Börsnotering - Rugvista Group

Vad tror ni om börsnoteringen av RUGVISTA GROUP?
Europas ledande webshop för mattförsäljning.

Inga egna åsikter kring just detta bolaget, däremot är IPO-marknaden väldigt het just nu, det mesta går upp efter notering men man får nog vara ganska noga med att välja IPO:er som man verkligen tror på, det kommer komma en dag när alla IPO:er går dåligt :slight_smile:

Vad tror du själv om bolaget/IPO:en? :slight_smile:

Kommer det verkligen komma en dag när alla IPO:er går dåligt?

Känns lite osäkert, verkar inte ha npgra stlrra kända ankarinvesterare. Men kan ju gå bra ändå.

Det har inte alltid varit så att IPO:er går plus första dagen vid notering, vi hade en svacka för något år sedan där det va en väldig torka på kapital som ville in via IPO:er där bolag till och med ångrade sig och flyttade fram sina planer på notering för att just IPO-klimatet var dåligt.

Tänker lite så här:

En IPO som går dåligt första dagen/tiden är ju att se som ett slags “misslyckande” för alla parter. Både för bolaget i sig, de som sköter själva introduktionen och slutligen de som investerar/tecknar sig.

Så det är väl anledningen till att det oftast(alltid?) är en slags rabatt för de som tecknar sig. Delvis för att hantera att kursen sätts lite före själva introduktionen.

Därav finns det incitament att IPO som riskerar att INTE gå plus i början skjuts upp eller senareläggs om möjligt för att undvika ett misslyckande.

Så jag skulle gissa att rent “statistiskt” går de flesta IPO + på introduktionsdagen?

Det finns mycket riktigt exempel i någorlunda närtid när det inte har varit kul alls.

Under perioden 2018-01-03 – 2018-04-13 gick 14 IPOs åt h-e och kurserna havererade på introduktionsdagen. Endast 2 IPOs gick plus.

Och det var snart dags igen. 2018-11-28 – 2019-03-13 gick 12 IPOs åt h-e. 1 IPO gick plus.

Jag har dessutom inte räknat med de IPOs som gick så snett att det inte blev någon börsintroduktion alls.

Det sägs att ca 80 % av börsintroduktionerna går plus på noteringsdagen. Men det är i genomsnitt.

2 gillningar

Jag brukar titta på Youtube-kontot IPO Analyser och använda det som en del i mitt beslutsfattande.

Och så kollar jag självfallet alltid eventuella flaggor hos Affärsvärlden.

1 gillning

Gott tips med “IPO-analys”, prenumererar omedelbart! Bra för att få en sammanfattad bild innan man gräver djupare i företaget för IPO:n.

Någon som vet varför jag inte hittar Rugvista IPO:en via Avanza? (Hittar den på Nordnet)

Nordnet har IPO:n exklusivt

Tack! Han hade visst råkat missinformera lite i IPO analys-videon.

Teckningskursen verkar vara bestämt nu till 117.5 SEK

Kan vara så men jag är inte hundra på det.
Har för mej att affärsvärlden brukar uppge snittet på intervallet. 117,5 (110-125kr

Någon som vet när eventuell tilldelningen sker? midnatt? klockan är ju efter 15:00 men har aldrig varit med förut så vet inte hur det funkar exakt.

Tror också det, för Cint står det 67kr (https://www.affarsvarlden.se/ipo-guiden/bolag/cint). Men var 72kr om jag kommer ihåg rätt.

När det är en sådan här snabb notering är min erfarenhet att brukar det ske i ganska nära anslutning till börsöppningen kl 09:00. Kanske en halvtimme innan eller så.

Tyvärr har det även hänt mig minst en gång att Nordnets tilldelning inte har varit tillgänglig förrän en stund efter att börsen öppnat. Oerhört frustrerande att sitta maktlös och se kursen dra iväg åt ena eller andra hållet och inte kunna göra något. Men det är enstaka undantagsfall.

Men man kanske egentligen ska skilja på tilldelning och inbokning, eller vad det kan tänkas heta. För när klockan passerade börsöppning syntes det att jag fått tilldelning, med så är det tydligen någon process också när Nordnet får en klump aktier och fördelar ut dem till de som fått tilldelning. Om allt funkar som det ska märker man inte av det, men något hade tydligen gått snett och Nordnet fick inte aktierna i tid. Och jag kom inte åt aktierna jag fått tilldelade.

1 gillning

alright, då får jag sitta bänkad imorgon innan börsöppning helt enkelt. Hoppas inbokningen sker i tid den här gången! Tack för svar!:slight_smile:

Nu står det på Nordnet att min ansökan är godkänt…Men läser man meddelandet man fått så har det inget med tilldelning att göra, det är bara en bekräftelse på att man gjort allt på rätt sätt och att det fanns pengar på kontot kl.15:00 i dag.
Först i morgon får man reda på evt tilldelning.

Om det syns en rad på Avanzakontot med något om IPO:n man ansökt om betyder det att man åtminstone har fått viss tilldelning.

Om det dyker upp en rad på Nordnetkontot är det förmodligen bara ansökan, i alla fall till att börja med.

Jag och många andra har tagit ut glädjen i förskott när man första gången såg en IPO-rad på sitt Nordnetkonto.
– HURRAAAAA! Jag fick tilldelning. Det kunde jag aldrig tro. Jag är så in i bomben glad!

Och så delar man sin glädje på något forum, varefter någon skriver:
– Konstigt, på mitt konto står det fortfarande bara ANSÖKAN.
– Ehhhh, det gör det ju faktiskt på mitt också. :man_facepalming:

2 gillningar