Vad tänker ni om att teckna i Hemnet och
sälja under dagen?
Å ena sidan verkar de ha bra ekonomi etc, å andra sidan är de beroende av att mäklare fortsätter välja dem för annonsering.
Vad tänker ni om att teckna i Hemnet och
sälja under dagen?
Å ena sidan verkar de ha bra ekonomi etc, å andra sidan är de beroende av att mäklare fortsätter välja dem för annonsering.
Galet övervärderad är mitt intryck. Ibland ska man inte underskatta värdet av ett känt varumärke på en FOMO-börs så eventuellt går den ändå bra. Jag står däremot över.
Min analys är spontant liknande. Kolla gärna Cornucopias artikel:
Mina tankar gick också åt det hållet när jag läste om den höga värderingen förut.
Mättad marknad, skyhög värdering, kan om mäklarfirmorna gör gemensam sak (vilket Hemnet eg är från början) ersättas i princip över en natt. Pass.
Min känsla är jag inte riktigt ser deras tillväxtpotential. Har de inte rätt stort monopol redan och marknaden lär väl inte bli större för dem? De kan väl inte skala mer än de redan gjort?
Med tanke på att börsen gick -2% igår vet jag inte om det är så självklart att även denna notering ska mot månen eller om det börjar bli nervöst.
Jag är också mycket skeptisk. Men börsen brukar strunta i vad jag tycker, framför allt vid kortsiktig spekulation.
Om man tittar i Affärsvärldens IPO-screener finns det, bortsett från Traton, faktiskt ingen notering av ett bolag på Nasdaq Large som har gått minus vare sig första börsdagen eller på sikt.
Det var inte så länge sedan som Nordnet klev in på börsen via Nasdaq Large. Även sådana bloggare som i vanliga brukar avstå från att uttala sig om enstaka aktiers framtid tog sitt ansvar och varnade sina läsare från att teckna. Inga namn nämnda.
Och så gick det som det gick… Plus drygt 9 % första dagen, och sedan vidare upp mot himlen!
Jag tror att man kan spekulera i att varumärket är så känt att det “trumfar” allt det andra. Enligt en av minna vänner i finansbranschen: “Övertecknat så in i h-e…”. Så jag kommer nog köra en spekulation i alla fall.
Jag chansar på att varumärket gör att kursen drivs upp av spekulation. Söker dock bara på ett konto.
Att det är OMX den ska noteras på borde åtminstone innebära att många indexfonder tvingas köpa den?
Med Hemnets affärsmodell så känns det som att det bara är en tidsfråga innan något bättre ersätter dom.
Så fort folk slutar tro att man måste använda Hemnet, så kommer dom krascha. Vem vill egentligen betala ockerpriser frivilligt…
Bara mitt tycke…
Kort tid från anmälan till notering kan bidra till ökat intresse.
Dessutom är högt ansedda Carnegie en av rådgivarna. Enligt Affärsvärldens IPO-screener går drygt 86 % av alla noteringar där Carnegie har varit rådgivare plus på noteringsdagen. De är rädda om sitt rykte.
Den mest katastrofala notering som Carnegie har varit med om på Stockholmsbörsen gick -11.58% på noteringsdagen. Många konkurrenter har betydligt sämre track record.
Till minussidan hör att teckningskursen inte är fastställd på förhand, något jag inte gillar alls.
Affärsvärlden:
Analys: Teckna Hemnet – kan gå starkt trots saftig värdering
Sveriges dominerande bostadsplattform kommer till börsen. Prislappen är hög men kan vara befogad för en unik tillgång med unikt goda möjligheter att öka snittintäkten per annons under kommande decennium.
Ja, vad säger man? Man ska inte underskatta FOMO-börsen i alla fall. Jag tecknade trots värderingen efter att ha förstått att det institutionella intresset var oerhört stort. Man tackar.
Wow börsen är galen. Men jag fick tilldelning så tjänade pengar på det.
Surt att man skippade att teckna, men vågade inte fastna med ännu mer pengar i något som kändes osäkert. Sitter redan fast med bl.a massa Lipum tilldelning (-5000kr) som jag väntar på att sälja av.
Tänkte dra tillbaka en av mina ansökningar igår, för att minska risken, men jag klantade mig och missade det.
Har nu sålt av alla konton för som lägst 170,60 kr. Oavsett hur aktien utvecklas senare i dag hoppas jag att jag kommer vara nöjd i kväll.
Grattis! Det är ju bara att fira.
Jag hade tur och fick tilldelning, sålde direkt
Försöker tänka bort att den gick upp efteråt, hade ju kunnat gå hur som helst. Känns väldigt övervärderad men jag körde helt på ryktet att den var väldigt övertecknad. (Jag sålde för redan 155, så du gjorde en bra affär @bspastikern )
Om jag får komma med ett tips. Man behöver INTE tjäna tillbaka en förlust i samma aktie som man förlorade pengarna. Det är ofta en bättre strategi att “cut your losses short”, inse att man inte “förlorade” det vadet och gå på nästa vad istället. Att vänta på att en aktie ska gå upp igen innan man säljer är ett alldeles för vanligt misstag.
Typ - blunda, håll för näsan och sälj skiten och sen har du rena och fina pengar för nästa affär. Eller be någon annan göra det åt dig. Det gör jag ibland när det gör för “ont” att realisera förlusten.
Bara min 2 cent…
Är den typen av information offentlig, eller borde den räknas som gränsfall insider?