Detta är väl kanske inte så mycket Rikatillsammans utan snarare Bli-mindre-fattig-och-grundlurad-tillsammans, så om det är för off-topic för forumet får mod stänga den.
Hur går ni tillväga för att hitta bra och prisvärda hantverkartjänster? Normalt kanske man kan fråga sig omkring via bekanta etc, men nu handlar det om ett geografiskt område där personen inte känner någon och inom ett område man sällan behöver åtgärda - stambyte eller ev. rörinfodring beroende på omständigheterna.
Det finns tjänster där du kan fylla i att du vill ha offerter inom ett visst område. Ta in offerter från flera hantverkare och gör en första scanning i hur seriösa de verkar i den första kontakten.
En bra hantverkare är inte den billigaste hantverkaren, aldrig. Tänk på att det ofta blir dyrt att anlita billiga hantverkare.
Kolla upp på allabolag att företaget verkar välskött, och googla runt för att se om det dyker upp något skumt.
Ska de göra nåt som kräver certifiering eller liknande så kolla upp bolaget inom organisationen där de uppger sig vara certifierade, det är inte ovanligt att hantverkare ljuger och säger sig ha tex våtrumscertifikat men sen inte har det.
Och det viktigaste: be om referenser och kontakta dem, en bra hantverkare kan lämna referenser utan problem.
Någon speciell tjänst för offerter du själv eller någon i din närhet använt som du vet är seriös? Detta gäller utanför storstadsområdena tyvärr, södra Norrland.
Jag använde mig av Proffs.se förra året när vi behövde hjälp med att måla om vår lägenhet. Som nämndes tidigare så varierade priserna väldigt mycket. Tror jag var i kontakt med 3-4 företag innan vi bestämde oss för vem som skulle få jobbet.
Det är ju detta som gör det svårt att efter högt pris = bra kvalitet på arbetet. En del anger högre summor när de är busy, om någon nappar ändå får andra kunder vänta.
Jag skall byta 3 innerdörrar och kommer anlita hantverkare via Hornbach. För mig känns det som en extra säkerhet att gå via Hornbach då jag tror att de inte vill ha missnöjda kunder. Återkommer med hur det gick, börjar med hembesök på tisdag där de skall mäta upp dörrar mm. Sen kommer de ge mig en offert och jsg misstänker att de även kommer erbjuda att både handla och ta med sig nya dörrar samt bortforsling av de gamla dörrarna.
Jag gör inte någon avancerad bolagsanalys direkt utan jag kollar att företaget går med vinst, att omsättningen är jämn eller stigande, att det har rimligt många anställda och att det inte är helt nystartat. Det man kan se på allabolag utan att logga in typ.
Det blir en jättetråkig situation om entreprenören går i konkurs mitt under arbetet så det är syftet med att kolla på allabolag.
Dyrast behöver absolut inte vara bäst, men om nån offert är väldigt billig i förhållande till övriga offerter så är det en varningsflagg. Antingen har de uteslutit delar av omfattningen som kommer som ett tillägg sedan, eller så kommer de slarva och ta genvägar.
Det brukar va de i mittenspannet som är mest intresserade av jobbet och ändå seriösa. Det är min erfarenhet i alla fall.
Hänger mycket på Byggahusforum. Har också haft 6 hus sedan 1999. Känns som de olika “offerttjänsterna” tyvärr mest är en återvändsgränd som leder till de hantverkare du egentligen vill ha. De etablerade, som hållit på länge, lokalt förankrade och som är uppbokade mer än 1/2-år i förväg.
Tyvärr är vi ju alla i regel “otåliga” och vill ha det gjort nu eller helst igår och dessutom billigt.
Så mitt tråkiga tips är att kolla runt bland bekant och lokala FB-grupper osv. Sen får du då helt kallt räkna med att det säkerligen dröjer innan de har tid att hjälpa dig. Troligtvis till “nästa säsong” beroende på vad du vill ha gjort.
Skulle säga att mun till mun-metoden är bäst i detta fall. Fråga grannar, släktingar och vänner vem de anlitat och blivit nöjda med. I dagsläget så är bra hantverkare ofta uppbokade 6 månader i förväg många gånger, iallafall i Malmö med omnejd.
Priset är ungefär samma för alla om man inte tvunget vill ha fast pris då måste hantverkaren ofta ta höjd för oförutsedda saker som kan ta mycket tid. Hittar man en bra hantverkare är det nog bäst att köra på löpande debitering. De flesta tar ca 500:- /h per person + material och det tycker jag att de ska ha om de gör ett bra jobb!
Kan bara än en gång betona INTE via traditionella nätbaserade offerttjänster.
De allra flesta seriösa/etablerade/skickliga hantverkare är uppbokade många månader 1/2-1 år i förväg när det är högt tryck i byggbranschen. De får främst sina jobb på att kunderna aktivt söker upp de och bokar in jobben. (Ofta tack vare rekommendationer i bekantskapskretsen, andra hantverkare som man redan har kontakt med eller forum/FB-grupper eller liknande)
Kolla om den finns någon lokal FB-grupp typ: xxxx-tillsammans, vad händer i xxxx, vi som bor i xxxx.
Be de gå med i den och slänga ut en fråga där. Då får man svar från de som “bor på orten”. Där det ofta framkommer vilka lokala hantverkare som rekommenderas och vilka som man ska undvika