Har kollat runt lite på stockholm bostadsförmedling och finns en lägenhet med maxtak på 350 000kr per år i inkomst för att få.
Har tänkt sälja min bostadsrätt och köpa fritidshus för bostadsrättspengarna som jag kommer hyra ut om jag kan få tag i en central lägenhet innanför tullarna med låg hyra.
“Problemet” är att jag tjänar för mycket driver dock eget och kan ju välja att sänka min lön för att få hyresrätten (dock försent för just denna) min fråga är väll vad händer när man fått lägenheten och ens inkomst blir högre får man ändå bo kvar?
Samt som jag förstått det så får man äga fritidshus och ha en hyresrätt men villa/bostadsrätt verkar ej gå?
Jag förstår självklart meningen med det och förstår att vissa kan tycka att det är omoraliskt att tänka så som jag gör men det är väll inte olagligt att medveten sänka sin lön sen om.det enligt vissa är omoraliskt det får dom tycka jag bryr mig inte om det. Vill dock påpeka att jag ej vill göra något lagbrott.
Har ändå förvisso tänkt gå ner i arbetstid och sänka min lön fråm arbetet. Vet dock ej hur mycket jag totalt kommer kunna tjäna på min fastighet om jag köper en jag kan hyra ut.
Grejen är den att de “vanliga” lägenheterna med inkomstkrav har jag säkert en 15 år kvar innan jag kan få innanför tullarna.
Denna ligger inne vid södermalm och jag är nog ej så kräsen vad gäller grannar är uppvuxen i ett område bra mycket värre än södermalm.det jag vill åt är en så central och billig lägenhet som möjligt.
Jag tycket vi ska lägga moralen åt sidan och svara på TS fråga. Är ingen expert men jag tänker mig att det är ju nästan omöligt att bli vräkt i Sverige så det är väl bara att köra på och se vad som händer om inte annat.
Vi är nog många som tycker att själva systemet med max inkomst för att på flott i skattefinansierade lägenheter är det verkligt omoraliska. Som hårt arbetande strävsam man blir man straffad i Sverige och på många håll i världen, när det borde vara precis tvärtom.
Har bokat möte med min ekonom idag så ska vi diskutera hur jag kan göra.
Ska kontakta mäklare nästa vecka och testa lägga ut bostadsrätten till salu får hålla tummarna att detta går vägen.
Ska även läsa på.lite mer angående vad man kan äga när man har hyreskontrakt via stockholm bostadsförmedling. Fritidhus har jag förstått att man får ha om man ej är skriven där. Men säg att jag köper en ägarlägenhet där.jag ej står skriven det borde ju också gå kan jag tycka men som sagt får kolla upp lite mer vad som gäller.
Jag tror att om du skriver om att vilja försöka komma åt boende ämnade åt bättre behövande även om du inte ingår i den gruppen, då får du nog räkna med en och annan gliring. Jag kan tänka mig att vanligt folk som du möter IRL skulle ha en hel del värre ord att sätta på ditt beteende än vad du nu fick höra, om du nu hade varit öppen med detta inte bara bakom skärmen dvs.
“För att få en bostad via Bostadsförmedlingen ska kunden och eventuell medboende säga upp, överlåta eller sälja nuvarande bostad/bostäder och folkbokföra sig på den nya adressen vid inflyttning.”
Läste det där också och låter som på.den beskrivingen som att man inte får ha någon bostad alls?
Samtidigt läser ju man om andra som har fritihus och bor i lägenhet?
Idag blev en dag jag bestämt mig för att börja sänka min lön (gå ner i arbetstid) vilket är behövligt har arbetat som en gnu senaste 10 åren. Kommer missa chansen på just denna lägenhet men lör dyka upp fler liknande innanför tullarna och då är jag beredd.
På måndag blir det kontakta mäklare o sälja bostadsrätten funderar på flytta in i husvagn medans jag väntar på nästa lägenhet som hamnar ute.
Fan luffare kanske var en bra beskrivning av mig nu när jag i princip blir “bostadslös” om jag lyckas sälja lägenheten förståss
Ingen har hjälpt mig i livet eller sträckt ut en hjälpande hand utom min familj så jag skiter fullständigt i folks känslor helt ärligt jag gör det som gynnar de i min närhet (självklart inom lagens ramar)
Var förbi områden jag hade tänkt flytta in i och såg bra ut utifrån tog diskutionen vidare med lite personer jag känner som.jobbar i områden och de alla avrådde mig från att flytta dit då det enligt dom bor rätt stökiga personer där.
Efter en funderare så väljer jag nog att skippa dessa låginkomstlägenheter och satsar på en “vanlig” hyresrätt om ett par år istället.