Hyresgäst försöker slippa betala en hyra

Mina äldre föräldrar har hyrt ut en lägenhet i deras hus till en kvinna i 20 års tid. Huset är en privat villa med en lägenhet på bottenplan samt övre plan. Hon flyttade in 2004 den 1a september och betalade första hyran två dagar senare, den 3e september. Tanken var egentligen att hon skulle betala i förskott varje månad men hon sedan bad om att få betala hyran i slutet av månaden istället eftersom hon vid tillfället betalade sista hyran för hennes dåvarande lägenhet och det blev mycket pengar på en och samma gång.

Hon betalade alltså sin första hyra i början på september istället för slutet på augusti som hon egentligen skulle ha gjort. Därefter betalade hon andra hyran för oktober i slutet av oktober eftersom hon bett om att få ändra till betalning i slutet av månaden. Betalningen av hyran i slutet av månaden har fungerat felfritt och hon har i kommentarsfältet alltid förtydligat en kommentar som “betalning för juni”, alltså för juni månad etc.

Mina föräldrar sa nyligen upp henne då de ska flytta in i hennes lägenhet. Hon sades upp som hyresgäst den sista januari iår och hon hade precis hunnit betala hyran för den månaden. Hon sades upp med tre månaders uppsägningstid och hon var väldigt upprörd över detta då hon tycker det är alldeles för lite tid. Hon sades upp pga en förändrad familjesituation som dök upp.

Januaris hyra betalades som vanligt med kommentaren “betalning för januari” såsom hon alltid brukar skriva då hon betalar hyran. När hon då skulle betala februaris hyra, efter att hon fått veta att hon måste flytta, då skriver hon “betalning för mars”, hon hoppar alltså över februari månad.

De avvaktade med att konfrontera henne om detta för att se om hon eventuellt råkat skriva fel månad, men när hyran i mars kom så har hon skrivit “betalning för april”. Från ingenstans börjar hon plötsligt betala hyran “i förskott” men hyran för februari fattas. När hon blev konfronterad om detta så drog hon snabbt upp ur fickan en 20 år gammal post-it lapp (!!!) med min pappas signatur där det står något i stil med att “jag har mottagit betalning år 2004-09-03”, alltså två dagar efter att hon flyttat in, och hävdar att hon har betalat en förskottshyra och därmed ska slippa undan en betalning.

Min pappa minns tydligt att hon bad om att få ändra betalningen till slutet av månaden istället och är helt säker på att det inte blev något “dubbelbetalning” i september, hela grejen varför hon ville betala i slutet månaden var ju för att det var ekonomiskt svårt att betala både för sin gamla och nya lägenhet samtidigt just då. Märkligt är också att hon inte själv upplyste om detta utan försökte slinka obemärkt förbi med att inte betala hyran för februari och hoppades att de inte skulle upptäcka det.

Vad gör man i en sådan här situation?

Be banken om kontoutdrag för 2004? Där borde det framgå om hyresgästen eller din pappa har rätt.

En post-it lapp kan nog vara tveksam bevisning i detta fall.

De ska ringa banken nästa vecka men det är ytterst tveksamt att de har historik så långt bak i tiden. Verkar som att det bara går att få utdrag från Max 0 år tillbaka i tiden.

2 gillningar

Om det inte går att få besked från banken, så är mitt råd att se om din pappa har tillgång till juridisk hjälp via någon av sina försäkringar. Vissa hemförsäkringar erbjuder det.

Sen är det ganska fantastiskt att hyresgästen aldrig varit sen, eller missat en faktura innan, på 20 år. Så kanske det går att lösa med klassisk kommunikation?

1 gillning

Om hon betalat sina räkningar utan problem i 20 år skulle man kanske kunna vara generös och bjuda på en månad istället för att dra igång en process? Det är ju det enklaste iaf.

33 gillningar

De har höjt hyran en endaste gång på 20 år så det är ingen fråga om att de är snikna eller ej generösa. Folk ska betala sin hyra. Punkt.

5 gillningar

Speciellt om man kastar ut någon med huvudet först efter så lång tid.

Hyresvärdar glömmer lätt att det handlar om någons hem, där man bott in sig känner folk och har minnen. Det kommer också kostnader som dubbel hyra, flytt mm.

Har man någon slags samvete erbjuder man nån månad eller två, hjälp att flytta och hitta likvärdig lägenhet.

Väldigt sorgligt fråga från trådstartaren som inte tänker på hyresgästens situation som verkar vara en suverän hyresgäst trots allt.

10 gillningar

Enligt hyreslagen ska hyra betalas i förskott, det torde vara tillräckligt för att hyran ska anses vara otillräckligt betald. Lappen kan ju ifrågasättas som bevis.

Trist om det behöver gå till tingsrätten för en sån skitsak, men fult av henne att försöka utnyttja situationen efter alla dessa år. Samtidigt funderar jag över hyreskontraktet, det finns ju en risk att hon kan anses ha besittningsrätt och inte kan sägas upp. Men nu verkar hon väl ha accepterat uppsägningen?

1 gillning

Detta togs ju upp med henne och hon blev frågad varför hon valde att strunta i just februari månads betalning. Om det nu rent hypotetiskt skulle stämma det hon säger, då är det ju den sista betalningen som man inte betalar. Till detta svarade hon bara att det var “ett misstag”. Ett väldigt kalkylerat sådant uppenbarligen.

Upp till din pappa vad ni väljer att göra.

Men i min värld är det inte värt en utdragen rättsprocess eller jobbig konflikt för ett par tusenlappar. Har gått igenom båda ska tilläggas, så vet hur mycket energi det kostar.

Men önskar din pappa lycka till.

4 gillningar

Ja precis, vilket tanken var. Men eftersom hon bad om att få betala i slutet av varje månad istället så gick de med på detta. I kontraktet står det att hyran ska betalas i förskott men i alla år har hon betalat i slutet av månaden och det står klart och tydligt i alla betalningar som hon har gjort.

Jo hon har accepterat den. Dessutom äger hon en villa utanför stan så hon har alltid haft någonstans att ta vägen.

Tveksamt om besittningsrätt hade gällt dock eftersom hyresvärdarna tänkte bruka hela fastigheten själv. Det var inte fråga om att ta in en annan hyresgäst utan de ska hjälpa en familjemedlem med boende där det finns barn involverade.

Nej självklart inte, det håller jag med om. Han tänker prata med henne igen då samtalet fördes med min mamma (som är alldeles för snäll och naiv för dessa typer av samtal). Förhoppningsvis gör hon rätt för sig då så man slipper osämja.

4 gillningar

Ingen har kastats ut med huvudet före. Hyresgästen har ett stort hus som hon ärvt av sin mor som gick bort för ett par år sedan och det har varit på tal om att hon ska flytta dit. Dock är den ca 20min utanför stan och det är givetvis inte lika bekvämt som att bo såhär pass billigt och centralt. Hursomhelst så fick hon tag på en annan lägenhet ett par minuter härifrån bara.

Nu handlade min fråga rent specifikt om vad som gäller i det här fallet och bad inte om någon föreläsning om moral och etik. Det finns omständigheter som jag inte nämnt i ursprungstexten för jag ville helt enkelt ha simpla svar till min fråga. Har du något annat att tillägga?

3 gillningar

Om hon har hyrt i 20 år. En hyra mer eller mindre. Skit om det. Lägg focus på att bli av med henne i stället

3 gillningar

Har någon hyrt i 20 år och man har varit väldigt snäll med både hyressättning och hyreshöjning (vilket endast skett en gång) då förväntar man sig att personen gör rätt för sig och inte försöker blåsa en det sista dom gör. Inte ens när de hade elräkningar på 10.000 förra vintern höjde de hyran för att de vet att även hon har haft det eknomomiskt kämpigt efter inflationen.

Är faktisk förvånad över resonemanget här inne. Tanken att göra såhär mot ett kommunägt bostadsföretag finns inte men privata kan man försöka snuva på pengar lite sådär.

Iofs är väl “rika tillsammans” kanske ett dåligt forum att vända sig till, uppenbarligen har många av er pengar och en hyra hit eller dit är inte allt i världen. Däremot för en pensionär så känns det i plånboken

4 gillningar

Med hänsyn till att föräldrarna knappt höjt hyran skulle jag argumentera att hon får tillgodoräkna detta som någon form av bonus.

Håller helt med dig. Klart hon bör betala för sig. Har själv vart i liknande situationer och lärdomen har vart att gå på rakt och tydligt direkt vid misstanke.

Du ber om råd hör.
Sedan när vissa inte riktigt tycker som du verkar du bli sur…
Naturligtvis skall hon göra rätt för sig i försts hand.
Men om det inte går med vanliga samtal skulle jag också släppa hela grejen.
Och det handlar inte om att ha mkt pengar eller inte… utan handlar enbart om att jag orkar inte med att lägga energi på sådana surdegar.

5 gillningar

Jag är tämligen principfast och hade jagat henne för denna hyra. Blir det alltför långdraget hade jag nog ändå släppt det.

Bara det faktum att hon under överskådlig tid (internetbanker har väl iaf 18 månaders kontohistorik sökbar såvitt jag minns) skrivit ”betalning för X” där X är den gångna månaden visar ju att hon inte har nåt att komma med. Hon vill väl ha den där tjänsten hon fick 2004 en gång till när hon ny tycker allt blir dyrare och betalas i förskott i det ärvda huset.

5 gillningar

Varför är det fantastiskt? För mig är det helt självklart att alltid betala alla fakturor i tid! Speciellt hyran går inte att missa eftersom den ska betalas varje månad.

2 gillningar

Om du gör en utvärdering, på vilket forum fick du bäst svar, på detta forum eller Flashback?

2 gillningar