CINT börsintroduktion - vad tänker vi?

Du kommer få svar imorgon någon gång kring 08:00-08:50 :grinning:

1 gillning

Kommer säkert att rusa som alla nyintroduktioner verkar göra för tillfället. Senaste året har det gjorts mer börsintroduktioner räknat i värde än vad som var under hela perioden 2010-2019. En sådan där nyemissions-bonanza som brukar komma när börsen står högt.

Läste detta i Privata Affärer:
”Börsvärdet blir 8,6–9,8 miljarder kr. Det innebär en värdering på i runda slängar nio gånger årsomsättning 2020, men även om det är förluster på sista raden är rörelsemarginalen positiv.
Tillväxten för intäkterna har varit 36 procent under de senaste två åren och Cints värdering är ur det perspektivet inte skyhög jämfört med andra tillväxtbolag som växer ungefär lika snabbt.”

Härligt med köpråd som är baserade på ”inte skyhöga” relativvärderingar :joy:

1 gillning

Har ni fått svar angående tilldelning? Och har priset kommunicerats?

Fick 50 pris 72 kr styck

Fått tilldelning på alla konton som jag sökt på men “endast” 50 aktier. Priset landade på 72 kr.

Jag har 50 här också

Sålde hälften nu, avvaktar med resten, men bra start !

Fick inga :upside_down_face:
Uppe på 90 och vände

Konstigt? Jag fick på 5 olika konton, både isk och kf. Sålde mellan 88 och 91.

1 gillning

Sökte bara via 1 konto så kanske därför. Verkar också vara lite slumpmässigt vilka som får och inte får?

Det här är alldeles för stressande för mig. Jag borde ha sålt till 90 men trodde att jag skulle vänta och slutade sälja till 86,72. Även om jag ändå gjorde vinst är detta ett bra exempel på varför den här typen av handel inte är för mig. Jag säger det nu, men titta på mig när nästa IPO-tråd kommer upp …

2 gillningar

Se allt som en vinst bara, det är pengar du inte hade innan! Ha helst en strategi innan.

4 gillningar

Det verkar bara omöjligt att ha en strategi förutom att “sälja så fort det till och med är lite uppe”. För hur kan någon annan strategi förutsäga vad som kommer att hända / om det alls kommer att gå upp? Med Fractal var det enkelt eftersom jag ville ha åtminstone några av aktierna under lång tid ändå så jag satt inte där och övervakade den bästa tiden att sälja (och slutade med att sälja en del av mina aktier till 70% vinst bara av en slump), men med CINT och de flesta andra skulle jag inte ha något intresse av att hålla fast vid dem.

Jag brukar bestämma mig för en strategi innan börsen öppnar. Lägger ofta 2-3 olika säljordrar beroende på antal aktier. Då kan jag med god ro sitta och arbeta under tiden som jag får in några kronor. På lunchen brukar jag kolla hur aktien har gått. Har alla säljordrar gått in så är allt frid och fröjd. Men om det ligger någon kvar så brukar jag kolla hur aktien har gått och lägger upp nya säljorder.
Idag så la jag 25 st på 92 kr och 25 st på 105 kr. Säljordern på 92 kr gick till avslut, den andra ligger kvar. Men vid lunch tar jag nytt beslut om att eventuellt, mest troligt, att sänka priset på den ordern.
På detta sätt kan jag jobba på i lugn och ro utan att vara stressad för att försöka tima marknaden. :slight_smile:

5 gillningar

Se det som ett lotteri! Fick inga Fractal. Denna gång fick jag och frugan däremot sammanlagt 300 st.

1 gillning

Åh, jag försökte det faktiskt! Jag försökte sätta en försäljningsorder till exempelvis 100, men det stod att det inte var tillåtet (något om att intervallet var för annorlunda? Jag kommer inte ihåg det exakta meddelandet). Det här låter som en idealisk stressfri strategi för mig om Avanza låter mig göra det.

Hm, konstigt. Var det väldigt tidigt?
Jag tror jag la min säljorder runt 08.50 och det var inga konstigheter.

Nej, detta var efter att det började handlas! Jag visste inte ens att du kunde göra det tidigt för att vara ärlig … Priset var runt 89 då tror jag.

Jag fick också samma meddelande när jag skulle sälja. Minns inte heller den exakta formuleringen men något med att intervallet var för lågt. Har jag aldrig fått tidigare. Något som vet varför detta kommer upp?

1 gillning

Sök på “avvikande order” på avanza…
" Om du har fått ett felmeddelande vid orderläggning som gör gällande att “priset avviker från tillåtet handelsintervall”, innebär det att du lagt en order som avviker för mycket i pris mot genomsnittlig mittspread (skillnaden mellan köp- och säljsidan i orderdjupet).”

1 gillning