Här är hans one-pager som han gör för alla case. Tycker den är en ganska bra illustration av jobbet bakom en analys - särkilt med tanke på en kortvideo och artikel som kommer senare i veckan kring hur lång tid en småsparare lägger på research i snitt och median.
PS. För tydlighetens skull: RikaTillsammans är delägare i hans tipstjänst så att vi t.ex. kan lägga ut hela analysen till dig som är supporter. Vi har inte fått ersättning av någon för denna tråd. Jag har tecknat på samma villkor som alla andra. Avser att sälja dag 1.
Jag ser en risk att Silex kommer behöva en nyemission om ett par år för expansionen i USA. Möjligt det står med i analysen, men såg det inte i sammanfattningen.
För öppenhet, jag har tecknat på ett konto. Jag räknar med att man inte får mer än 75 om man ens får det. Jag behåller nog till dag två, tills alla fonder köpt in sig. Det är ingen stor free float, vilket kan få aktien att gå upp fram till första timmen dag 2. Observera att det är mina tankar och spekulationer, inte en rekommendation.
Den här IPOn känns rätt given. Alla analytiker (Aktiespararna, DI, EFN, Privata Affärer) rekommenderar att teckna men egentligen räcker det för mig att se Bure och Creades som ankarinvesterare i kombination med en låg free float.
Problemet är väl att man ofta prioriterar ägarspridning för den här typen av IPO:er. Då kan vi inte räkna med att få 75 aktier direkt. Jag testade att teckna både minimiposter (75 aktier) och max (13 995 aktier). Får se om det gör någon som helst skillnad.
Det som var lite ovanligt var att det fanns två sätt att teckna. Frågan är om de som hopppade på det ”institutionella erbjudandet” får bättre tilldelning, eller om det är mer binärt i den kategorin, dvs antingen får du allt du tecknade eller inget.
Det vanliga erbjudandet lär landa i att alla som tecknat får minsta möjliga tilldelning då de prioriterar ägarspridning. Förutom då att de ville ha några större ägare till via det andra erbjudandet.
Någon som är mer insatt i hur logiken fungerar i såna här IPO:s med två varianter?
Jag har inte så pass mycket på Avanza för att kunna täcka max tilldelning. Inte ens via belåning. Men jag tecknade 85, får se om jag får något och om det blir 75.
Egentligen för små summor att hålla på med, men jag behövde inte lägga många minuter på analysen.
Jag är ganska ny till detta med aktier men fick nys om Silex på DI. Missade IPOn men undrar vad ni tycker angående att köpa på det “allmänna släppet”. Tacksam för alla tips!
Om det blir som en del förväntar sig så kommer priset att ha gått upp innan du ens kan lägga en order. Hur priset sedan rör sig är svårt att sia om. Fonder måste köpa in sig, så det kan hålla priset uppe.
Men att säga köp vid öppning är nästan som betting. Jag vill helst inte spekulera om det är bra eller dåligt.
Min fråga till dig, i vilket syfte vill du köpa? Ska du sälja igen samma dag eller är du långsiktig?
Som ny till aktier skulle jag råda dig att sitta still och snarare bygga upp en stabil bas först. Enskilda aktier är i sig självt hög risk, och IPO-aktier är ännu längre ut på risk-skalan.
Det finns en tråd som handlar om de största förlusterna som drabbat forum-medlemmar. Läs den först.
Jag tänkte hålla den långsiktigt men efter att alla ni skrivit att ni tänker sälja samma dag blir jag osäker. Förstår såklart att det är skillnad på våra avsikter med aktien men ville bara veta så att det inte är en aktie som folk köper på IPO för att sälja direkt och sedan kommer detta dö ut, även fast jag såklart förstår att det är svårt att förutsäga.
Ett sånt beslut bör du grunda på egen analys, och hur den aktien passar in i ditt portföljbygge långsiktigt. Om du genuint tror på bolaget och har det som del av en ”lekhink”, go for it.
De som är med direkt och tecknar har ofta strategi teckna/sälj då IPOs ofta blir övertecknade och ibland är medvetet lågt prissatta för att skapa buzz. Det skapar ett initialt tryck uppåt. Dessutom får du i de flesta IPOs en väldigt låg tilldelning vilket gör att det inte är så stor mening att behålla dem, då är det lika bra att sälja direkt och ta vinsten och äta en extra god lunch.
Fattar, tack för hjälpen! Uppskattar denna typ av info som gör att man lär sig mer om aktier överlag:) Finns det någon mening i att teckna imorgon och sedan sälja på fredag när fonder köper in sig eller är det omöjligt att förutsäga?
Omöjligt att förutsäga, som mycket med aktier. Bolaget i sig är till skillnad från många andra IPO-bolag ledande i sin nisch och rejält lönsamt. Inget förhoppningsbolag direkt. Men hur kursen påverkas av fonders eventuella intåg är som sagt inte skrivet i sten.
Just att vi småsparare (och även professionella förvaltare) sällan/aldrig har förmåga/insikt som är bättre än den samlade marknaden gör att många här graviterar mot breda indexfonder och passiv förvaltning. Och har du information som ingen annan har som är potentiellt kursdrivande är det insiderhandel och därmed olagligt
Det är just detta. Jag vill inte ha en aktieportfölj med bolag där jag endast äger för 6000-7000 kr. Det är för lite för att jag ska orka lägga tid att följa upp och avgöra om jag ska behålla/sälja etc.
Jag försöker hålla mig till positioner på 20k och uppåt.
Om jag får tilldelning i Silex och säljer så vet jag att jag kommer ha Silex i mina fonder ändå. Det räcker.
Jag har även möjlighet att följa bolaget kommande år och se hur de hanterar USA och köpa in mig vid tillfälle om jag anser det vara värt det.
Jag har anmält mig på 150 och 75 st poster, får se vad det blir. Kör på teckna-sälj, osäker när i tid under dagen det lär ske, troligen ganska tidigt då man inte kommer ha tid riktigt att hålla koll på det under arbetsdagen.
Förresten, under “Fakta” har VQM angett “Bransch: Reseförmedling”.
Ska Silex börja med att sälja charterresor till mikrokosmos?
Jag personligen gör ju inte det här eftersom mitt “case” är själva felprissättningen i form av större efterfråga än utbud i själva noteringen. Jag säljer alltid första dagen - oavsett hur det går. Ofta hälften i callen på morgonen och andra hälften sista halvtimmen. Därmellan är det ofta bara en transportsträcka.
Dessutom vill jag inte sitta med enskilda aktier. Däremot vet jag att André också har en annan åsikt beroende på om aktien går upp eller ned första dagen.
Jag läste detta om enskilda aktier någon annan stans också men förstår inte riktigt vad det innebär. Tänker ju att alla aktier är i enskilda bolag, men kanske jag som är dum:)