I veckan meddelade hemlarmbolaget Verisure att de ska börsnoteras. Det är den största börsnoteringen i Sverige på 25 år och den största i Europa sedan Porsche 2022.
att AMF, Tredje AP-fonden och Swedbank Robur kommer investera och
emissionen är gjord tillsammans med Avanza, Nordnet, DNB, Nordea, Carnegie, JP Morgan, BNP Paribas och Goldman Sachs, och
många hygienfaktorer såsom stabiliseringsåtgärder, överteckningsoption, lock-up m.m. är på plats…
…valde vi att, i detta supporterexklusiva avsnitt, bjuda in @Andre_Granstrom för att prata om börsnoteringar i allmänhet och Verisure i synnerhet.
För tydlighetens skull : detta supporter-exklusiva avsnitt är reklam för och gjort i samarbete tipstjänsten VQM som André Granström driver men vi äger tillsammans. Vi är båda oberoende i förhållande till Verisure och ingen ersättning har utgått. I avsnittet går vi genom riskerna, för precis som vanligt inget är riskfritt när det gäller investeringar.
För våra supportrar som ville göra en liten teckna-sälj spekulation i sina Lekhinkar höll vi en digital FikaTillsammans i torsdags för att gå genom sin Verisure-analys och prata om för- och nackdelar med börsnoteringar, riskerna och svara på frågor från deltagarna.
Styrelsens godtycke, även om det brukar finnas lite svepande riktlinjer angivna i prospektet. Exakt hur fördelningen gått till brukar man normalt få upptäcka först i efterhand.
Vid svenska börsintroduktioner finns det en tradition att gynna ägarspridning vilket gör att det är ganska vanligt att många får tilldelning, fast mindre än man ansökt om ifall att det blir överteckning. Vid kraftig överteckning får man ofta ingenting i alla fall, för tilldelningen är aldrig(?) endast några enstaka hundralappar.
Detta till skillnad mot exempelvis hur det brukar fungera i Danmark. Där verkar de som har sökt om mest tilldelning få tilldelning i första hand.
Om man ska försöka optimera sin tilldelning i Sverige verkar det löna sig att söka minimitilldelningen på många olika konton, helst av olika typ (ISK/KF/…). Vid en bra IPO får man normalt inte full tilldelning, så det är oftast dumt att söka mer än minimitilldelningen. Man riskerar annars att de enda gångerna man får mer än minimitilldelningen är när IPO:n går snett.
Om man däremot skulle optimera en dansk IPO-ansökan är det förmodligen bäst att lägga alla pengar man är beredd att förlora på ett enda konto.
Det jag skrivit ovan är hur det oftast brukar fungera. Vad gäller Verisure är det ju några lirare som fått för sig att göra något så udda som att notera aktierna i euro på Stockholmsbörsen, så hur de väljer att fördela tilldelningen står skrivet i stjärnorna. Men de har ju bland annat den gamla trotjänaren Carnegie som rådgivare, så tilldelningen kanske blir ungefär som vanligt. Det visar sig.
Det brukar vara ungefär 40%-50% som ett tvärsnitt i det bra emissionerna. I de dåliga är det 100%.
100%. Sedan har bolagen olika strategier, några jag har sett under åren är:
Alla får lite
Man lottar bland alla
Man väljer ut enstaka man vill premiera på någon faktor (t.ex. sökt mycket, man har relation, förhandling etc.) Har varit med om en part som fick full tilldelning när alla andra fick typ 20%, baserat på relation med folk i styrelsen. Bolaget får ju själv välja.
Jag upplever att på senare tid har det blivit vanligare med att alla får lite, förr var det vanligare med lottning. @Andre_Granstrom som säkert har statistik kan återkomma.
Exakt så ser min erfarenhet av de 10 senaste årens IPO:s ut, du har skrivit exakt det som jag hade tänkt skriva
Min gissning är att Verisure gör likadant som alla andra stora bolag gjort de senaste åren, alla småsparare får lika mycket (gissningsvis 10-15 aktier per depå), oavsett om de tecknat för minsta möjliga antal aktier eller 10 ggr så mycket.
Det vore för övrigt kul om något bolag kunde göra som Paradox gjorde när de börsnoterades, det var annorlunda, kul…och lönsamt för oss småsparare som deltog
Oh, DET var längesedan. Jag minns att jag var med i den och man tjänade mycket pengar. Det var ju något om man var aktieägare hos Spiltan, inte sant? Kan du inte hjälpa mig ner memory lane?
Jag kan visserligen förstå att du vill skapa aktivitet och driva trafik till forumet, men du kan väl i alla fall litegrann försöka att dölja att det är syftet när du skriver frågor/följdfrågor likt ovanstående?
Uppmaningen till mig att skriva ytterligare inlägg, gällande Paradox börsnotering. Om du vore intresserad av att dra dig till minnes hur omständigheterna kring den såg ut, så är det ju knappast så att du behöver min hjälp för att hitta information om hur den genomfördes.
Ok, Tack för den fultolkningen. I ett samtal med dig i verkligheten är frågan om paradox precis vad jag skulle sagt, ergo att jag skriver det i forumet. Tro mig att jag inte behöver sitta och bumpa trådar för att göra reklam, jag har bättre sett om det vore min intention. Särskilt inte i en Patreon exklusiv tråd.
Typ 5 minuter innan börsen öppnar. Så räkna inte med förrän typ 08:55-ish. Det är lätt att dessutom bli lurad att det ser ut att man har fått tilldelning.
För tydlighetens skull om någon missat. En teckna-sälj går ut på att nu har man tecknat - imorgon säljer man oavsett hur det går. Jag kommer sälja 50% i callen vid 09.00 och hälften vid 17.00-ish när proffsen kommer in. @Andre_Granstrom har en lite mer avancerad strategi där han kan hålla en liten andel beroende på hur det går. Men mitt case bygger på att vi får se ett hopp imorgon - gör det det, toppen, då säljer man. Gör det inte det, tråkigt, då säljer man.
Spekulationen är alltså INTE att hålla på aktien efter kl. 1730 imorgon.
Hm, inser precis att mitt nuvarande kontrakt hos kund inom finansvärlden - förbjuder mig att sälja en aktie inom 30 dagar från köpet. Får behålla alltså.