Börsnotering Hemnet | Vad tänker vi? Köpa och sälja under dagen?

Man kan ringa mäklarna och fråga, företaget publicerar ju ofta den informationen också. Så nej, det är inte insiderklassad info.

Jag har varit insiderklassad på riktigt, nu senast i och med Lunars uppköp av Lendify. Det är en hel ceremoni. Man blir uppsatt på en insiderlista, man blir informerad om att det är insiderklassad information och så vidare.

Som mina jurister brukar skoja om:

“Man vet om när man agerar på insiderklassad information eller inte”.

För övrigt upplever jag att det är väldigt få som utnyttjar möjligheten att ringa till VD:ar, CFO:er eller andra. Något som man de facto har möjlighet att göra som investerare. Det är väl en stor skillnad mellan småsparare och proffs upplever jag.

Till vilken kurs fick ni teckna?

Bränd av de senaste noteringarna så strök jag mina ansökningar i helgen. Förstår inte alls värderingen inför eller efter noteringen. Uppsidan är ju högst begränsad på den inhemska marknaden. Måste vara något jag inte förstår.

2 gillningar

115 kr. Den högsta, så jag tänkte att nu går det åt h-e igen. :smiley:

2 gillningar

Tecknade 150, fick 50

Tyvärr hade jag ett möte kl 9 och kunde inte kolla kursen på någon timme, så jag sålde strax efter 9 när den stod i 155. Vågade inte chansa. Blev en trevlig vinst i alla fall. Även om det hade varit trevligt att sälja för mer.

1 gillning

Haha, skönt att det är fler som känner sig lite “gubbiga” och inte förstår den här nya YOLO / MEME / LOL-ekonomin. En av mina insikter sedan en tid tillbaka har varit att inte ha en åsikt utan att följa strategin. I mitt fall med IPO så ser jag det helt känslokallt som kulor jag drar utifrån en påse. Några vinner och några förlorar, men över tid går det plus. Värderingar och fundamenta spelar ju för närvarande mindre roll än flöde. (lex t.ex. tesla)

Jag är gubbig så det förslår för tillfället. :slight_smile:

Förmodligen är det en bra strategi som du har valt. Ska bygga bastu så lite IPO kulor hade suttit fint. :wink:

1 gillning

Jag undrar hur det fungerar med tilldelningen av aktier.

Jag sålde av ca 115kkr i lekhinken och sökte tilldelning av 1000 aktier a 95-115kr/st.
Jag blev tilldelad 50st.

Känns som jag betalat i onödan för att frigöra kapital. Till frågan…
Hade jag på något sätt kunnat uppskatta hur stor tilldelning jag rimligen kunnat förvänta mig?

Tacksam för svar! :pray:

/BigMac

Hade du tänkt att teckna och sälja direkt? I så fall använder många belåning på sina depåer (inklusive mig själv). Lite beroende på om man har t.ex. Avanza och Nordnet så kan man få rätt bra ränta. För att låna så pass mycket som 115kkr så behövs det ett ganska bra innehav och mixat.

3 gillningar

Det spelar ingen roll om du lyckas uppskatta hur stor tilldelning du kommer få. Du är ändå skyldig att ha likvider (eller belåningsutrymme) tillgängligt från teckningsdagen för högsta kursen och maximal tilldelning.

Det är därför man använder belåning, som är gratis så länge man inte fått tilldelning.

2 gillningar

Instämmer. Jag har gjort några förluster i IPO i vår, men sålde av direkt vid öppning. Samma regel vid uppgång, säljer direkt vid öppning. Nettot är dock plus i år för IPO.

1 gillning

om jag då har flera konton måste jag ansöka om belåning för samtliga? går det verkligen om de är tomma i övrigt?

1 gillning

Du behöver söka kredit för samtliga konton var för sig där du vill ha kredit. Förmodligen behöver du redan vid ansökan ha några värdepapper på varje konto för att du ska få kredit beviljad.

då återkommer jag till samma problem, hur stor tilldelning jag troligtvis kan få avgör hur mycket som i förväg måste finnas på varje konto…

1 gillning

Du får sällan mer tilldelat än det som krävs för minimiansökan vid en svensk IPO, än hur mycket du ansöker om. (Förutom om börsnoteringen går snett, då kan du få massor av tilldelning i en skitaktie.). Grundregeln är att inte söka mer än minstabeloppet per konto. Vill man öka sina chanser söker man i stället från fler konton. I Sverige är det normalt lottning av tilldelningen, och det är vanligt att man lottar ut tilldelning som är mindre än minimiansökan, som i dag med Hemnet till exempel.

(Detta till skillnad mot i Danmark, där de som ansöker om flest aktier ofta får förtur till tilldelning, även om man inte får så mycket som man ansökt om.)

Minsta belopp man kan ansöka om brukar vara typ 4.000 - 12.000 kr, på ett ungefär. Om man vill klara av ett par tre samtidiga IPOs brukar man behöva ca 20.000 kr tillgängligt per konto.

2 gillningar

Superlike igen! :+1: Tack!

Kan tänka mig att det annars riskerar att bli ett par storspelare som köper rubbet eller nått. Finns nog en tanke bakom systemet.

För att få börsnoteras i Sverige finns det dels krav på ägarspridning, dels att varje sådan ägare måste äga tillräckligt mycket. Det gör att man förmodligen aldrig kommer att få mindre än några tusenlappar i tilldelning. Räcker det inte till alla blir vissa utan i stället.

2 gillningar

Classic… sista halvtimmen. Helt sjukt. Vad ligger P/E nu på? 250-ish? :man_facepalming:

1 gillning

Ska du blanka? Vad kan gå fel? :rofl:

Inte deltagit i någon IPO eller liknande ännu.

Men det här känns som en ovanlig ökning på en enda dag ?

Fick en väldig känsla av FOMO för IPO just nu :joy:

2 gillningar