Hej! Jag och ett par kompisar har under de senaste åren tjänat ihop en del pengar via aktier och börsnoteringar. Vi är intresserade av Pre IPOer/onoterade företag nära inpå notering och undrar hur det fungerar när man vill investera i en sådan och vart man gör, men även om ni har några allmänna tips.
Om du är öppen med att du är öppen för pre-IPO så blir man oftast uppvaktad av den som “mäklar” mellan den som söker kapital och den som är villig att investera. Oklart hur de hittar en, men det gör de uppenbarligen.
I mitt fall har jag gått via Feminvest och privata kontakter.
Jag har något/några bolag/mäklare/förmedlare som jag har anmält mig till. Jag ska se om jag kan hitta dem.
Jag har investerat en del via Pepins. Problemet som blivit allt tydligare för min del är att man riskerar blir överkörd av de “riktiga” aktieägarna, eftersom styrelsen i pepinsbolaget man köper in sig i ofta agerar helt utan insyn från småägarna.
Ett tydligt exempel på detta är den katastrofalt dåliga hanteringen av budet på Dynamic Code av AegirBio.
Som tur är verkar det nu ha avstyrts, men det är ändå ett tydligt exempel på hur lite inflytande man har som ägare via Pepins.
Pre-IPOs dyker upp lite här och var. Bara häromdagen fick jag ett mail om Nordic Rice som gör en pre-IPO nu med siktet inställt på IPO nästa år. Det utskicket fick jag som prenumerant på https://nyemissioner.se/.
Pepins fungerar ju för onoterade bolag men det kanske inte kvalar in under pre-IPOs. För private banking kunder kan det ju upp lite onoterat ibland med.
Personligen har jag aldrig deltagit i några pre-IPOs. Jag är för snål för att betala 30 % i reavinstskatt. Då får det verkligen vara något man tror på (typ Storskogen som jag mer än gärna hade varit med på).
Jag tror jag skulle ha svårt för den dåliga likviditeten.
När jag tröttnar på ett bolag vill jag bara sälja och glömma. Att då behöva hitta köpare likt för en gammal begagnad bil känns inte så attraktivt.
Dessutom tror jag marknaden för onoterade bolag vid en lågkonjunktur blir nära stendött? Även om t.ex. bolagets ekonomi inte påverkas så mycket? Rätta mig gärna!
Men vinsterna lockar, så klart!
Om man inte kan få in det i KF för onoterat, och man åker på 30% vinstskatt, ja då går ju kravet på avkastning upp, jämfört med noterat man kan ha i KF.
Fördelen är väl då att man även kan få förlustavdrag, antar jag? Men tänk på att detta inte är 30% utan runt 21% om jag inte minns fel, om du saknar vinster att kvitta mot, och bara användbart om du har inkomst av tjänst?