Är det värt att lägga tid på börsnoteringar längre?

Har under ett par års tid periodvis deltagit mer och mindre aktivt i diverse olika börsnoteringar och har uppfattat detta som ett tacksamt sätt för den påläste att kunna dra nytta av lågt prissatta noteringar (klassisk teckna-sälj). Detta har resulterat i en hel del trevliga extrapengar även om det naturligtvis aldrig finns några riskfria investeringar. På senare tid har jag dock känt en ökande frustration inför, vad jag uppfattar som, det faktum att småspararnas möjligheter att dra nytta av dessa gynnsamma börsnoteringar stadigt försämras (vi återkommer till de mindre gynnsamma längre ner). Inte minst efter dagens nya fadäs (denna gången KlaraBo) där man inte förrän 16 minuter före börsens öppning (vilket i sig är anmärkningsvärt undermåligt) återigen möttes av det frustrerande meddelandet
”Du har på det här kontot anmält intresse för att teckna aktier i KlaraBo AB men har dessvärre inte erhållit tilldelning.”

Detta har nu fått mig att ställa mig frågan, är det ens värt att lägga tid på börsnoteringar längre?

Som jag ser det finns det tre olika typ-case i samband med att ett företag börsnoteras:

A. Företag med ett attraktivt prospekt, där det finns anledning att tro att aktien kommer att stiga i öppningshandeln.
B. Företag med ett tveksamt prospekt, där aktien lika gärna kan gå upp och ner i öppningshandeln. Med andra ord en lottsedel.
C. Företag med ett dåligt prospekt, där börsnoteringen enbart känns som en take home pay för tidigare ägare och där kursen troligtvis kommer att gå ner.

Naturligtvis vill man gå med i börsnoteringar av A-företagen, sky C-företagen som pesten och beroende på riskvilja kan man tänka sig B-företagen. I mitt fall är allt annat än A-företag ej av intresse.

För att avgöra huruvida börsnoteringen utgörs av kategorin A, B eller C krävs någon form av research. Detta kan röra sig om allt från att spana in hypen på Twitter, lyssna på diverse rekommendationer eller (vilket jag alltid förespråkar) läsa igenom prospektet. Här krävs alltså någon form av uppoffring i form av tid.

Utöver detta behöver du ha pengar tillgängligt för att delta i noteringen, ”torrt krut”. För detta finns naturligtvis alternativkostnaden av att ha denna summa pengar ståendes utanför börsen.

Vanligtvis har man inte pengar vid sidlinjen på ett ISK-konto, varför en överföring krävs vilken genererar en skatteeffekt (visserligen inte särskilt stor, men ändock). Pengarna är dessutom i realiteten även frusna mellan den sista svars-dagen till den dag då du får reda på eventuell tilldelning.

Utöver ovanstående ”kostnader” så tillkommer även en hel del obekvämligheter i form av banköverföringar (beroende på vilka banker som får ta del av noteringen), avsätta tid för att kunna vara aktiv i samband med börsöppningen (gäller förvisso bara vid teckna-sälj) osv. osv.

Tidigare har jag inte uppfattat detta som ett problem då det har funnits tillräckligt goda möjligheter att hitta och få tilldelning i A-prospekt. Men under de senaste 1-2 åren tycker jag att det har skett en förändring. A-prospekten är visserligen fortfarande relativt lätta att hitta, men som småsparare känns det nu för tiden extremt svårt att få tilldelning i dessa (B och C-prospekten verkar dock alltid finnas tillgängliga för småspararna, men de är jag inte intresserad av). Jag kan se tre möjliga förklaringar till detta:

1. Ett ökat sparintresse i allmänhet och ökad medvetenhet om ”teckna-sälj-strategin” i synnerhet har lett till att fler personer anmäler intresse och att det blir svårare att få tilldelning pga. högre grad av överteckning.
  2. Ökad penningmängd i omlopp och TINA vilket föranleder ökat inflöde i börsnoteringar generellt.
  3. En förändring av tilldelningsfilosofin, där fonder och större aktörer premieras och småspararna tvingas konkurrera om en krympande andel aktier.

Just nu börjar jag närma mig en punkt där jag känner att det inte längre är värt att lägga tid och energi på börsnoteringar då möjligheten till tilldelning i A-prospekt i dagsläget är nära obefintlig. Men som alltid så är jag öppen för att jag kan ha helt fel, så min fråga till er är nu:

Är jag bara grinig och skriver i affekt för att jag inte fick tilldelning (igen) och börsnoteringar alltjämt är värt att engagera sig i, eller håller ni med om att det börjar bli allt mindre attraktivt pga. dåliga möjligheter till tilldelning? Om så är fallet vilken av de tre ovanstående punkterna (eller er egna punkt 4) anser ni i så fall vara anledningen till detta?

