Vet du hur det går till när man ska framföra vad man anser för Hyresnämnden? Är det som en fysisk plats man ska befinna sig på likt en rättegång, eller hur funkar det rent praktiskt?
Eller skickar hyresvärden bara en ansökan om vad de vill och tar med min inställning till det och sedan avgörs det bara av Hyresnämnden utan att man behöver närvara någonstans?
Det kostar inget för någon part för själva processen i hyresnämnden. Processen kan vara lite olika beroende på om hyresnämnden försöker få er att förlikas osv. Men om det blir förhandlingar sker dessa i domstol, dvs du behöver infinna dig på den lokala tingsrätten, sitta i ett mötesrum med en liten grupp människor och företräda din sak. Det är inte jättekomplicerat men kan onekligen kännas lite ovant och läskigt med all formell korrespondens som sker via domstolens ärendesystem och förhandlingar tillsammans med jurister. Hyresnämnden är gissningsvis ganska vana vid att vanliga boende är inblandade så de är nog rätt pedagogiska.
En process i hyresnämnden kostar typiskt sett inget för hyrestagaren då de ofta får hjälp av Hyresgästföreningen eller företräder sig själva, men kostar ofta tiotals till hundratals tusen för hyresvärden eftersom de har bevisbördan och ofta känner att de behöver anlita en jurist.
Tack för svaren. Så om jag förstått det rätt kan det inte kosta något för hyresgästen. Enda sättet som det kan uppstå kostnader är om hyresgästen skulle välja att inte företräda sig själv utan väljer att anlita en jurist eller liknande.
Och nej, jag är absolut inte med i Hyresgästföreningen. De har gått ner sig rejält. Stundtals så neker de medlemmar juridisk hjälp i frågor rörande förbättringsarbete för att de ser att “hyresvärden ändå kommer att få rätt i Hyresnämnden” vilket jag tycker är oacceptabelt.
Varför ska jag betala en månadsavgift för när jag kanske inte ens kommer att få hjälp när jag behöver?
Förhandlingsavgift till Hyresgästföreningen betalar man medlem eller ej! Kommer på hyran, tror det ska vara en separat post på hyresavin sen ett tag och inte inbakad som tidigare. Så iallafall för oss.
Är ju hyresvärden och HGF som förhandlar oavsett vad man tycker eller vill.
Bio-rabatten är väl inte bättre än vad man får via benify? Eller är den bra på riktigt? Typ 50 kr för en biljett?
Benify är ett löneförmånsprogram. Vissa arbetsgivare skickar ut lönespecs etc därigenom administrerar friskvårdsbidrag etc.
Jag har “Benify privat” som kostade mig 29 kr för livstidsmedlemsskap som gör att jag får samma rabatter. Fungerar på samma sak som Mecenat/Mecenat alumni-rabatter.
Det kostar mig 115 kr att köpa biljettsedel hos filmstaden via benify.
Tror benify ska byta namn inom kort till Beniflex.
Jag tycker HGF gör mycket bra, men de driver även politik som går stick i stäv med vad jag tycker de ska hålla på med, har därför själv aldrig varit medlem.
Bor numera i Villa så inte mycket nytta av HGF för min del.
Med tanke på att alla hyresgäster betalar någon tia varje månad till Hyresgästföreningen i förhandlingsavgift borde de kunna bedriva den uppgiften en period per år utan bedriva en föreningen i nuvarande form. Det blir ju som om alla hyresgäster går ihop och betalar en juristbyrå för den tjänsten. Är resten verkligen nödvändigt eller relevant för hyresförhandlingar?
Man kan om man vill avsäga sig från den kollektiva förhandlingen, slippa betala avgiften och förhandla själv med hyresvärden. Men det är nog extremt ovanligt.
Mest nyfiken - hur ser du på standardhöjningen av badrummet, skulle du vilja tacka nej till den helt? Hur ser badrummet ut nu och vilken standard tänkte hyresvärden höja det till?
Den läggs nog inte ner, de flesta i hyresrätt betalar väl ändå automatiskt för att HGF ska förhandla hyran med hyresvärden även om man inte är medlem i HGF.
”Susanne Lindmark säger att Hyresgästföreningen stundtals nekar medlemmar juridisk hjälp i frågor rörande förbättringsarbete, .
– Vi måste alltid titta på omständigheter i enskilda fallet. Om vi kan se klart och tydligt att hyresvärden kommer att få igenom sin ansökan i hyresnämnden så har vi rätt att neka biträde i ärendet och det händer att vi gör det.”
Märkligt ändå.. Det verkar vara vanligt att hyresgäster stör sig på det. Då borde det ju vara angeläget för Hyresgästföreningen att förändra det? Men icke!
Om hyran ska kosta mer än 12 000 kr extra varje år för lite mer kakel (halvkaklat till helkaklat) och en handdukstork så vill jag tacka nej till den, ja.
Med den ekonomin kan de räkna hem större delen av kostnaden för renovering av badrummet över ~20 års tid. En kostnad som de ska stå för likväl som stambytet då det täcks av den hyra jag betalar varje månad.