Är företag med 5 milj i omsättning något värt för banken?
Bolånet går ut och vi ska förhandla.
Vi är helkund hos banken sedan längre. Bolån, billån, vissa försäkringar. Men jag vet inte om detta är något de ens tar i beaktning numera.
Det enda jag tycker att jag kan förhandla med är att jag har företaget i samma bank som omsätter ca 5 milj. Där tillkommer också sparande i tjänstepension. Senast vi förhandlade så kändes det kanske inte så märkvärdigt vad man fick när räntorna var så låga. Men nu är det ju tiotusentals kronor vi pratar om.
Hur ska man lägga upp sina strategier? Vad ska man säga ens? Att jag låter 5 miljoner passera just deras bank, känns på ett sätt löjligt med tanke på hur mycket pengar som faktiskt snurrar i bankens omloppsbana dagligen.
Hjälp med med argument. I dessa tider drar man sig inte för att byta bank både privat och för företaget.
Att företaget omsätter 5M är nog inget banken ger dig lägre boränta för, möjligen kan du få 1 tiondel för att du är lojal.
I övrigt är det två olika affärer och egentligen 2 helt olika kunder för dem.
Men påpeka gärna att företaget oxå är kund i banken
Omsättningen är de som kommer in i företaget, men du kan ha utgifter som är nästan lika höga då är vinsten inte hög…
T:ex har du omsättning på 1.000.000 kr å vinst på 900.000 kr eller omsättning 20.000.000 kr å vinst på 100.000 kr… Då är vinsten ett mer talande än omsättningen…
För mig som fd banktjänsteman är det självklart att om du äger ett aktiebolag som drar in pengar till banken, så är detta oerhört positivt för dig när du ansöker om lån. Självklart skall du påpeka detta, om så är fallet.
Banken riskerar ju annars att tappa dig som kund, och då är det risk att banken tappar även ditt företag till den nya banken. Detta var vi väldigt känsliga för på min tid.
Givetvis skall du stämma av dina villkor med minst en bank till, och detta gäller förstås även företaget.
Tror mer du kan använda det om du faktiskt kan tänka dig byta bank, både privat och för ditt bolag…
Omsatte runt 2MSEK på mitt lilla skitbolag förut och det gäspade inte banken åt.
På den tiden, med Swedbank var jag dessutom kund på olika kontor, privat var jag kund närmast där jag bodde, men där fanns det ingen företagsavdelning. Så dessa två kontor och tjänstemän pratade inte med varandra.
Kapar tråden lite.
Har ett befintligt bolån och har försökt vända mig till andra banker men får nej att flytta bolånet då mitt företag (ca 1 år gammalt) är för nytt och inte har två års årsredovisningar, trots att själva företaget går bra.
Någon annan som har varit i samma situation och vet på råd?