Komplett börsnoteras

Komplett börsnoteras.

Vad tycker folk? Jag kan se rådgivande banken men hittar inte teckningsåtagare.
Tänkte gå över erbjudandet lite noggrannare i helgen. Har någon åsikter? Vad bör jag titta efter?

Just nu tittar jag på:
Vilka corpfirmor som tecknar och rådger.
Om bolaget går med vinst.
Allmän hype kring det.

Har du någon länk? Allt jag har hittat är att de överväger en börsnotering?

Man kan teckna på den svenska också. var bara denna som kom upp först.

Chansar och bumpar denna tråden.

Ser att SEB bl.a. är med i denna men kan inte se teckningsåtaganden. Vad tänker folk?

Hiss eller diss?

Tänker att det är väldigt många företag som börsnoteras nuförtiden och stackar vidare mitt silver :wink:

1 gillning

Spontant (utan att ha grävt i Kompletts Ekonomi) så känns den branschen (konsumentelektronik/persondatorer) som oerhört låg marginal och tuff konkurrens. Med ett uppsving p.g.a. corona som blåser upp siffrorna nu.

Håller med. Samtidigt så tror jag inte man ska underskatta varumärkeskännedom. Upplever att vi såg det både med Hemnet, Savelend m.fl. Sedan upplever jag att många vill sätta sig på börsen nu innan klimatet svalnar så man bör vara försiktigt. Det känns inte riktigt som att pengarna räcker till alla som börsnoteras just nu.

2 gillningar

Tycker det är svårt det där, hur mycket det går att tumma på värderingen kontra marginaler och tillväxt. Varumärke i all ära, men om det inte gör att mer trillar ner på sista raden tycker jag att varumärket är värdelöst. Samtidigt, man kanske får ha ett litet annat tänk avseende IPO:er än långsiktigare placeringar på börsen, att “hype” styr ännu mer.

1 gillning

Utan att ha grävt så inbillar jag mig att Komplett är starkare i Norge. Inet och Webhallen är ju populärare bland “kidsen”. Komplett har förvisso ett rejält mycket större sortiment än Inet.

Intressant att det inte finns några teckningsåtagare och att det är ägarfamiljen som gör en exit nu genom att sälja halva sitt innehav på 64%.

Minimiteckningen om 11200 är nog lite för högt för min del.

1 gillning

Det är Komplett som äger Webhallen och stod för drygt 60 % av B2C-intäkterna 2020.

2 gillningar

Frågan är om “kidsen” vet det. Det är ju inte direkt ointressant för hur en IPO rör sig i början (vilket är det enda som jag är intresserad av då jag är en hit and run-investerare i enskilda aktier) hur “hett” företaget som noteras är. Återstår att se hur det går, så vitt jag kan se så är det en vältajmad exit från ägarfamiljerna.

Ovanligt etablerat företag och varumärke för en IPO, skulle jag säga. Känns spontant som ett ganska självklart bet utifrån det, men jag har inte läst in mig på detaljerna.

Jag tog en chansning, fick full tilldelning på 2 konton enbart baserat på varumärket. Känns spontant inte så bra att ha fått full tilldelning. Vi får se hur hårt jag bränner mig nu när marknaden öppnar.

Detta var ett av de mindre genomtänkte betten jag gjorde. lite för att jag blev sur att jag tog det så försiktigt med hemnet…

Haha… ja, så är det verkligen med IPOs … självpåkallad stress deluxe. Både bra och dåligt. :wink:

Lycka till!

Står att handeln är pausad på Euronext | live. Vet någon varför?

Första handelsdag är 2021-06-21.

Då så. Håller tummarna för er som tecknat.

Får väl passa på att hausa aktien i helgen, påtala grafikkortsbristen och lägga in massa raket emojis och “to the moon”.

OBS SALTSKOPA!

3 gillningar

Stonks only go up!! :rocket: :rocket: :rocket: :rocket:

Lycka till!

Att “kidsen” känner till att webhallen ägs av komplett är jag övertygad om. Speciellt mtp. hur benägna den generationen är att googla och använda wikipedia. Som sagt, komplett har en stark ställning i Norge - men det hela nordiska branschen är rädda för är väl elkjöp. De har väl en närmast “too big to fail”-status i min bok. Likaså Amazon är ju ett orosmoment framgent.

2 gillningar

Undra hur tilldelningen ser ut på den norska sidan av Nordnet, är den likadan eller annorlunda? Jag hoppas att komplett premierat de få svenskar som ansökt och att de kan va förklaringen till tilldelningen… :face_with_monocle: