Tankar kring Acast IPO?

Kollade upp Acast nu när jag såg att affärsvärlden skickade PM om att deras analys är klar; inga flaggor med rek. teckna.

Vart mer brukar ni kolla upp innan man väljer att teckna?

Och såklart… tänker ni teckna eller inte?

1 gillning

Carnegie är med bland huvudrådgivarna. I stort sett bara att blunda och teckna. Det går inte alltid som man tänkt sig, men när Carnegie sätter sitt namn på en IPO brukar det inte löna sig att analysera mer. Jag brukar inte gissa rätt fler gånger i alla fall.

(I ärlighetens namn bröt jag mot mina principer och sållade bort både Sleep Cycle och Permascand nyligen eftersom jag blivit skeptisk efter att ha läst på. Och så gick det som det gick. Båda fick en lyckad börsstart.)

Tecknar sannolikt om det inte dyker upp någon konstig information framöver.

2 gillningar

Men du, vad säger du om Revolution Race 16 juni då? Klädmärket. Jag satte upp mig på den med. Inga flaggor - men kommer inte ihåg vad det stod för rådgivare, har loggat in för många ggr på affärsvärlden, så jag är “spärrad” nu :grimacing: Jag tog det på att många verkar köpa kläderna nuförti’n.

Jag tecknade. Det är mycket att hålla reda på nu. Men det här ju visat sig att det är långt ifrån allt man tilldelas i.

Jag har preliminärtecknat RevolutionRace.

Menar du att du inte kommer åt Affärsvärldens IPO-guide?

Det är frågan om tillgång och efterfrågan. Om alla fick så mycket aktier de ville ha skulle priset inte gå upp på första handelsdagen - eftersom det inte finns någon brist.

Nej, det är klart. Men man vill ju gärna roffa åt sig de potentiella pärlorna :grin:

Nej, ibland kommer jag inte åt affärsvärldens ipo-guide. Det står att man måste ha en prenumeration för typ 400 spänn i månaden och det är jag inte beredd att betala. Rätt vad det är kommer jag åt sidan igen. Och sen inte. Jag börjar misstänka att man har ett antal fria inloggningar och jag håller på och kollar och läser för mycket :crazy_face::rofl:

Aha har aldrig reflekterat på att Carnegie är en sorts kvalitetsstämpel. Jag tänker teckna så får vi se hur mycket det blir om något nästa vecka. Det blir mitt första deltagande i en IPO… spännande. Jag står och velar mellan om jag ska sälja i början eller slutet på dagen med tanke på Jans artikel om börsnoteringar: Tjäna pengar på börsnoteringar och emissioner

Jag kommer inte heller åt analysen… önskar jag visste vad som stod i den. Men själva tabellen komemr jag åt!

Det är naturligtvis ingen garanti för att det går bra just denna gång - eller nästa, men i Affärsvärldens IPO-screener kan man se att det har gått bra första handelsdagen i ca 85 % av fallen där Carnegie har varit rådgivare. Som sämst har det gått -15,59 % vid ett tillfälle, och det är inte särskilt mycket jämfört med när andra börsintroduktioner har brakat genom golvet.

För att ens få ansöka om att bli kund hos Carnegie krävs det att man hostar upp minst 5 miljoner kronor. Jag antar att de ser till att få teckningsåtaganden och annat reserverat för sina egna kunder, och då kan de inte gärna vara rådgivare åt företag där de behöver avråda sina kunder från att teckna skiten. Så i mina ögon är Carnegie en kvalitetsstämpel, men de kan inte trolla med knäna och lyckas jämt.

1 gillning

Prova igen om ett tag! Ibland verkar det gå att komma åt den, ibland inte.

Apropå när man ska sälja så har jag fått tipset att dela upp det lite under dagen, så prickar man in lite av varje. Man får prova sig fram. En del rusar upp under några minuter precis i starten och sen ner igen och verkar vara hemskt sega. En del svajar upp och ner.

Du måste ha något speciellt om du kan läsa analysen utan att betala… jag kommer aldrig åt den gratis: Acast: Ljudet av en tillväxtfantom | Affärsvärlden

Ja, nä, det tror jag inte. Jag googlar bara affärsvärlden ipo och kommer till deras lista av analyser. Ibland kan jag trycka vidare in i analyserna, men allt som oftast kommer prenumerationskravet upp :woman_shrugging:

Jag tror att vissa analyser är publika och vissa kräver en prenumeration - låter det rimligt?

2 gillningar

Ja, men jag tror inte det är så. Har precis för mig att jag varit inne på vissa analyser och sen när jag ska kolla igen så är de låsta. Men jag kan inte ta gift på det, det kan vara som du säger :blush:

1 gillning

Var tecknas denna IPO? Jag hittar inte den hos Avanza.

Den finns att teckna på Nordnet👍

2 gillningar

DI har släppt sin analys och säger “teckna och sälj”.

Det är möjligt att kortsiktiga spekulanter kan göra sig en hacka i samband med listningen, särskilt givet det heta börsklimatet. Men Acast är utsatta för konkurrens i hela värdekedjan och på längre sikt är risken betydande att den tilltar, särskilt om fler techjättar än Spotify bestämmer sig för att satsa mer på poddar.

100 st blev det till slut. :slight_smile:

100 st här också! :slight_smile: