Några funderingar och någon som tänker teckna?
Jag undrar om det ens är värt att teckna IPO?
Oftast tecknar man en liten del av sin portfölj, så även om man går + så är det inte mycket, jämfört med hur mycket pengar man redan har.
Sedan måste man ju sälja av lite för att det ska finnas pengar för IPO, annars brukar man vara full investerad, och då finns det risk att dom pengarna inte jobbar åt en.
Tankar?
Du kan använda kredit på exempelvis Avanza så du slipper ha pengar liggandes. En hel del ipo:er är det ganska liten risk i och hög uppsida. Sen så är det sällan några jätte stora vinster men någon tusenlapp här och där. Jag kör alltid teckna/sälj. Tecknar denna!
Ja jag brukar också köra tecka/sälj. Funderar om denna är värd att teckna.
@MR11
Jag gör bedömningen att Enity är värd att teckna.
Du köper in dig på ett vettigt p/b, alltså eget kapital/substans i paritet med teckningskursen.
Samtidigt har bolaget en hög lönsamhet, storägare som finns kvar och vill fortsätta tjäna pengar.
Garanterad teckning i procent är inte fantastisk, men helt okej.
Jag kommer teckna på alla konton jag kan.
Men gör din egna analys också innan teckning ![]()
Jag håller med.
Ja var andel som var tecknat av cornerstone som känndes lite lägre än vad jag tänkte. Men mer över till oss andra då. Men man gillar ju såklart när det är högt tryck.
Kommer också försöka lägga beslag på några aktier.
Blir i vanlig ordning spännande att se hur många man tilldelas.
Förstår inte varför EQT vill notera bolaget om det är så bra som det verkar. Förstår deras affärsmodell men sälja något som har 16% vinst på “tangible assets” känns konstigt. Räknar de med att börskursen kommer att övervärderas rejält?
Lyssnade på videon ovan och är lite frågande till hur bolaget räknar. Nämndes att deras kunder tjänar 375’ på tre år om de löper bostad med bolån istället för att hyra en bostad.
Alltså man ska gå plus 10’ i månaden med Bluesteps räntor ![]()
Någon som vet vad affärsvärlden ger för rekommendation?
AV tycker teckna. Vad gäller EQTs avsikter så är det ett riskkapitalbolag med tydliga exit avsikter i sina förvärv så faktumet att de nu väljer att börsnoterat är inget konstigt. Enity har en intressant affärside där marknaden växer i takt med att traditionella banker blir fyrkantigare och mer digitala, iom att de endast har bolån är också kreditrisken på deras lån extremt liten. Självklart finns det risker med niscbanker som ränteläge och makro faktorer men jag tror på affärsiden och kommer att gå in.
AFV har inte kommit med en analys än
Bara förhandsgranskning
Yes sorry, det va DI som gav rådet att teckna.
Verkar ha “halvvägs” gett rådet teckna nu i alla fall fast med 2 varningsflaggor: https://www.affarsvarlden.se/aktierekar/affarsvarlden-ger-radet-teckna-enitys-nyintroduktion
Obs: jag har inte annat än gratis prenumeration där så kan ej läsa det mesta.
Även Privata Affärer ser uppsida.
”Sammantaget känns Enity som en av de allra mest lockande nischbankerna på börsen. För dig som är långsiktig och saknar en bankaktie är det här en kandidat att fundera på, vid sidan av framgångsrika TF Bank.
På kort sikt finns det en ganska god chans till en bra första handelsdag, så börsens spekulanter kan teckna och hålla fingret nära säljknappen.”
Det här är ju dock intressant:
”Enitys VD Björn Lander får en bonus på 8 Mkr om han stannar som VD 9 månader efter IPO. Det sänder inga superbra signaler att bolaget behöver betala en saftig bonus för att säkerställa att VD och personer i ledningsgrupp stannar efter IPO.”
Bakom betalvägg. Någon som har läst hela?
Jag tecknar en slant & ser
Jag har tecknat mig för 2000 st med avsikten att sälja snabbt. Om allt går som tänkt. 10 procent är skamgränsen.
Det är inte så mycket att fundera på med rekar från DI, Affärsvärlden, Privata affärer och Ayacint.
Det är bara KtM som avstår då han redan äger EQT.
Två rekar från de stora grabbarna brukar räcka för mig så med full pott kan jag inte avstå. Jag tecknar fullt hos Avanza och en skvätt hos SEB och Nordnet.
Min egen minianlys säger att man får mycket för pengarna även om IPO:n skulle gå dåligt.
Imorgon vet vi ![]()
![]()
Sökte 2000, fick 35.