Har under ett par års tid periodvis deltagit mer och mindre aktivt i diverse olika börsnoteringar och har uppfattat detta som ett tacksamt sätt för den påläste att kunna dra nytta av lågt prissatta noteringar (klassisk teckna-sälj). Detta har resulterat i en hel del trevliga extrapengar även om det naturligtvis aldrig finns några riskfria investeringar. På senare tid har jag dock känt en ökande frustration inför, vad jag uppfattar som, det faktum att småspararnas möjligheter att dra nytta av dessa gynnsamma börsnoteringar stadigt försämras (vi återkommer till de mindre gynnsamma längre ner). Inte minst efter dagens nya fadäs (denna gången KlaraBo) där man inte förrän 16 minuter före börsens öppning (vilket i sig är anmärkningsvärt undermåligt) återigen möttes av det frustrerande meddelandet
”Du har på det här kontot anmält intresse för att teckna aktier i KlaraBo AB men har dessvärre inte erhållit tilldelning.”
Detta har nu fått mig att ställa mig frågan, är det ens värt att lägga tid på börsnoteringar längre?
Som jag ser det finns det tre olika typ-case i samband med att ett företag börsnoteras:
A. Företag med ett attraktivt prospekt, där det finns anledning att tro att aktien kommer att stiga i öppningshandeln.
B. Företag med ett tveksamt prospekt, där aktien lika gärna kan gå upp och ner i öppningshandeln. Med andra ord en lottsedel.
C. Företag med ett dåligt prospekt, där börsnoteringen enbart känns som en take home pay för tidigare ägare och där kursen troligtvis kommer att gå ner.
Naturligtvis vill man gå med i börsnoteringar av A-företagen, sky C-företagen som pesten och beroende på riskvilja kan man tänka sig B-företagen. I mitt fall är allt annat än A-företag ej av intresse.
För att avgöra huruvida börsnoteringen utgörs av kategorin A, B eller C krävs någon form av research. Detta kan röra sig om allt från att spana in hypen på Twitter, lyssna på diverse rekommendationer eller (vilket jag alltid förespråkar) läsa igenom prospektet. Här krävs alltså någon form av uppoffring i form av tid.
Utöver detta behöver du ha pengar tillgängligt för att delta i noteringen, ”torrt krut”. För detta finns naturligtvis alternativkostnaden av att ha denna summa pengar ståendes utanför börsen.
Vanligtvis har man inte pengar vid sidlinjen på ett ISK-konto, varför en överföring krävs vilken genererar en skatteeffekt (visserligen inte särskilt stor, men ändock). Pengarna är dessutom i realiteten även frusna mellan den sista svars-dagen till den dag då du får reda på eventuell tilldelning.
Utöver ovanstående ”kostnader” så tillkommer även en hel del obekvämligheter i form av banköverföringar (beroende på vilka banker som får ta del av noteringen), avsätta tid för att kunna vara aktiv i samband med börsöppningen (gäller förvisso bara vid teckna-sälj) osv. osv.
Tidigare har jag inte uppfattat detta som ett problem då det har funnits tillräckligt goda möjligheter att hitta och få tilldelning i A-prospekt. Men under de senaste 1-2 åren tycker jag att det har skett en förändring. A-prospekten är visserligen fortfarande relativt lätta att hitta, men som småsparare känns det nu för tiden extremt svårt att få tilldelning i dessa (B och C-prospekten verkar dock alltid finnas tillgängliga för småspararna, men de är jag inte intresserad av). Jag kan se tre möjliga förklaringar till detta:
- Ett ökat sparintresse i allmänhet och ökad medvetenhet om ”teckna-sälj-strategin” i synnerhet har lett till att fler personer anmäler intresse och att det blir svårare att få tilldelning pga. högre grad av överteckning.
- Ökad penningmängd i omlopp och TINA vilket föranleder ökat inflöde i börsnoteringar generellt.
- En förändring av tilldelningsfilosofin, där fonder och större aktörer premieras och småspararna tvingas konkurrera om en krympande andel aktier.
Just nu börjar jag närma mig en punkt där jag känner att det inte längre är värt att lägga tid och energi på börsnoteringar då möjligheten till tilldelning i A-prospekt i dagsläget är nära obefintlig. Men som alltid så är jag öppen för att jag kan ha helt fel, så min fråga till er är nu:
Är jag bara grinig och skriver i affekt för att jag inte fick tilldelning (igen) och börsnoteringar alltjämt är värt att engagera sig i, eller håller ni med om att det börjar bli allt mindre attraktivt pga. dåliga möjligheter till tilldelning? Om så är fallet vilken av de tre ovanstående punkterna (eller er egna punkt 4) anser ni i så fall vara anledningen till detta?
Trevlig kväll och stort grattis till er som fick tilldelning tidigare idag - det unnar jag er!