Börstips IPO Kjell Group AB (Kjell & Company)

Någon som har någon analys av denna IPO?

Mer att läsa här:

Intressant! Älskar Kjell och Co. Har handlat hos dem hela livet, sedan de hade en liten trång butik i Lund.

Ska kolla närmare på den. Vilka multiplar är det frågan om?

Jag har bara kollat snabbt och ringt några korta samtal. Spontant ser det bra ut. Min plan är att skicka ut en analys till helgen till Patreon-communityn. :+1:

12 gillningar

Medhåll på det där. När de var en Skåneföreteelse och ännu mer låg på hemfix och mindre på skräpelektronik var jag stamkund. Elektronikkomponenter hade de massor då. Nu är det mer som “Wish i butik” eller “Clas Ohlson för den som ser skillnad på elkabel och nätverkskabel”.

Men, hur mycket kan de växa på att kränga sopiga routers och neonfärgade blåtandslurar? Det som talar för dem är att de kan hålla nere butiksstorleken. Det som talar emot är mängden butiker och logistikberoende.

2 gillningar

Inte så där jättestora teckningsåtaganden heller

Det är en tuff business. Spoiler: Jobbar själv inom Hardware försäljning.
Men dom köpte tidigare i år et bra företag i Danmark: Kjell & Company gör förvärv och går in i Danmark - Dagens Handel

Oerhört fint bolag med fantastiskt bra verksamhet.

Jag förstår dock inte riktigt hur de räknat fram en vinst om 1,43 kr/ aktie i prospektet. Jag får det till ca 1,90 kr givet ny värdering och antal aktier.
Om jag räknat rätt innebär det ändå en värdering om p/e 29, vilket är sjukt högt för detaljhandel, även att bolaget växer.

Samtidigt ser upplåningen ut att vara dyr. Ca 1 mdkr lånat till en kostnad av typ 60 mnkr. Där borde det gå att fixa upp lite om man får in mer pengar. Skulle man komma ner till 4% ränta skulle värderingen helt plötsligt vara p/e 17,5.

Som ni i tråden tidigare skrivit ser man en påtaglig risk att Kjell ökar resultatet kortsiktigt genom att sälja mer skräpprylar, vilket gör att man långsiktigt tappar sin usp kring kompetens och kunnande.

Japp, jag upplever redan att de gått från engagerade nördar som kan allt till mer McDonalds-stuk på personalen. De tar fram de du vet att du ska ha s a s. Jag kanske har fel och det är ju lite vid sidan om värderingen, men när Kjell var nytt var det en riktig guldgruva. Att handla sjupoliga DIN-kontakter för chassimontage över disk i innerstan, det var lyx. Det fanns knappt på Elfa ute i industriområdena. Nu finns det inte på Kjell heller.

Men nu spårar jag ut i ovidkommande grejer. :slight_smile:

Hmm. Jag upplever fortfarande kompetensen som hög, men det kan bero på att ‘min’ kjellbutik verkar ha ganska låg personalomsättning. Några i personalen har arbetat 10+ år, vilket såklart gör sitt för kompetensen. Så ser det ju inte ut i alla 104 butiker.
När Kjell rekryterade tidigare så tog man nördar och stoppade dom direkt in i butikerna. Det fanns till och med ett test man skulle klara mugshots av antennkontakter och överföringshastigheter i olika typer av kablar.
Sedan flera år har man tonat ner denna strategi och sagt att man rekryterar kandidater med fingertoppskänsla för servicen och därefter satsar på interna utbildningar i teknik, s.k. Kjell Academy. Jag antar att det är ett koncept som är betydligt enklare att skala upp på ett effektivt sätt.

Jag menar ändå att Kjells positionering på marknaden är fullständigt klockren, även om man kan ha synpunkter på utvecklingen de senaste året. En bra kjell-butik är som en gammeldags järnhandel men med nutidens byggvaror. Man arbetar inom segmentet hemelektronik där omsättningshastigheten på varorna är hög och nya tekniker ständigt skapar nya behov. Marknaden kan i princip inte mättas. Samtidigt har man valt att bara sälja tillbehör - högmarginalvarorna!

Butikerna är dessutom relativt okänsliga för konjunktur. När ekonomin går kass köper man inte ny mobil, men man köper en ny laddare till den gamla osv.

Jag kan för övrigt förstå varför den 7-poliga dinkontakten utgått ur sortimentet. Det är en dålig kontakt med ytterst begränsat användningsområde. Dessutom är dom hemskt pilliga att löda :wink:

Korrekta analyser båda två. Men envisas man med att harva runt med brittisk elektronik från 70-talet kan vissa behov uppstå ändå. :rofl:

1 gillning

Vad är ett stort teckningsåtagande? Såg t.ex. att Söder sportfiske hade 40%.

Funderar här: Man ska köpa minst 150 à 55 kronor. Det närmar sig då 10 papp. Innebär det att det är vad man kan räkna med att få köpa då tro? Dvs, tror de på ett jätteintresse eller ej?

Jag tänker att ska man gå in i det där ska det ju kännas värt det. Även med dubblering av värdet på t ex två år så är ju inte vinsten enorm om man bara satsat 10 papp.

Köpa IPO och hålla långsiktigt är ju inget som rekommenderas av bland annat Jan. Teckna-sälj för att fånga korta felprissättningar är en annan femma. Då är strategin att göra denna manöver flera gånger och därmed nå en ta del av 5-50% ökning på samma dag.

Ser på ett av mina konton som jag har ca 13 tusen på som inte används till något annat än börsontroduktioner att jag kraftigt underpresterar mot index. Så dessa 13 tusen hade gjort bättre nytta i en global indexfond.

Tricket är att använda portföljbelåning för att boosta avkastningen. Men det kräver ju att man har ett gäng pesetas på börsen redan. Man vill ju gärna ha flera konton på flera banker dessutom.

Vet någon varför det inte går att hitta denna under avanza?

För att det bara är hos Nordnet du kan teckna.

1 gillning

Någon som har nåt relevant avsnitt (eller en tråd) att rekommendera kring just det att köpa IPO? Ev annan tillförlitligt informationskälla?

:pray:t4:

Affärsvärlden har gjort en analys av företaget, dock låst för prenumeration. Men man kan ändå via google hitta att de rekommenderar köp, vilket brukar dra med sig investerare.

Varumärket är väldigt känt i Sverige, osäker på hur det är utomlands. Jag föredrar dock att handla på Clas Ohlson :yum:

Tack @MaxB - då var det precis som jag trodde. Detta är mer för de som gillar att köpa och sälja. Det är inte jag. Då kan jag med gott samvete gnälla vidare om kopior på märkeslurar och bristen på halvledare… :wink:

1 gillning

Hej,

En dum men relevant nybörjare fråga:

När man försöker komma med i en sådan börsnotering, på vilket typ av konto ska man ha pengarna respektive vilket konto ska man inte ha pengarna på?

Det såg ut som att ”alla möjliga” konto fungerade, då Nordnet hade loggor för ISK, vilket jag försökte använda.

Jag har bara varit med börsnoteringar via Pepins förut och då (om jag minns rätt) drogs pengarna via Trustly direkt från mitt bankkonto.