Trevlig kväll och stort grattis till er som fick tilldelning tidigare idag - det unnar jag er!

3 gillningar

Håller med om att det inte alltid går som man vill och att det kan kännas onödigt krångligt.

Med det sagt har jag deltagit i strax norr om 40 IPOer i år. Fått tilldelning i 34.
Och gjort en total vinst på 105 000.
Har troligen lagt mindre än 10 timmar på detta.

Och ja, jag är en helt vanlig småsparare som brukar gå in med 5-50’ per IPO.

4 gillningar

Tecknade för 28000 i Klarabo och fick 74 st aktier, vilket gav en dryg 1000-lapp i vinst. En hyfsad timpenning, så jag har inget att klaga på.

Råkar man ha ett visst kapital, behövs inga banköverföringar heller. Skatten på ISK är ju så extremt låg, att har man 50 000 kr stående på ISK blir skatten försumbar.

1 gillning

Har under en viss tid inte fått några aktier alls i tilldelning men jag tycker nog att man får tänka på att de är ju utspritt över ett år som du ska titta på resultatet, inte den enskilda månaden.

Är + 34 000 i år. Du kan ju lätt se på Avanza numera och även på Nordnet hur de går för dig om du har depåer som endast finns just för detta. Jag tror de var @janbolmeson som skrev det också att får du mer än 7-8% i vinst så har du ju på de beloppet redan tjänat mer än vad man kan räkna vad en indexfond snittar på ett år.

Sen kan jag tänka mig att OM de blir surare börs så torkar kapitalet upp. Sen när de blir är ju ett annat kapitel :slight_smile:

2 gillningar

Du kan ju annars “köpa” tiden genom att betala för en tipstjänst, t. ex. Goda tider. Ja, det kostar pengar, men en enda bra notering med minimitilldelning betalar ju för den, och man får rätt många tips ändå.

Men jag håller med dig om att det är sjukt störigt när man inte får tilldelning, och sen eftersom jag tydligen gillar att plåga mig själv så måste jag ju titta när aktien som jag inte fick tilldelning i åker raket vid öppningen, istället för att bara strunta i det och logga ut :sweat_smile:

Här använder jag kredit. Dels så behöver du inte ha något torrt krut, dels så sätts inte pengarna in på ISK:t om du inte får tilldelning. Så inga onödiga skatteeffekter, inget behov av planering, egentligen ingen alternativkostnad iom att du inte har oinvesterade pengar, och pengarna är inte låsta i väntan på första handelsdag. Ränta betalar du bara för den tid du faktiskt lånar, vilket kanske blir några ören om du kör en teckna-och-sälj samma dag.

2 gillningar

Själv tecknar jag I princip aldrig några IPO där det är mer än ett par dagar mellan tilldelning och notering.

Då blir det lite mindre att hålla reda på. Sådana noteringar har oftast dessutom en mycket högre risk.

Lägg energin på något annat, en promenad i skogen eller längs kusten, läs en bok i makro eller något annat ämne, ger mycket mer energi än jaga ipoer (som jag tycker ger alldeles för lite utdelning i förhållande till energi)

Jag skulle säga att den avkastningen är på tok för låg för den risken och jobbet, tycker jag!

Du har höga krav. Med en begränsad tidsinsats har jag hittills i år tjänat 65 000 kr och förlorat 7 000 kr vilket netto ger 58 000 kr. Då har jag ändå hunnit med mängder av skogspromenader…

Nästa år skall jag ägna lite mer tid åt detta, så får vi se hur det går.

Jag tänker så här, ska jag kunna sätta en kurs efter ipon som ska va min exit så att jag kan fastna i ett möte på jobb utan att känna någon stress så får jag lägga en hel del energi på att hitta den kursen, har jag en ledig dag som jag kan följa kursen så är det mer ok…

Men framför allt, lägger jag energin på att hitta min exitkurs innan ipon och jag blir utan tilldelning, den tiden får jag aldrig tillbaka… och det har varit lite för mycket sånt på sistone…

Men som sagt, det är mitt perspektiv, jag är medveten om att alla inte ser det så…

Om man ska göra en ordentlig fundamental analys av bolaget eller har ambitionen att hålla efter ipon så blir det ju en helt annan grej.
Om man som jag bara lägger 5-10 minuter på att bilda sig en snabb uppfattning om sannolikheten för en initial kursuppgång så är det ju snabba pengar.

Denna hösten:
Volvo Cars och Flat Capital var lätt att få tilldelning och har gått väldigt bra. Truecaller har också gått bra. CTEK var väl lite svårare att få tilldelning, men har gått väldigt bra.
Ibland behöver man behålla aktierna lite längre än en dag för att få god utveckling.

Men frågan måste bli, varför skall någon ge bort pengar? Samtidigt måste man få ersättning för sitt risktagande. Var hittar man balansen där?