Intervjuar en av grundarna till PLUS-fonderna i nästa vecka | Vilka frågor ska vi ställa?

I nästa vecka kommer @Emil_PLUSfonder och hälsar på i podden och bloggen. Han och hans kollegor har startat fondbolaget PLUS Fonder som förvaltar några av våra favoritfonder som är med i modellportföljerna såsom:

• PLUS Allabolag Sverige (← vår rekommendation som Sverige-fond i modellportföljerna)
  • PLUS Småbolag Sverige
  • PLUS Mikrobolag Sverige

De har en ganska spännande historia där de bland annat började med att under ett antal år förvalta en småbolagsfond aktivt, för att sedan gå över till den här passiva förvaltningen. Dessutom har Emil jobbat på Investor och i Palo Alto i Kalifornien med private equity investeringar.

Vad tycker du att jag och @carolinebolmeson ska ta upp med honom?

PS. Han kommer även till FikaTillsammans på Patreon imorgon (6 juli) för dig som vill få ett bonusavsnitt med honom. Mer info finns på Patreon.

8 gillningar

Spännande !

Har de tankar på några globala fonder i framtiden?

Kommer de undvika ESG-tåget? (Jag hoppas det)

Säkert sådant som Jan tänkt på redan men :wink:

1 gillning

Det jag undrar är vad man gör rent praktiskt som förvaltare, framförallt då man följer ett index i sin fond. Har fått lite information från Magnus som driver Proethos, men gärna mer info kring det hantverksmässiga utförandet :slight_smile: .

1 gillning

Hårda puckar!

Småspararguiden skriver:
“[Uppdatering februari 2021: Vi har fått in tips om att vi borde granska ägarna till bolaget bakom plusfonderna, men vi har tyvärr inte hunnit göra det än.] “

Har PLUS själva någon uppfattning om vad som som ligger bakom denna i mina ögon mycket märkliga formulering?

8 gillningar

:point_up_2: Det här undrar jag också. Jag bytte faktiskt bort två av deras fonder direkt efter jag läst detta. Kändes inte alls tryggt.

Jag har kontaktat Småspararguiden för att försöka ta reda på vad de menar. Jag gillar ju Andreas och Patrick och brukar rekommendera dem titt som tätt. En sak jag dock brukar ta med en nypa salt är deras “granskningar” och tonalitet. De har ju byggt sitt varumärke på att “granska” och vara lite Sverker som kastar saker i soptunnan.

Men saker är sällan svart eller vitt. Det är något som jag har personlig erfarenhet av efter att ha blivit granskad av journalister. Lite - man är oskyldig till motsatsen har bevisats och på nätet kan man hitta stöd för vilken tes man än driver.

Fonder är väldigt reglerade och man utövar ganska hård tillsyn på dessa så jag är inte särskilt orolig för de pengar jag har i deras fonder via Avanza / Nordnet.

3 gillningar

Jag skrev att det var formuleringen som var märklig. Egentligen menade jag publiceringen.

Den vanligtvis pålitliga Småspararguiden sprider rök (eller om det är dimridåer), och så får man själv gissa om det finns eld.

Jag äger själv såväl PLUS Allabolag, Microbolag som Småbolag, men det är klart att jag grubblar på vad Småspararguiden egentligen menar.

Det är lite som när kvällspressen skriver att någon blivit polisanmäld, vilket egentligen inte betyder någonting alls. Vem som helst kan göra en polisanmälan. Men man blir ju misstänksam.

1 gillning

Jag förstår att du menar så @bspastikern. Jag har inte påstått något annat mig veterligen. :sweat_smile:

Själv tar jag det säkra före det osäkra. Försöker ha den principen som en röd tråd i mitt sparande. Och det finns ju andra bra alternativ i vilket fall. Nu säger jag inte att det är några konstigheter, men som sagt, jag ser inte att jag direkt förlorar något på att gardera mig.

1 gillning

Kan du fråga om dom inte kan sätta sig vid förhandlingsbordet med @Lysa så vi slipper Öhman i Bred portföljen?

9 gillningar

Jag har två funderingar. För det första om de kommer lansera någon ESG-variant av sina indexfonder. Vad jag kan se gör de ingen negativ screening alls. Till exempel ingår Lundin Energy (olja) och Swedish Match (tobak) i deras Alla bolag. Det är en dealbreaker för mig.

Den andra funderingen gäller småbolag. Då tänker jag inte på bolag listade på OMXS utan på de mindre listorna First North, Nordic SME, Spotlight, Pepins med flera. Har de en indexfond på gång för dessa bolag? Deras Mikro innehåller många bolag från OMXS Small Cap så är inte renodlad på de mindre listorna. Våra grannländer har också intressanta listor av den här typen. Tänker främst på Merkur Market i Norge. Kanske skulle kunna inkluderas i en sådan indexprodukt?

Det är få branschspecifika indexfonder.

Kommer Pluss förutom små bolag täck in andra branscher ex läkemedelsindex, säkerhetsbolagsindex (bra diversifiering), dagligvaruindex, teknologiindex etc???

2 gillningar

Kan du inte be dom starta en råvarufond :slight_smile: Detta saknas ju helt på svenska marknaden (finns några dyra utländska) sedan Handelsbanken la ner sin råvarufond. Intresse borde finnas tycker jag då de dyra, utländska råvarufonderna just nu går väldigt starkt.

6 gillningar

Ja detta undrar jag också över.

1 gillning

Vore ju en helt fantastisk idé! Saknar också en råvarufond sedan alla svenska har lagt ner.

1 gillning

För min del skulle det var mest intressant med en ädelmetallsfond som handlar ETC:er med fysiskt guld och silver i SEK med låg avgift. Det skulle jag gärna köpa.

1 gillning

Fråga om dem har planer på att lansera några index-fonder som inte baseras på marknadsindex, dvs kanske be Solactive ta fram ett Svenskt Värde, Momentum eller Kvalitetsindex, och sen följa det? Personligen skulle jag vilja ha ett “Swedish Profitable Small Cap”, där inriktningen är lönsamma småbolag :slight_smile:

3 gillningar

Man kan också ställa en motfråga: Finns det något fondbolag vars ägare man inte borde granskas? :wink:

4 gillningar

Hej dom känns som förvaltare som är villiga att prova lite nya typer av index fonder. Då tänker jag främst på micro fonden. Så till min fråga , Är intresserad av svenska preferensaktier och vanliga fastighetsaktier .känns som marknaden i Sverige är redo för någon sådan typ av produkt . Är det något som kanske ligger i korten?

1 gillning

Hur tänker de kring att försöka komma in hos försäkringsbolag mht. tjänstepensioner?
Det är ju rätt vanligt att bolagen har externa fonder men inte sett PLUS på något av de ställena där jag har tjänstepensioner.

2 gillningar

@Tale Det är säkert jättebra om alla fondbolag granskas men så är det ju någon som ska göra jobbet också. I det här fallet är ju det som sticker ut att Småspararguiden (som ju själva granskar olika bolag) slänger ut en ”varning” om det här specifika fondbolaget.

Jag utgår ju ifrån att de värderar den information de fått och och ser det som något som inte går att direkt avfärda, då hade de säkert inte skrivit på detta vis. Så jag håller inte alls med dig om att din motfråga är särskilt relevant i sammanhanget, den blir istället rätt intetsägande.