Karnell noteras på Nasdaq Stockholm / IPO 2024-03-22

Dags för årets första IPO: Karnell

Tecknas via Avanza eller SEB.

Åtminstone för den förstnämnda banken gäller följande villkor:

Prisintervall per aktie Prisintervall om 26 - 30 kronor per aktie
Minsta investering 250 aktier, därefter i jämna poster om 50 aktier
Courtage 0 SEK
Sista anmälningsdag 20 mars 2024 kl. 23:59
Information om tilldelning Omkring 09:00 den 22 mars 2024
Första handelsdag 22 mars 2024

Än så länge 0 flaggor hos Affärsvälden.

3 gillningar

Hej! Fick ett meddelande från avanza med erbjudande att köpa aktier. Blev lite nyfiken hur sådant här funkar. Varför och hur är avanza och SEB inblandade? Brukar man göra så här vid börsnoteringar?
Tack för svar!

Kommentar från moderator: Inlägget är ihopslaget från en annan tråd.

Ja, vanligt förfarande. Bankerna får betalt för att agera rådgivare åt företaget och för att göra reklam för IPO:n.
Du ska alltså inte se Avanzas utskick som en rekommendation utan som reklam.

2 gillningar

Ja ofta är det företagets “hemmabank” samt Avanza och eller Nordnet, allt för att få spridning på aktierna.

Som AimHigher anger, det kan finnas både “vin och vatten” bland nyintroduktionerna. Avanzas medverkan är ingen kvalitetsstämpel.

Tack!! Då förstår jag lite mer. :blush:

• “Prickfritt”: Positiv analys från Affärsvärlden
  • Börsveckan: Attraktiv investering – teckna
  • Hernhag: Värd en chansning
  • DI: Teckna Karnell

Källa:
IPO: Teckna Karnell? Experter tycker till inför årets första notering

Personligen kommer jag teckna på ett par konton – om jag inte fegar ur under kvällen.

Ju mer du skriver positivt på detta forum om Karnell, desto mer personer kommer att teckna aktien. I förlängningen innebär detta att du minskar dina egna chanser till att få tilldelning!

Själv ligger jag alltid lågt när jag tecknar aktier. Däremot brukar jag ibland avråda teckning, när det är helt uppenbart att risken är hög.

2 gillningar

Det verkar som om man prioriterar spridning. En liten, liten skvätt aktier till oss som tecknat?

Haha, precis.

Spelet aktier fungerar på det sättet att när du har ett bra stalltips ska du först köpa, sen avslöja för världen hur bra köp du gjort. Absolut inte i omvänd ordning, det resulterar antingen i att en befintlig aktie hinner gå upp i pris innan du köper eller att en IPO blir mer efterfrågad och att din chans att få tilldelning minskar.

P.S. Nu kan jag skriva det - jag har anmält mig för att teckna Karnell

1 gillning

Tidningar som affärsvärlden och olika börstipstjänster kan dock skriva, de får ju betalt för det. Så där kan man leta tips efter om det är värt att teckna eller inte. När det gäller köp av befintliga aktier går oftast priset upp om en tidning tipsar om en aktie, men inte när det gäller IPO, bara tilldelningen som kan minska.

Jag unnar gärna andra att teckna aktier, även om det gör att det minskar min egen avkastning. Med den inriktning mot ägarspridning som är normen för IPO i Sverige gynnas mest de som är i början av sin investerarkarriär, vilket jag tycker är sympatiskt.

Avsikten med mitt inlägg var att få mothugg på de positiva analyserna från de tunga i branschen, och eventuellt dra mig ut själv om jag missat något betydelsefullt. Men det verkar inte vara någon som hade något negativt om IPO:n att tillägga, så jag behöll min teckning.

Karnell har ett teckningsintervall, och där sattes priset till högsta möjliga när det skrivits positivt om IPO:n. Om skribenterna hade varit avvaktande hade priset förmodligen hamnat lägre ner i intervallet.

Ett annat skäl till det höga priset kan ha varit detta, som publicerades den 18:e mars:

Karnell har i dag beslutat att förkorta anmälningsperioden i Erbjudandet för institutionella investerare på grund av stark efterfrågan från investerare. Anmälningsperioden för institutionella investerare kommer att avslutas den 20 mars 2024 kl. 14.00

Hade det bara varit så enkelt att en positiv recension på detta forum hade minskat min avkastning något, så visst hade jag bjudit på detta.

Kruxet är att här gäller ALLT eller INGET. Då är det inte lika roligt om resultatet blir ingen utdelning alls.

Det blev 20 aktier per ansökt konto. Samma för alla verkar det som. 600 kr. Det tar nog rekorded när det kommer till mikropost. IPO-marknaden är härmed het igen.

Fick också för 600 kr.
På gränsen till för lite för att det ska vara värt mödan faktiskt.

Ja 600kr är ju lite löjligt…

Men dom du skriver, det intressanta här är att IPO är igång igen.

Även noteringen av Reddit kan ha bidragit till detta, även om vi inte kunde delta.

Sedan är det ännu ett tecken på att marknaden redan är för het igen…

Trevligt att alla fick lite.
De här får nog ligga kvar på mina två konton ett tag.

1 gillning

Det blev ett par gratisluncher i alla fall. Alltid något.

1 gillning

71% upp i öppning. Ändå en lyckad IPO får man säga.
Synd att man inte fick full tilldelning bara :smiley: