Nybörjar på börsintroduktioner. Steg för steg tips önskas

Hej, Ludvig heter jag 23 år gammal kille som är intresserad av ekonomi, med kanske ett 20 talekonomi böcker från Storytel i bagaget, detta är första gången jag gör ett inlägg/kommenterar, så misstag kring val av “ämne” eller om annat kan uppstå här så jag ber om ursäkt i förväg ifall jag gör något som är utanför normen nu… :slight_smile:

Här kommer frågan:
Hur ser en detaljerad steg för steg process ut där man gör sig helt “Ombytt och redo” för en börsintroduktion?

Detta vet jag:

• Att man ska ha flera konton för att öka chansen för att få tilldelning.
  • Att öppna kontot för kredit för att kunna snabbt få fram kapital för att hinna vara med vid en eventuell börsintroduktion som presenteras på Patreon eller från Nicklas sida. (Risken är jag medveten om)

Detta vet ja inte:

• Hur jag exakt steg för steg öppnar kontot på kredit på avanza/nordnet utan att råka hamna i nån räntefälla. Dvs hur man gör praktiskt gör en kreditbelåning och sedan fyller på innan någon kreditränta körs igång.

Hur har ni det här?

Tack för svar på förhand. Inte van att vara den som är delaktig i forum men det är något jag nu vill bli mer och även kunna hjälpa andra i framtiden med här.

Stort tack till Jan och Caroline också för att ni och detta forum finns! :slight_smile:

3 gillningar

Välkommen Ludvig och grattis till ett ekonomi-intresse i ung ålder. :clinking_glasses:

Rent konkret så kontaktar du Avanza / Nordnet och så får du fylla i blanketten “Ansökan om kredit”. Eftersom det är bättre med KF än ISK vid börsintroduktioner är det dessa blanketter som gäller:

Därefter kommer du få krediten kopplad till ditt konto. Därefter behöver du ha något innehav som ger tillgång till kredit. Jag själv har t.ex. Avanza Global och Nordnet Global i respektive portfölj. Det gör att jag är fullinvesterade samtidigt som jag har möjligheten att utnyttja krediten om jag får tilldelning (det sker automatiskt).

Återkom om du har fler frågor. :+1:

1 gillning

Tack för svar Jan! :slight_smile:

Ska kika på detta direkt :slight_smile:

Mvh Ludvig

Varför är KF bättre än ISK vid börsintroduktioner?

Det jag vet är att på KF konto så har man tillgång till fler börsintroduktioner än vad man har på ISK.

Sen finns det kanske mer svar. Men det är väll den största anledningen till att skaffa KF antar jag. :slight_smile:

Hej! Ytterligare en nybörjare här så jag hakar på ditt inlägg. Jag har KF på nordnet och avanza i samma syfte men har ingen kreditgrej som ni pratar om. Hur påverkar det mig? Är det något jag borde göra? Jag satte bara in 15k på varje konto och kört på därefter.

Mvh Odin

2 gillningar

Det jag har förstått med anledning till varför koppla kredit till kontot. (Skapa en möjlighet att låna pengar) är för att kunna ha dina egna pengar investerade utan att de behöver ligga på kontot och inte göra nån nytta tills en börsintroduktion dyker upp. När en börsintroduktion dyker upp med kort varsel t.ex 1-2 dagar innan deadline för teckning, så kan du enkelt tecknat genom krediten. Sen kan du återbetala dig själv i lugn och ro med pengarna du har i arbete någon dag/vecka senare när du fått in pengarna på kontot genom överföring eller att du säljer av dem.

Sen finns det ju en risk att du trots ansökt för att vara med på en introduktion, inte får tilldelning, vilket leder till att du enkelt kan häva tillbaka den lånade krediten.

Ni som är mer säkra och har erfarenhet får gärna korrekta mig, detta är endast teoretisk kunskap jag fått till mig genom bl.a forumet

Ett litet tråkigt tips för diskusionens skull är att ta ett Abbonemang på GodaTiders prenumerationstjänt, Där får man bra tipps för IPO både konkreta investeringstips och även en välskriven Guide hur du bäst ökar dina chanser. Kostar en slant men för mig har den varit både lärorik och lönsam. rekomenderas verkligen.

1 gillning

Ja, det är något jag tänkt gå med i efter jag sett mig själv lyckas med patreontipsen för Börsintroduktioner. Dvs vill bli lite varm i kläderna här innan man tar ytterligare ett steg.

Min teoretiska plan.

Steg 1: Skaffa konton och koppla kredit.
Steg 2: Ta del av ett börsintroduktions tips av Jan.
Steg 3: Ansök om att vara med på introduktionen.
Steg 4: Följ o Sälja av under börsintrokutionsdagen.
Steg 5: Utvärdera min första introduktion.
Steg 6: Nu har jag förhoppningsvis blivit smartare och kanske väljer att gå med i Goda tiders prenumeration och känna att det är värt att betala 1500 kr. För nu kan jag se den potentiella lönsamheten. :slight_smile:

1 gillning

Detta undrar jag med.

Steg 4: Följ o Sälja av under börsintrokutionsdagen.

Själv tyckte jag att steg 4 var jobbigast första gången och jag måste erkänna att jag fortfarande brottar med det. Och jag har varit med om flera IPOs nu.

För mig som vanligtvis nästan blind och som en robot investerar i indexfonder är det där med IPOs verkligen utanför min komfortzon. Utan tvekan är det jätteroligt och ger det vardagsspänning men för att det är så många moment som man inte kan påverka upplever jag det också som rätt så stressigt.

Även om man (ofta) kammar hem en lite summa blir det ändå inte lätt att tajma rätt och bara vara nöjd med vad man får.

Tankar som:

• “Varför fick ‘alla’ tilldelning förutom jag.”
  • “OM jag bara hade köpt 1 minut tidigare så hade jag fått 100 SEK mera… precis som många andra tydligen fått.”
  • “Klarar jag av att vänta med hälften till eftermiddagen utan att kolla på kursen hela tiden. Jag måste ju jobba också. Eller är det rent av bättre att sälja av direkt i början?”
  • “Oops, kursen dyker direkt vid öppningen. Helt oväntad men vad gör jag nu? Sälja av och ta förlusten eller ändå vänta och hoppas att kursen kryper upp igen… precis som det hände förre gången när jag inte kunde vänta. Eller blir det så att kursen kommer dyka ännu mera precis som det hände förförre gången och jag väntade för länge?”

Sådana känslor och tankar blivit mindre och mindre för varje IPO jag deltog men jag tror att jag aldrig blir av med dem. Självklart är det inte en anledning för att sluta. Jag ser det nu som träning för stressmoment på börsen. Något som kan komma till stor nytta i framtiden. :wink:

Och vad som hjälpte MIG är att bara köra med några enkla regler som JAG behöver:

• Inte vara besviken när det inte blev tilldelning för mig och vara glad för dem som fick.
  • Jag klarar inte av följa kursen hela dagen så jag säljer ALLTID av direkt vid börsöppningen. Då har jag iaf gjort rätt sak om kursen skulle dyka.
  • och (svårast av alla) bli glad med hur utfallet blev utan att mäta sig för mycket med andra.

Lycka till!

4 gillningar

Bra skrivet, relaterar mycket till din tankeprocess, tack för att du delar med dig :slight_smile:

1 gillning

Ett tips om man har sparat t ex hälften av aktierna till eftermiddagen är att lägga en säljorder en bit över den aktuella kursen och sedan vänta tills eftermiddagen.
T ex om kursen står i 80kr så kan man lägga en order på 90kr.
Då missar man inte att sälja ifall att det kommer en topp mitt på dagen.

Ett tips jag har är att skapa ett exceldokument eller liknande där du skriver upp alla introduktioner du deltar i. Det ska vara tillgängligt i mobilen.
Då är det lätt att:

• minnas när saker sker.
  • hur mycket pengar som måste vara tillgängliga för att täcka de introduktionerna du deltar i.
  • Utfallet av de olika introduktionerna, alltså lättare att se det som en mängd introduktioner istället för en och en. Man blir mindre bitter över att inte få tilldelning :blush:
  • jag skriver upp sista ansökningsdag, första handelsdag, uppskattat datum för information om tilldelning, antal jag tecknat mig för, priset per aktie, totalt värde jag tecknat mig för, vilket konto, hur stor tilldelning jag fick, vad jag sålde för, diffen mellan köpt och sålt, alltså hur stor vinst eller förlust jag gjorde. Tecknar jag samma introduktion på flera konton gör jag en egen rad för varje konto. Jag summerar även hur mycket jag tecknat mig för.

Det är sunt att du vill testa på några gånger innan du signar upp för någon tjänst!

1 gillning

Nu minns jag det inte exakt, men jag tror att det är att om företaget väljer att ge ut nya aktier i samband med sin notering så får man inte teckna i ISK, men man får det i KF. Således hamnar man i en situation som är:

• Alla introduktioner går att teckna i KF
  • Vissa introduktioner går att teckna i ISK

Så när man följer upp det så ser man att KF ger fler chanser än ISK.

Det här är ett superbra tips. Jag gör så själv när jag tycker synd om mig själv att jag inte fick tilldelning. Då kan man se att känslan inte alltid är sann och att man är på plus över tid.

Slog lite på det här också och det verkar som enligt lag får man inte handla aktier på sitt ISK som inte avses noteras inom 30 dagar (iaf enligt Nordnet). Så om sista teckningsdatum är för tidigt så kan det vara ytterligare en anledning.

1 gillning

Steg 4 är jobbigt. Jag är ny på det här, dvs bara hållt på i ett år, och har inte riktigt satt min strategi. Ibland säljer jag allt vid öppning ibland har jag missat att dagen för introduktionen och sålt dagen efter och ibland har jag sålt hälften på morgonen och andra hälften på eftermiddagen. Och ja, det händer ofta att jag grämer mig över att jag sålt för tidigt eller för sent, men så kan man resonera om allt. (Varför gick jag inte all-in i Tesla eller Bitcoin för 3-5 år sedan!?)

Jag prenumererar på Goda tiders tipstjänst och redan efter första eller åtminstone andra IPO:n var den kostnaden intjänad. Vad jag fått höra har det varit ett bra börsklimat sedan mars 2020, så de flesta IPO:er jag varit med i har gått plus.

2 gillningar

Jag tror det ibland har blivit ett lite för stort fokus på att sälja på första dagen. Känner mig lite skyldig till det eftersom jag inte gillar direktägande i aktier. Om jag tar Niklas i Goda Tider så håller han väldigt länge på aktierna och utnyttjar många gånger första dagen till att köpa.

Det finns en amerikansk fond Renassance Capital IPO ETF som har som strategi (om jag inte minns fel) att köpa på majoriteten av alla börsnoteringar 14 dagar efter notering och sedan hålla i två år.

Det är alltså ingen naturlag att man måste sälja på emissionsdagen. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Visst kan det bra för avkastningen om man ibland tänker mer på medellång och lång sikt vad det gäller IPO-aktier.

Problemet för mig är att jag helt enkelt inte klarar av att ha aktier kvar in mina portföljer som bara dök upp i samband med en IPO. Det kryper. Då var det alltså inte jag som själv aktivt valde ut dem. Istället blev jag “plötsligen” ägare för att ett bra köptillfälle kom förbi och jag fick ett tips på nätet. Jag har försökt. Högst en eller två veckor lyckas jag men sedan ska dem bort i alla fall. Det räcker med för mig med spänningsmomentet på själva IPO-dagen.

Det är kanske helt ologiskt och till och med dumt men det är därför att jag är mycket nöjd med att bara plocka hem vinsten direkt, återinvestera i mina fonder och låta andra spekulera vidare. :slight_smile: Och ordningen i min portfölj är återställd!

Haha… OCD kanske? Jag har alltså ingen lekhink heller. Det stressar mig mer än det ger mig nöje. :wink:

Jag prenumererar på Goda Tiders tipstjänst. Utöver tipsen får man även en hel del utbildning, samt Niklas är väldigt bra på att förklara hur han tänker när han ska ta vissa beslut. Nedan ett citat som jag tycker är så träffande:

" Några sa att de avstod då de blev förvirrade av alla metoderna jag angav. Det är okej men om du läser detta kan du ha i åtanke att ofta är bästa läraren learning-by-doing. Testa gärna nästa gång jag ger ett “avancerat” tips att köpa för ett mindre belopp, kanske 500 kr, i rent inlärningssyfte."

Numera tycker jag IPO:er är en verklig krydda till livet. Jag sitter klistrad framför skärmen med förhöjd puls på handelsdagen :slight_smile:

2 gillningar