CINT börsintroduktion - vad tänker vi?

Vad tror ni om börsinteoduktionen av Cint nästa vecka?
Verkar ha några tunga ankarinvesterare med på tåget, men det är ju ingen garanti för att man lyckas.

2 gillningar

Kolla recensionerna på Google. Räcker som vägvisare för mig. :wink:

1 gillning

Stå över du, så får vi mer att dela på :smiley:

2 gillningar

Privata affärer säger teckna. Har dock Inte sett så många andra säga bu eller bä ännu?

1 gillning

Känns som många är positiva, en del tunga investerare säkrade redan. Så lutar nog att det blir svårt att få tilldelning.

1 gillning

Ja troligen! Ska försöka teckna.
Har dock inte bestämt om jag ska tänka, kortsiktigt eller långsiktigt med denna?
Sett Vissa IPO’s stiga mycket bara under första handelsdag under senaste tid.

Priset per aktie ska vara ganska dyrt enligt den här analysen:

2 gillningar

Kikade på recensionerna på Cint på google och det gjorde inte att jag blev sugen på någon långsiktig placering. Kortsiktigt kanske vågar jag inte uttala mig om men jag kommer inte delta just nu.

Vad är det för recensioner som ni pratar om?

Om du söker efter Cint på Google så får du upp en “inforuta” till höger. En bit ner finns det en rubrik för Recensioner med en länk som tar fram recensioner av kunder eller motsvarande.

2 gillningar

3,6 i betyg av 5 är väl inte fy skam? Killgissar på att fler som verkligen orkar skriva recensioner är missnöjda kunder. Som nöjd kund orkar man nog inte lika ofta skriva recension.

2 gillningar

Varför bör man investera i bolaget och varför sälja direkt? - några menar att de kommer sälja av sina aktier direkt.

Har aldrig hört om bolaget tidigare och undrar vad det är som säger att kursen ska skjuta i höjden? ser ut som bolaget gjort förlust tidigare år.

1 gillning

Har tecknat minbelopp på 3 konton, har sett mestadels positiva analyser

Intressant! Var hittar man dessa analyser som visar en positivt resultat?

Hur fungerar det med att registrera sig från en ISK och behöva lägga in pengar? Om jag inte får utmärkelsen vill jag bara lägga tillbaka den i min buffert, men blir jag beskattad varje gång jag lägger in pengar i ISK och tillbaka?

Vad tänker niom att investera någon timme?

“Swedbank Robur Ny Teknik, Handelsbanken Fonder, C WorldWide Asset Management, Danica Pension och TIN Fonder har åtagit sig att, på sedvanliga villkor, förvärva aktier i Erbjudandet för ett belopp motsvarande totalt MSEK 2 200. Dessa åtaganden utgör sammantaget cirka 24 procent av antalet utstående aktier i Bolaget efter Erbjudandet (baserat på mittpunkten i prisintervallet) och cirka 40 procent av aktierna i Erbjudandet (baserat på mittpunkten i prisintervallet) förutsatt att övertilldelningsoptionen nyttjas till fullo.”

Du blir beskattad varje gång du sätter in pengar och för hela saldot på ISK vid kvartalsskiften. Om du satt in pengarna och antingen inte fått tilldelning eller sålt ska du undvika att ta ut pengarna på en gång om de inte ska göra nytta någon annanstans. Då har du dem redan på plats i ISK till nästa IPO eller annan kort spekulation.

Däremot kan man fundera på att ta ut inför kvartalsskiften. Det blir samma skatteeffekt att ha kvar pengarna på ISK över kvartalsskifte som att ta ut dem innan och sätta in dem efter.

Ett alternativ som några verkar använda för att slippa kontanter som skvalpar på ISK är lån/kredit på portföljen hos Nordnet eller Avanza. Jag har inte satt mig in i detaljerna än.

1 gillning

Knepig den här, analyserna verkar vara positiva. Huvudägaren gjorde hel-eller delexit för ca 10 år sedan, om jag minns rätt, och blev snuskigt rik. Har själv varit med o fyllt i enkäter under 20 års tid och förundrats över att de - åtminstone på ytan - inte utvecklats alls. -Supertrista, ibland eviga repetitiva, grådassiga frågeformulär med äckliga återkommande PK-frågor. Därför har jag, som utomstående betraktare, alltid betraktat det hela som ngt amatörmässigt utan framtid. Döm om min förvåning när hela härligheten ska noteras på finbörsen. Min gissning är att värdet ligger i deras enorma användarbas och att de utvecklat ett - uppenbarligen erkänt - effektivt verktyg att hantera datan på. Misstänker också att befintliga ägare söker göra en smygexit. Tillägg: Bland användare så anses Cint vara den kanske mest etablerade/betrodda/pålitliga aktören. -Dvs, de betalar alltid litet men säkert.

2 gillningar

Skatten på 20 000 kr på ett ISK under ett år är mindre än 80 kr. I princip inget att bry sig om, med andra ord.

3 gillningar

Svarat 250 st :laughing:Hur var det nu igen, när ser man hur mycket / om man fick?