Profoto IPO bra eller?

Ett stabilt bolag med en bra marknadsandel och riktigt bra produkter som jag själv använt i över 20 års tid. Dessutom till en helt ok prislapp (snabbt räknat P/S ung 5) och utan flaggor i ipo-guiden. So far, so good.

Vad som skaver är just att dom funnits så länge. Alla fotografer känner till varumärket och dom äger redan ”sin” målgrupp, så varför bemöda sig med en börsintroduktion? Dessutom i en tid när kamerorna har blivit så bra att man faktiskt inte är beroende av blixtaggregat på flera tusen watt.

Vad säger ni? Missar jag något?

Edit: Läste prospektet lite noggrannare och förstår nu att ingen nyemission sker, utan befintlig huvudägare (som är 89 år) gör sitt innehav tillgängligt för marknaden iom IPOn. Bolaget får alltså inget direkt tillskott av kapital.

1 gillning

Tufft att komma in på sluttampen av en väldigt lång rad börsnoteringar. Däremot så är det ju inte många bolag som hamnar på Nasdaq Stockholm vid notering.

Ska bli intressant att se hur marknaden värderar företaget.

Jag har tecknat. Brukar vara kortsiktig i mina IPO placeringar, men planerar att behålla denna pga historiken med utdelningar och ambitionen framöver att dela ut drygt halva vinsten (IIRC). Har inte så mycket direktavkastande bolag i pensionsporföljen.

Kul med svenska företag som är uppe i topp i sin bransch.

Tyckte prospektet kändes balanserat på +/-, bra ankarinvesterare.

På 2019 års siffror är kanske p/e runt 5. Jag får inte ihop det, men du har förhoppningsvis räknat rätt. År 2020 gick bolaget med förlust (Corona?), så där är det inte direkt lysande. Jag har inte bestämt mig än, tecknar kanske, men går inte all in.

Affärsvärlden rekommenderar teckna och ser en uppsida på 25%. Jag tecknar men förväntar mig inte att den rusar vid öppning.

Funderar också på denna men har väntat på att få ett eventuellt mail av Niklas på goda tider men har inte fått något ännu. Kanske tecknar på en liten post ändå.

Carnegie är huvudrådgivare. Inga flaggor och Affärsvärlden rekommenderar teckna.

Kommer sannolikt att teckna åtminstone på något konto.

Även om effektbehovet minskat finns det en anledning till att många fotoateljéer är inredda i svart – och inte i vitt som man skulle kunna tycka vore bäst. Som proffs vill man ha full koll över ljussättningen.

Erbjudandet blev tydligen “kraftigt övertecknat”. Blir spännande att se vad som händer när handeln drar igång.

Profoto offentliggör utfallet av erbjudandet i samband med första dag för handel i Profotos aktie på Nasdaq Stockholm – Profoto Investors

Ingen tilldelning för mig. Lycka till de som fått!

1 gillning

Fick tilldelning på ett konto, sålde av nu på morgonen. Kul med lite plus.

Fick tilldelning, sålde delar på 74. Sista noteringen för mig för den här gången, nu blir det semester!

Fick tyvärr ingen tilldelning denna gången. Men kul med ett nytt bolag som går på plus för en gångs skull. Nog bra att de sköt lite på sin IPO från stora hopen med nya bolag de senaste veckorna. Här stod väl stjärnorna rätt. Solitt bolag, visserligen hög värdering (men vilka nya IPO har inte det just nu). Men köprekar från både DI och AFV, noll flaggor, Carnegie som rådgivare. Upp 6-8% är inte fantastiskt men bra i IPO-klimatet just nu.

Ingen tilldelning, sökte 200 st på ena kontot och 150 st på andra kontot.

Tilldelning på 3 av 4 konton. Tycker som flera personer tidigare skrivit att öppningen är förhållandevis blygsam men man får ändra sina referenser i rådande IPO-klimat.

1 gillning

Är väl ändå upp 20% nu efter lunch, eller? Rätt stark öppning tycker jag. :slight_smile:

Väldigt stark tycker jag, lite besviken att jag sålde av redan runt 73-74. Men nöjd med plus efter de senaste svaga IPO:erna.

Precis som du sålde jag av redan på 74, brännmärket från förlusterna från Lipum sitter kvar. Att jag ska gå på semester och vill stänga allt som inte är väldigt långsiktigt inför det påverkade också.

Kul med en lyckad börsintroduktion i vilket fall som helst! Hoppas det går bra för dem.

1 gillning

Jag är lite nyfiken på hur mycket du tecknade för i och med att du fick tilldelning på 3 av dina fyra konton. Vill du berätta?

Jag fegade ur tidigare än så. :smiley:

Men jag gick åtminstone plus den här gången. Det är inte lätt att sitta still i båten med tanke på hur IPO-klimatet har varit den senaste tiden.

Så nu har jag lite eftermiddags-FOMO.

Samma känsla av lite FOMO här och att jag inte höll mig till strategin på grund IPO-klimatet senaste tiden, sålde allt på morgonen istället för att sälja hälften mellan 09:00 och 09:30 och andra hälften mellan 17:00 - 17:30.