Onoterade aktier genom AB

Hej!

Det är skattemässigt bättre att handla onoterade aktier än noterade aktier. Och jag tycker det är roligt med aktier. Så nu tänkte jag undersöka det lite närmare - och har bottnat i några frågor som någon kanske vet mer om? Plus att det är roligare att hålla på tillsammans med andra än att sitta och grotta själv :joy: Plus att det är en bra sanity check om fler väger in på det man håller på med! :slight_smile:

1. Är det någon som har handlat onoterade aktier i sitt företag?
  2. Vilka funderingar (för- och nackdelar) hade du?
  3. Hur gjorde du?
  4. Hur har det gått?

Det uppenbara är väl att likviditet troligen är mycket sämre i ett onoterat innehav. Du kommer inte ur lika lätt som du gör i noterade bolag.

Jag har ett gäng onoterade innehav i mitt företag. Hur man kommer över dem är väl olika, du blir på ett eller annat sätt erbjuden att köpa in dig i ett onoterat innehav. Skriver på någon form av aktieägaravtal och vips är du med i aktieboken.

Jag har köpt dem på lång sikt för att jag tror på affärsidéerna, fått sålt någon del. Då genom att någon tror mer än mig på det och vill betala ett pris som överstiger vad jag tror jag tjänar på att sitta kvar.

Off topic: Hur kom du igång med ängelinvestering?

De flesta onoterade innehav jag har, de har jag grundat själv. Övriga är sådant som trillar på en när man jobbat. Antingen att man gjort ett ok jobb någonstans, eller att man blivit ihopparad med något bolag för de undrat något. När man väl kommit in i rummet så får man andra förfrågningar.

Vill bara förtydliga att jag inte gör särskilt många ängelinvesteringar, så finns säker andra som kan detta bättre.

1 gillning