Coinshares IPO teckna?

Hej!

Hur ser ni på potentialen i Coinshares IPO?

Funderar på att teckna till lekhinken min.

Största delen av deras intäkter kommer från avgifter på deras XBT certifikat, där dem fått en del konkurrens, speciellt kring den största kryptovalutan, i form av certifikatet Bitcoin ZERO. Utöver detta är omsättningen starkt bunden till hur bra kryptovalutor som tillgång presterar, så det blir lite av en bet på krypto. Jag äger själv deras produkter, men kommer nog ej teckna deras IPO.

Med det sagt, med tanke på hur het IPO-marknaden är, samt hur omtalat kryptovaluta varit senaste tiden så kan det bli övertecknat. Ser dock inga större ankarinvesterare i prospektet som jag litar på.

Affärsvärlden hissar 1 enskild flagga:
"Coinshares använder Mangold som rådgivare. Mangold har lämnat teckningsförbindelser på 5,5 mkr samt är Certified Adviser.

Det finns många affärsmässiga kopplingar mellan bolaget och till bolaget närstående parter. Coinshares VD är bland annat även aktieägare i ett par av Coinshares joint venture-bolag. Coinshares hyr ut lokaler till det ena bolaget och köper depåtjänster av det andra bolaget. "

1 gillning

Vad jag förstår Av denna analys kan det antas att priset är satt lågt och så släpper man ganska få aktier för att på så se att skapa en hype kring aktien.

Kommer teckna men tror inte det är så säkert att man får nåt alls😬.

Någon som vet vad affärsvärlden gav IPO:n i betyg? :wink:
Mvh Tobbe

1 gillning

Jag undrar också om någon vet vad Affärsvärlden kom fram till?

1 gillning

Tyvärr inte tillgång till hela analysen. De hissar dock en flagg: ” IPO-guiden noterar att Coinshares använder Mangold som rådgivare. Mangold har lämnat teckningsförbindelser på 5,5 mkr samt är Certified Adviser.

Det finns vidare många affärsmässiga kopplingar mellan bolaget och till bolaget närstående parter. Coinshares VD är bland annat även aktieägare i ett par av Coinshares joint venture-bolag. Coinshares hyr ut lokaler till det ena bolaget och köper depåtjänster av det andra bolaget. IPO-guiden hissar därför en flagga.”

Tecknade på ett konto

Givet den låga emissionsvolymen och uppmärksamheten bolaget fått i vissa sociala medier, särskilt i cryptovalutakretsar, är det iaf inte orimligt att den blir övertecknad och får en positiv utveckling vid öppningen? Har själv tecknar lite men är intresserad av AFV rekommendation som ligger bakom betalväg.

Tror det blir så ja. Med tanke också på hur det gått för bitcoin. Men typ ingen lär väl få tilldelning :thinking:

Jag har tecknat på 5 konton (inklusive bolag).
Tror att den kommer bli gravt övertecknad. Tror inte att jag kommer få någon tilldelning alls.

Min analys är att krypto är hett, bolaget tjänar redan pengar och har större potential. Borde gå upp en hel del jämfört med priset vid tecknande.
Tror på bolaget i ett kort perspektiv på ungefär 6-12 månader. Är dock rädd för att konkurrens och minskat intresse i krypto eller reglering kommer påverka kursen negativt på längre sikt.

1 gillning

Är det alltid bäst att teckna på så många konton som möjligt?
Eller kan det var nåt att teckna en större summa på ett konto?

Besked om tilldelning omkring idag 4mars och första handelsdag 11 mars.

Blir spännande o se!

Vart ser man datum för tilldelning?

Imorgon eller måndag bör det synas.

1 gillning

På svenska aktier är det generellt bäst att teckna lägsta beloppet på så många konton som möjligt. Dock kan tilldelningen variera, vissa aktier tillåter bara att ett personnummer får tilldelning, andra ett per ISK/KF, etc.

Det är i Sverige generellt inte lönt att teckna för större summor än minibeloppet. Ända anledningen till att du skulle få mer än minibeloppet är ifall aktien är undertecknad, vilket kommer leda till en dålig öppningskurs.

I Danska aktier tillämpas lite andra praxis där man kan på en fördel av att teckna stora belopp, men i Sverige, not so much.

På webbsidan står att den var starkt övertecknad. Hela 447%. Det står även “Subscribers who are not allotted any shares will not be notified.”

Jag vet inte om det kommer bli tyst men det lutar mot det. :-/

1 gillning

447% övertecknat gäller för hela erbjudandet dessutom:

“representing an oversubscription of 2,046% of the shares available to retail investors”

Jag fick tilldelning. Tilldelningen är inte officiell men Avanza har en underligt grej som gör att man kan se tilldelade aktier i förtid om man skapar en portföljrapport. Sökte via två Avanza-konton men fick enbart tilldelning hos en av dem. Har sökt via andra nätmäklare med så vi får se om man lyckas roffa åt sig några fler.

3 gillningar

Och hur gör man en sådan portföljrapport? :wink:
Mvh

PortföljrapportAvanza

Dock är tjänsten öppen 8:30-21:30, antar att det går även på helger.

Ska gå in imorgon och testa.

3 gillningar

Fick tilldelning på 1 av 3 sökta konton på avanza. Alltid något :blush:
Hur gick det för er?