- Skriv inte under.
- Kontakta Hyresgästföreningen och berätta vad som händer, samt be HGF representera dig i rätten.
- HGF gör ett utskick till grannarna och försöker få så många som möjligt att inte skriva under.
- Domstolen kommer skicka en delgivning, bli inte rädd.
- HGF representerar hyresgästerna i rätten, men de kommer uppmana dig att yttra dig om du vill.
- Ja, lagarna är skeva just nu så att fastighetsägarna ofta får rätt, men processen gör att ägarna inte vågar fläska på med onödiga kostnadsökningar. Att du och grannarna går igenom den här processen skyddar er alltså från alternativkostnader.
Trådskaparen är ej med i HGF, så då kan han eller hon inte få hjälp därifrån väl?
Någon här kanske är mer kunnig än vad jag är gällande detta, men kan inte trådstartaren få betala hyran retroaktivt om han/hon ej skriver under?
Dvs, hyresvärden hade tänkt renovera och höja hyran med 1000 kr. Hyresvärden kan då ej höja hyran pga en hyresgäst som vägrar underteckna. Hyresvärd tvingas gå till Hyresnämnden och får där rätt till att genomföra renoveringen.
Det hela har dock tagit ett år extra att få godkänt pga hyresgästen som vägrade skriva under, således får hyresgästen retroaktivt betala det resterande av vad som borde ha varit den högre hyran om renoveringen (som nu Hyresnämnden godkänt) hade skett från första början, vilket ju kan bli en ganska saftig summa totalt om det är 1000 kr per månad.
Har jag fel här? För annars så är det ju tveksamt om trådstartaren verkligen ska låta bli att skriva under om han/hon inte vill ha en saftig klumpsumma att betala sen när han/hon med all sannolikhet förlorar i Hyresnämnden mot hyresvärden.
Hyreshöjningen motiveras väl av standardhöjningen av badrummet och hyresnämnden avgör om renoveringen kan motivera en högre hyra. Innan badrummet är klart så kan väl inte hyran höjas? Borde vara rätt lätt att vinna en tvist där man påstås behöva betala för ett finare badrum man inte haft.
Hyresvärden har väl som jag förstår kommit överens med Hyresgästföreningen om den här nya hyran som ligger på 1000 kr mer än innan.
Hyresvärden förlorar ju då pengar på att behöva vänta på godkännandet, dvs renoveringen hade ju varit färdig tidigare om hyresgästen godkänt.
Då tjänar alltså hyresgästen på att vägra underteckna egentligen? Eftersom hyresgästen ju då inte kommer få förhöjd hyra på ännu längre tid då om det måste gå via Hyresnämnden först innan renovering kan ske och det enligt dig inte blir någon retroaktiv betalning av hyra för hyresgästen heller.
Ska betyder att göra. Dvs hyresvärden vill att jag ska betala för vad de anser vara en standardhöjning. Hur ska jag förklara detta bättre för dig?
Kostnaden för renoveringar tas till största del ut via hyran. Hyresgästen betalar ett överskott varje månad som ska täcka personalkostnader, renoveringskostnader samt även generera en vinstmarginal. Eller menar du att det finns en enda hyresvärd i Sverige som fakturerar för den faktiska driftkostnaden?
Du verkar ju ha fullständig koll. Då förstår du ju också att enda sättet att få diktera vilka ytskikt man ska ha i sitt badrum, för att inte tala om balansen mellan kostnad och standard, är att äga bostaden.