Tecknas på Avanza eller SEB senast 6 december 2022 kl. 23:59. Första handelsdag 2022-12-08. Minst 125 aktier à 48 kr = 6.000 kr.
IPO Analysers analys:
0 flaggor hos Affärsvärlden, som ger rådet att teckna:
Tecknas på Avanza eller SEB senast 6 december 2022 kl. 23:59. Första handelsdag 2022-12-08. Minst 125 aktier à 48 kr = 6.000 kr.
IPO Analysers analys:
0 flaggor hos Affärsvärlden, som ger rådet att teckna:
Kommer teckna!
Samma här😃
Nån som har fått tilldelning?
Man brukar väl få besked någon halvtimme innan börsöppning om det är kort tid mellan teckning och notering.
Fick 15 stycken, så långt under minst insats. Hoppas så klart ändå på uppgång.
Fick också 15, måste ha varit bra övertecknat och alla lär ha fått lite.
Jag fick också bara 15 st. 
Sålde på 61. (61-48)*15 =195. Blir en bra lunch 
Tilldelning 8*15, bättre än inget!
Lite trist när de går på så stor ägarspridning ändå tycker jag.
Varken kul att göra en så liten “dagsvinst” eller ha typ aktier för 750 kronor är ju bara jobbigt som jag resonerar så även om jag egentligen tror på företaget så kommer jag nog att sälja mina i slutet på dagen.
Grattis till lunchen. Men det är sådana här tilldelningar som gör att jag inte ens orkar teckna mig i fall som detta. Det är nästan inte värt arbetet och jag hade nog snarare blivit förbannad. ![]()
Tar hellre 15 än 0, vilket hade varit det mest sannolika om de inte spred ut ägandet som de gjorde.
Vill man få bättre betalt för sin tid kan man göra som EduardoJ och teckna på fler konton, men det blir högre risk än vad jag känner mig bekväm med
Ja, bara du är nöjd såklart.
Jag menade att för egen del känns det lite B att ha minst 6000 kronor tillgängliga för handel och sedan få tilldelning för 720 samt kränga och tjäna 195 som sedan ska redovisas och skattas. Jag förklarade bara min ståndpunkt.
Portföljbelåning är väldigt smidigt i såna här fall. Det behöver inte bli någon meckig likviditetshantering och ska man ändå sälja samma dag så kostar det ingenting.
195kr är bruttovinst. Hur mycket är courtage? Avanza bjuder courtagefri IPO. Det är inte courtage fri när man säljer aktier.
Oavsett, en timmes lönearbete ungefär. 1625 spänn (eller mer) känns mer lönt.
Men detta är ingen kritik mot nå’n som tecknat, mer mot att det är så trist att inte få det andra man hoppas få köpa. Det tyder ju på att det är felprissatt från början.
Sålde för 60 kr respektive 59 kr. Bruttovinst 345 kr. Avanza drog 2 kr i courtage på vardera kontot, så det blev 341 kr netto. Det räcker till en pizza varje helg i en månad. ![]()
![]()
![]()
![]()
Man jag får väl sätta mig och sura i stället över att tilldelningen var för dålig, IPO:n var för övertecknad, likviditetshanteringen var för meckig, ägarspridningen är för hög, aktien var felprissatt och courtaget förstörde vinsten.
Smaklig måltid! ![]()