Utvärdera offert renovering

Tagit in en offert på att renovera vårt badrum i sommarhuset. Sen kom jag på att det är precis omöjligt för mig att värdera vad som är rimligt eller inte. Saknar helt grundläggande kunskaper om vad som krävs och vad som är rimligt.

Frågar man andra lekmän är deras referenspunkter alltid vad det har kostat historiskt (10+ år ofta) vilket saknar relevans.

Hade behövt motsvarande Erik Naessén fast för renoveringar. Kan ju vara lika stora värden som bilar så man kan nog ofta räkna hem utgiften för hjälp.

I sak är badrummet 3.5 kvm och vi ska inte ha kakel. Utan inredningen skulle den landa på nästan 170k…

Känns väldigt dyrt när hela fastigheten gick loss på drygt en halv miljon för en handfull år sedan.

Fråga på Byggahus.se
De brukar ha bra koll på sånt här.

1 gillning

det låter väldigt dyrt…
Men sen ingår väl rivning av det gamla, vilket heller inte är gratis, men iaf dyrt.

varför tar du inte in lite fler offerter?

Skulle säga att vad du köpte din fastighet inte spelar så stor roll, mer än för den mentala bokföringen såklart. Ta in fler offerter för att få en bild. Sen kommer inte den billigaste alltid vara den bästa (eller billigaste i slutändan) men det ger dig ett bättre hum.

1 gillning

En teknik som jag använde mig av för att göra ett motsvarande jobb - fräscha upp en bostadsrätt inför försäljning - var att arbeta i två steg.

Tog först fram ett enkelt förfrågningsunderlag där jag var tydlig med vad jag ville uppnå med jobbet som jag skickade till ett antal företag för att få en icke bindande prisuppskattning där jag var tydlig med att jag i det första steget ville hitta företag som passade för uppgiften.

Det var ganska lätt för företagen att snabbt ögna igenom förfrågningsunderlaget och ge en icke bindande prisuppskattning utan att lägga ned något större jobb.

Valde sedan ut två lämpliga som sedan erbjöd sig att offerera fast pris varav jag valde det som jag uppfattade passade bäst för jobbet.

Som så ofta tror jag att jag inte valde det billigaste men i slutändan spelar några 10 tusen inte så mycket bara jobbet blev bra - och allt gick som smort.

Jag har sett så många upphandlingar där man letat efter billigaste leverantören som sedan inte har energi att göra jobbet bra - och resultatet blir att det i alla fall blir dyrt i slutändan.

Att göra upphandlingen i två steg enligt ovan har funkat bra för mig och sparat tid inte bara för leverantörerna - utan även för mig.

2 gillningar

Tack för återkoppling.

I river själva men det är en del VS-jobb som tillkommer för att ledningarna idag är gemensamma för badrum, en mindre toa och köket. Behöver tydligen dras nya ledningar från pannan.

Kommer minst ta in en offert till. Ska tilläggas att det är en bit ut på landet så finns fördel med hantverkare som inte behöver köra så lång så långt varje dag. Det gör ju att det inte finns samma underlag som i storstadsregionerna.

Men det kanske var en blunder att be om en skarp offert direkt utan istället en prisuppskattning för att sålla lite.

Hitta BRA referenser och kör på löpande räkning?

Med BRA hantverkare, gärna LOKALT FÖRANKRADE ger det oftast bäst resultat är min erfarenhet. (Lokalt förankrade =positiv social kontroll =de är mån om sitt rykte på orten :wink:)

Hittar de något oväntat/skit när de väl börjar riva i ditt gamla hus så blir det helt enkelt dyrare för dig =ditt hus =din skit. Hantverkaren behöver då inte ta den risken och behöver då inte heller kalkylera in det i ett fast pris/offert.

En annan fördel med löpande är att hantverkarna inte har några incitament att fuska/stressa fram dåliga lösningar. Men ”god kommunikation” hittar ni då tillsammans de bästa lösningarna när ni hamnar i olika valsituationer. Typ ”-ok, nu hittade vi det här problemt hur löser vid det bäst och hur gör vi nu så inte kostnaden springer iväg?”

Och nej, BRA hantverkare kommer inte söla eller föreslå onödigt dyra lösningar, tvärtom! De är stolta att kunna få göra ett bra jobb och slippa kalkylera med oväntad risk i form av oväntade problem.

Har haft hantverkare i vår +80-åriga sommarstuga konstant senaste 3 månaderna och är imponerad av hur bra de löst allt eftersom utifrån att det ska bli bra för oss/spara pengar när nya saker dykt upp. (Byte panel, tilläggsisolering, nya fönster, dörrar, även 2 extra bodar + garage görs i ordning, div jobb inomhus, ny farstukvist mm)

T ex kommer markisleverantören återanvända och komplettera markisstommar med begagnade delar för att spara pengar åt oss. Krävdes kranlyft för få grejor på plats. De samlade ihop allt rivningsmaterial innan dess och kunde då lyfta bort det samtidigt med kranbilen osv. De föreslår NÄR det är lämpligt återanvända visst material/konstruktioner och när det är bättre byta ut mot nytt.

MEN jag förstår att löpande räkning inte är för alla ungefär som att rörlig ränta och rörligt elavtal inte passar för alla.

En viktig notering du skriver är att prisbilden idag är HELT annorlunda jämfört med för 10år sedan. Vi gjorde många stora jobb på sommarstugan 2012-2016 och det var helt andra priser då. Drog in kommunalt VA, byggde om planlösning, nya toa, nytt kök, ny friggebod, ny el mm. Även då bara löpande räkning och bara lokala hantverkare med bra referenser.

Byggahusforum är ett väldigt bra ställe angående husfrågor. Hängde själv där mycket förr.

1 gillning

Kanske ska sägas att hantverkaren jag fick offert från är en bekant och vi har svingat bägare ett flertal tillfällen så jag misstror honom inte öht. Eventuellt är dom helt enkelt inte särskilt billiga bara.

Men om jag förstod offerten rätt var det löpande räkning men ett pristak på 165k.

Mitt första tips hade verkligen varit att inte anlita en person som du vill fortsätta ha en relation till. Det blir ofta mycket fel i byggbranschen och det kan bero både på otydliga förutsättningar, orimliga förväntningar eller dåligt utfört jobb.