Hyran kommer höjas med över 1000 kr, hyresvärd vill att man godkänner?

Hej!

I samband med stambyte kommer hyresvärden (ett fastighetsbolag) genomföra standardhöjande ombyggnationsåtgärder (dvs nytt standardhöjt badrum). Med anledning av det vill man att de undertecknar en godkännandeblankett.

Man vill ju såklart inte ha en 1000 kr plötslig höjning av hyran som medkommer standardhöjningen av badrummet, men visst har man väl inget att säga till om? Finns någon nackdel med att INTE godkänna blanketten?

Det står att för de fall som de ej får undertecknande godkännanden tillbaks så kommer de att “kontakta er för att diskutera saken”. Vad menas med det? Är det för att försöka övertala en helt enkelt att skriva under?

Det står även att om man inte ger sitt medgivande så kommer de att ansöka om Hyresnämndens tillstånd för att genomföra åtgärderna. Där brukar hyresvärden oftast få rätt som jag förstått.

På Hyresgästföreningens hemsida står det att "Om hyresvärden genomför en ombyggnation eller renovering utan ditt godkännande får åtgärderna inte vägas in i hyran förrän efter fem år. ".

Gäller det fetade i detta fall?

Tack på förhand!

1 gillning

Du bör ringa Hyresgästföreningen och kolla med dem (du är väl medlem?), så de kan informera andra medlemmar i samma hus om att detta pågår. Jag är rätt säker på att anledningen att de skickar ut blanketten där du uppmanas skriva under är att de annars inte har rätt att höja hyran hur som helst. Det är alltså lurendrejeri- och mobbingfasoner de ägnar sig åt.

Hade de haft rätt att höja hyran hade de gjort det, och inte skickat ett papper för dig att skriva under. De försöker lura dig att gå med på en “frivillig” hyreshöjning.

9 gillningar

Du bör inte skriva under något. Ditt nuvarande avtal gäller, inklusive hyran, annars hade de inte bett dig skriva på. De försöker få dig att lägga dig platt.

Kontakta Hyresgästföreningen.

5 gillningar

Det står att hyreshöjningen förhandlats med Hyresgästföreningen på samma sätt som alla andra hyresjusteringar förhandlas med dem.

1 gillning

En hyresvärd har aldrig rätt att höja hyran utan godkännande från hyresgäst eller HGF. Att man ber en hyresgäst godkänna en hyreshöjning innebär inte att man mobbar dem, det innebär att man följer de juridiska kraven för att ändra ett avtal.

Du kan neka hyresvärdens begäran om renovering och hyreshöjning. Hyresvärden behöver då gå till hyresnämnden, men praxis där är enligt vad jag förstår rätt tydlig att hyresvärdar får rätt i dessa ärenden. Förslagsvis pratar du med din hyresvärd och hör med dem hur de tänker och om det finns någon möjlighet till lägre standardhöjning och därför lägre hyreshöjning. Det där med att åtgärden inte får påverka hyran på fem år har jag inte hört talas om, vet inte vad det baseras på. Det finns dock en s.k. trappningsregel som säger att en hyresgäst kan begära att en större hyreshöjning kan trappas in gradvis över en längre period.

7 gillningar

Tänkte bara göra en update angående detta. De har börjat att mejla och ringa och pressa om att skriva under. De skickade även en digital blankett via mejlen där man signar med Bank-ID.

De påstår grejer som att “det är i princip bara du som inte har skrivit under nu, badrummet kommer bli så fint med klinkers etc.”.

Ska man bara ge med sig och skriva under, eller ska man låta bli och låta dom ta det vidare till nästa instans?

2 gillningar

Har du pratat med HGF om vad som gäller?

När de renoverade mitt badrum i min förra lägenhet bad dom inte om någon underskrift. De bara gjorde det och höjde sen hyran med 1500kr när allt var klart.

Var allmännyttan.

2 gillningar

Vad sa hyresgästföreningen när du talade med dom i april?

6 gillningar

Hej!

Vi gjorde ett stambyte i min BRF och gjorde samma (*edit, menar alltså i stort med standardhöjning och godkännande innan) med de få hyresgäster vi har kvar. De skrev under och godkände innan stambytet. Förhandlingen med HGF och höjningen skedde efter att åtgärderna var klara. Kan t.ex. handla om att byta till klinkers från plastmatta, ha handdukstork, golvvärme eller så. Det krävs någonting nytt, bättre för att vara en standardhöjning.

Du kan ju höra med dem vad det är för förbättringar förslagsvis? Kanske kan ge en indikation på hur mycket höjning det kan röra sig om.

2 gillningar

Vet ni om det kan kosta mig något att inte skriva under om de tar det vidare till Hyresnämnden?

3 gillningar

Någon som vet?

4 gillningar

Du ska inte ge Hyresgästföreningen en krona. Var själv medlem där i några år och de klarade inte av att svara på mer komplexa juridiska frågor när jag behövde deras hjälp. Vid ett par tillfällen kom de till och med med rent av felaktig information.

4 gillningar

I Hyresnämnden betalar vardera part för sina rättegångskostnader oavsett vem som vinner. Det är först om ärendet överklagas till Hovrätten eller Högsta Domstolen som förlorande part kan behöva betala motpartens rättegångskostnad.

Är du medlem i Hyresgästföreningen kan du få hjälp av deras jurister att företräda dig i Hyresnämnden kostnadsfritt. Men i dessa fall får hyresvärden allt som oftast rätt så länge det inte rör sig om lyxrenovering. Det heter att hyresvärden ska ha ett “beaktansvärt intresse” att åtgärden genomförs. Det kan vara så enkelt som att man vill upprätthålla en modern standard i lägenheterna. Det är inte ens säkert Hyresgästföreningen ställer upp och hjälper om de anser att det inte finns möjlighet att vinna.

18 f § En ansökan enligt 18 e § andra stycket skall bifallas, om hyresvärden har ett beaktansvärt intresse av att åtgärden genomförs och det inte är oskäligt mot hyresgästen att den genomförs.

3 gillningar

Du är tyvärr förmodligen tvingad. Om du bor i ett hus där hyran förhandlas mellan HGF och Fastighetsägarföreningen ligger redan en förhandlingsavgift inbakad i hyran.

Är det några obligatoriska konstnader för mig om det går till Hyresnämnden? Dvs om jag inte anställer någon jurist som ska företräda mig, tillkommer det andra obligatoriska kostnader då?

Tvingad till vad? Att skriva under?

Det står ju att om man inte godkänner åtgärderna så ansöker dom om Hyresnämndens tillstånd att genomföra åtgärderna.

1 gillning

Det var svar till @HorribileDictu (Du är tvungen att betala avgift till HGF om du bor i ett HGF-förhandlat hus.)

Hyresgästföreningen som är så fantastisk enligt folk här har ju inte ens gett korrekt information på sin hemsida.

" På Hyresgästföreningens hemsida står det att "Om hyresvärden genomför en ombyggnation eller renovering utan ditt godkännande får åtgärderna inte vägas in i hyran förrän efter fem år. ".

Detta stämmer inte alls. Du behöver inte godkänna något, men de går ändå till hyresnämnden, får rätt, och sedan vägs åtgärderna in i din hyra ändå, och detta inte efter fem år utan direkt. De behöver inte ditt godkännande.

1 gillning

Nope, det är helt kostnadsfritt för både dig och hyresvärden som ansöker.

Och du är inte tvingad att skriva under något, men enligt praxis kommer hyresvärden med största sannolikhet få rätt i Hyresnämnden.

3 gillningar

Femårsregeln blir i praktiken tillämpad i de fall där hyresvärden inte tillfrågar Hyresnämnden öht innan renovering då hyresgästen vinner 1-5% av alla renoveringstvister.

Artikel från 2017. Tror ej det ändrats avsevärt, tyvärr.