Finansiering av bolagsförvärv

Pratat med en vän som fått möjlighet att förvärva ett befintligt bolag till ca 5x årsvinsten (ca 20msek), då nuvarande ägare börjar bli upp åt åren och vill backa ur.

Någon som har tips på finansieringsmöjligheter (lån) vid sådana typer av förvärv. Är det bäst att gå till storbankerna och försöka få till lån med skaplig ränta, eller vad är bästa sättet och säkraste sättet (gissar att dom kräver att man går in med minst 10 ur egen ficka)? Har hört talas om alternativa långivare, tex https://www.dbt.se/foretagslan/forvarva-bolag Någon som har erfarenhet av dom?

Har sett och hört lite olika lösningar. Ofta vill storbankerna (Swedbank) att man finansierar i alla fall till hälften själv. I något enstaka fall har jag även sett att bankerna finansierat 60 procent, men det var en relativt stor kund i banken och de som rekommenderade köp.

En säljarrevers har jag också varit med om, dvs. att man villkorat en del av köpeskillingen med en del av bolagets framtida vinster. Då kan man använda bolagets intjäning och kapital för att betala en del köpeskillingen. Har för mig att jag har hört att det är vanligt vid generationsskiften där det blir ett argument för att det är ett sätt för bolaget att leva kvar.

Har för mig att även ALMI varit med och finansierat en sväng.

Lycka till och kul projekt!

1 gillning

På min tid ville banken ogärna låna ut över det synliga substansvärdet, men det är givetvis olika från fall till fall.

Och visst både säljarreverser, och ALMI har varit bra alternativ ibland.

1 gillning