Nu har tilldelningen för Flat Capital kommit på Nordnet, så nu vet man hur mycket man kan teckna i Autostore, skönt!
2 konton. Lustigt nog.
Fick 262 och 263 på Nordnet Af och ISK…
Okay, men det blir väl inte 781 i summa?
Med 30 kr per aktier blir insiderägandet ändå ganska betydande på runt en miljard kr. Jag hade inte insett hur stort bolaget var. Blir Norges 9:e största sett till börsvärde.
https://twitter.com/TrulsBerg/status/1450064334508466178
Jag hoppas verkligen att alla läst hela prospektet ordentligt? Trots allt är det bara 492 sidor, med liten text. ![]()
Tittar man på sidan 153 så ser man att det inte verkar finnas så mycket norskt direktägande innan börsnoteringen. Däremot verkar riskkapitalisterna vara stora, och man får anta att tex norska oljefonden är ganska stora private equity?
I THL / Thomas H Lee fonderna, eller Softbank, som äger stora delar av Autostore?
Visar sig att oljefonden inte får äga PE
däremot verkar de äga i Softbank, via börsen, oklart om de därmed via Softbank äger något i Autostore. De äger även EQT via börsen, så den vägen äger de nog lite Autostore.
https://www.nbim.no/no/oljefondet/investeringene/#/2020/investments/equities
Varför bryr man sig om detta? Jo, jag tror det är viktigt att det finns lokalt ägande, för att Autostore skall ha maximalt välvilligt inställda lokala och nationella myndigheter.
När kommer besked om tilldelning? Idag eller imorgon?
Timeline
Information regarding allocation is expected to be
made public on or about 20 October 2021 for
investors with access to VPS Investor Services
First day of conditional trading on the Oslo
Stock Exchange expected on 20 October 2021,
and first day of unconditional trading expected
on 22 October 2021
Payment date for the pub
Det är just det här “omkring den 20”. Ändå rätt oexakt 
Saker kan gå fel, de vill inte bli stämda.
Vad hoppas ni på för utfall? Jag hoppas på runt +15% första dagen.
Några intressanta filmer om systemet, i PUMA filmen ser man de nya svarta robotarna som tar upp lådorna innuti sig, och därmed inte riskerar att välta, och kan ta större lådor och tyngre saker.
Fick tilldelning nu på Nordnet.
Ja, var det full tilldelning? Jag tror man fick minimiposten? Någon som sökte för mer än det och fick?
Av någon anledning har de också startat handeln idag, ser nu att de hade sagt det, jag förstår dock inte skilllnaden mellan conditional och unconditional trading. Gick att sälja i alla fall.
+14%
Jag gissade +15%!
Skönt att det gick upp när man fick så stor tilldelning!
Jag sålde strax innan 32, haha. Så min förlust. 
Ser nu sökt 390, tilldelning 339.
Enda anledningen att jag inte sålde lika billigt som dig är att jag för det första hade dålig koll på att handeln startade idag, och för det andra att jag var så upptagen av flat capital som ju började samtidigt!
Haha jag sålde på 31 på teckningskurs. Hade alldeles för mycket att hålla koll på imorse när man fick tilldelning på två konton här och 5 st på flat capital