Autostore Holdings IPO Börsnotering

Börsnotering
https://www.affarsvarlden.se/ipo-guiden/bolag/autostore-holdings
Automatiskt lagerhanteringssystem

Hajpas i Börspodden
1 flagga i AFV
Riktigt stort och högt värderat
Börsvärde 100 miljarder i någon sorts kronor efter notering innan kursändring.

Kan bara tecknas hos Nordnet, ej Avanza, varför?

Verkar blivit övertecknat på 15 min enl. Pressmeddelande. Teckningen började kl. 9 och detta pressmeddelande skickades 9:15 tolkar jag det som.

The Company has been informed that the Joint Bookrunners (as defined below) have received orders such that the Offering (including the over-allotment option) is oversubscribed throughout the indicative price range of NOK 27 – 31 per offer share.

https://newsweb.oslobors.no/message/544090

1 gillning

Var uppe i Börspodden i veckan och de rekade. Jag har tecknat via Nordnet.

1 gillning

Sånt där är ju alltid lite lurigt och man undrar hur mycket marknadsföring som ingår!

Är det norrmän som sitter och hänger på låset och anmäler precis när tiden börjar, eller handlar det om anmälningar från stora fondbolag som de redan hade färdiga för publicering?

För det skall ju vara utan betydelse när man anmäler sig?

:slight_smile:

Personligen undrar jag hur mycket man skall våga “dra på” vad gäller ansökningen.

Här handlar det ju om ett med nordiska mått riktigt stort bolag, när jag kollar på en lista över OMXS30, så är ju börsvärdet på Autostore större än runt 1/3 av bolagen där.

Ett bolag som Flat Capital är ju så hett i kombination med så litet att det automatiskt blir svårt att få, och rätt så tryggt att söka aggressivt.

Här handlar det om en jättestor val, och man undrar hur mycket man kan åka på. Troligtvis inte mer vad man ansökt för! :slight_smile:

Någon som har reagerat på denna siffra från AFV

Nyckelpersoners ägande 27.3 miljoner aktier (0.8%)
nyckelpersoner = ledning och styrelse och andra viktiga

Det tycker jag är riktigt lite, hade ju varit en sak om det var bara VD:ns andel, men alla nyckelpersoner? Dåligt skin in the game!

Ja det är sant. Svårt att veta hur mycket som är spel för galleriet bara. Vet inte om det funkar annorlunda för instutionella investerare?

1 gillning

Dessutom är ju Norge känt för att vara lite mer vilda västern vad gäller börsen. Mycket mer kört av insiders.

Erbjudandet är gigantiskt men betänk att Softbank drar mycket utländskt kapital plus att IPO:n lanseras för småsparare i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Marknaden för stora introduktioner har förvisso inte varit glödhet på sistone. I värsta fall får man väl sälja på grönskon.

1 gillning

Överteckning är inte längre någon garanti för initial uppgång. Finns det ingen allmän hype kring bolaget lyfter det ändå inte. Titta på introduktionerna senaste veckorna, samtliga ligger kvar kring introkurs.

2 gillningar

Avanza ville väl ha för mycket betalt, misstänker jag.

Det är ingen mänsklig rättighet att få teckna aktier överallt. Är du exempelvis enbart kund I Swedbank har du bara kunnat teckna en eller två IPO i år…

2 gillningar

Avanza kör väl bara svenska IPO:er och inte som Nordnet som även kör norska (som i detta fall) men även finska och danska har jag för mig?

1 gillning

Någon mer än jag som har lite “likviditetsproblem” på Nordnet vad gäller Autostore Holdings?

Detta då man där inte fått reda på hur stor tilldelning man fått i Flat Capital börsnotering

Då vet man inte heller om hur mycket man kan satsa i Autostore Holdings. Tidigare var det ju sagt att man skulle få reda på tilldelningen i Flat Capital i fredags, sedan var det idag som gällde, men nu är det imorgon. Och idag går ju tiden ut för Autostore.

Jag undrar hur många som har detta problem och hur det eventuellt kan påverka börsnoteringen i Autostore - troligtvis inte så mycket då detta väl är en jättestor IPO med mycket fonder inblandat, en “vanlig” mindre IPO hade det nog fått större påverkan?

Det är rätt irriterande må jag säga.
Nordnet har redan i utgångsläget en kryptisk logik för tilldelning så det tillför ju en extra dimensions lotteri, helt klart.

1 gillning

Det är väl bekräftat att alla får tilldelning på 250 aktier eller 2500kr?

1 gillning

Troligtvis som minst runt 250 aktier per konto i Flat Capital på Nordnet, men jag hoppas på “pro rata” där och ännu fler aktier.

Se den tråden:

Nordnet ger bara på en av AF och ISK, sök därför bara på ISK och KF, ej AF, där.

1 gillning

Det kan man lätt tro, och så verkar det oftast bli.
Men inte alltid. Vilket är sjukt irriterande.

1 gillning

Minsta tilldelning är ju dock inte samma som önskad tilldelning. Jag fick 781 aktier i flatcap på Avanza, men sökte 7000. Ingen multipel av 250 direkt.

781 av 7000 st på ett konto på Avanza? Låter som du fick tre på tre konton, lite mer än 250 på varje?