Jag ska sälja aktier i ett onoterat publikt aktiebolag. Bolaget skall noteras runt 2025. Bolaget är ingen startup utan ett stabilt bolag som har gjort en del emissioner, senaste värderingen på ca 500 miljoner kronor. Bolaget har många delägare, vissa kända namn.
Vid intresse kontakta mig här i forumet så berättar jag mer.
Du är inne på rätt spår med att kontakta bolag direkt som du är intresserad av att handla i, det är dock vanligt att ledningen inte har jättebra koll på vilka som vill köpa eller sälja samt vad senaste kurserna är men om ordern är “tillräckligt stor” så kan dom skicka ut lite mail för att se om det finns någon säljare.
Det är därför oftast vanligare att man går via en mäklare då dom redan har relation med många bolag och investerare i dessa och kan därför lättare få igenom en order (mot att du betalar courtage).
I vissa fall om man vill handla för en mindre peng så har dom också möjlighet att sätta ihop flera ordrar till en större order så att en större investerare orkar matcha den.
Kan även tipsa om mitt eget företag, vi handlar nu i a3p, Exeger, Klarna, Kaunis iron, Marshall group och Yabie. Vi publicerar löpande otc kurser HÄR för den som är intresserad.
Angående ägandet av aktierna sen så förvaras dom oftast på en vanlig aktiedepå (ej isk) givet att företaget du köpt aktier i är reggat hos Euroclear.
Hur ska du värdera värdet på aktierna om de inte är noterade? Hur ska du sälja när du vill ha pengarna? Hur ska du säkerställa en riskdiversifiering?
Mitt starka tips är att absolut undvika onoterade bolag. Vill du absolut ha ngt onoterat men inden storleken för de tagit en mkt extern kapital så vet jag att Carnegie skickar ut listor med aktier till salu. Ring dem.
Att öppet presentera orderdjup utan varken inlogg eller kompetenskrav. Du har här byggt en marknadsplats för onoterade aktier som inte får handlas på en effektiv marknadsplats. Vad har du för tillstånd för att göra detta?