:n står i barnens namn (omyndiga personer kan inte ha KF), SÅ KAN DU ALDRIG TA UT PENGAR från det kontot till ett annat konto ett konto som står i ditt barns namn.
Du kan alltså föra dit pengar från dig (en gåva till dina barn). Men du kan aldrig ta tillbaka pengarna (på dina barns vägna ge dig pengar).

Pengarna är “fast i ISK:n” tills ditt barn blir myndigt eller ni gör en överföring till ett av barnens vanliga bankkonton

Tack, då förstår jag hur det ligger till.

Vi har löst det här genom att ha et konto på vår vanliga bank i respektive barns namn som man kan föra över till. Sedan har man dispositionsrätt på det kontot på banken. Hittills har det gett oss rätt mycket flexibilitet.

3 gillningar