Folk bor där för att de inte har ett val. Du har ett val. Vad bra att du valt att göra rätt för dig istället, då kan du stå med rak rygg sen. Jag gissar att du inte anser att det är moraliskt om andra tar bidrag de egentligen inte behöver ur händerna på de som har det betydligt värre.
Skulle alltför många tänka så hade samhället brakat ihop.
Jag anser att min generation (90 talister) och senare blivit så lurade så att vi med all rätt kan enligt lagens ramar anskaffa oss tillgångar på ett kanske för vissa omoraliskt sätt.
Vinnarna på den politik vi bedrivit i sverige har varit tidigare generationer som fyllt sina fickor på bekostnad utav kommande generationer.
Därför jag i vissa stunder kan låta egoistisk men frågan är vem är det som är egoistiskt jag som lever i det hårda samhälle som de äldre lämnade kvar efter sig medans de sitter i sina feta villor på flera miljoner kronor medans många i min generation är glada om de ens får en hyresrätt med hygglig hyra….
Okej nu blev det en “rant” här med blir bara förbannad när jag tönker på samhället lin generation fick ärva.
Du låter bortskämd med fokus på offerkoftan och vad andra är skyldiga dig. Ja, boomers har relativt fått mycket serverat på silverfat. Jag har ärvt samma samhälle som du. Jag tackar min lycklig stjärna att jag fått det. Gud ska veta att jag inte gjorde något innan födseln för att förtjäna det. Gjorde du?
Du lever i världen du skapat för dig själv. Är du inte nöjd se dig själv i spegeln och ta sen en noga titt på människorna du valt att ha i ditt liv. Det har aldrig varit lättare att skapa överflöd för sig själv. Kan man inte lyckas skapa livet man vill i Sverige idag har man inget annat skylla än sig sin egen förmåga och de val man gjort.
Oavsett om omvärlden påverkar dig negativt eller positivt i dagens mer välbärgade länder så är det på marginalen förutom det enorma privilegiet det är att leva, bo och kunna verka i ett de länderna med den bästa infrastrukturen och välfärden som några människor någonsin haft och som skapats av de som varit före dig. Istället för bitterhet över att tidigare generation kanske haft det lättare på en punkt eller två var tacksam för de oändligt med saker du har som gör det lättare än någonsin till att leva i överflöd och gör ditt liv lättare än det varit för istort sett alla människor som någonsin existerat.
Nej den logiken fungerar inte för samhället har inte tagit något från dig. Samhället du lever i har dock givit dig rakt igenom bland de bästa förutsättningarna någon människa någonsin haft. Det har tom skapat en värld som är mer lättillgänglig och lättflyttad i än någonsin och gett dig ett de starkaste passen som fnns, så är man inte nöjd har man alltid valet att flytta. Är du halvt begåvad kan du också välja att göra det efter att ha fått en utbildning i världsklass för miljoner betald för dig!
Indexmannen butthurt för att han har läst ett inlägg på internet om boomers. Helt fucking ärligt - kom över dig själv. Det har aldrig funnits en räkmacka om vi bortser från ren tur.
Om lägenheten har låg inkomsttak, kanske är inte någting som du gillar säkert? Tänk också om risken om du gillar inte den. Du har förlorat många år ködagar.
Nä, nu har du nog missförstått. Här är det inte inkomstkrav utan inkomsttak.
Grannarna är troligen arbetande skötsamma medborgare och nu vill man ha in personer från lite andra socialgrupper.
Ja, det skulle vara intressant att veta hur stor lägenheten är också. För att sätta en inkomsttak på 350 000 kr för en 40 kvm-lägenhet är en sak, men att sätta 350 000 kr för en 90 kvm-lägenhet är något helt annat.
@Indexmannen hur stor är lägenheten? Är taket bara för en person eller familjetak i totalt?
Jag snubblade över ett inlägg på ett internet-forum där någon vill diskutera hur han kan runda era regler för uthyrning. Tänkte bara göra er uppmärksamma på detta sätt att tänka, så att ni förhoppningsvis har eller kan införa kontroller för att försvåra sådant här!
Här kommer inlägget jag såg:
[Trådstarten + citat från TS]
Vänliga hälsningar
Xxxx
----------
Hej Xxxx!
Tack för att du delar detta med oss. Det finns bostadsökande som anpassar sina förutsättningar för att det ska fungera för dem. Men jag tänkte jag kan försöka förklara hur det fungerar hos oss.
[Förklarar interna kontroller]
Det är ”ovanligt” att det finns ett max inkomstkrav. När det gör det… [Förklarar kontroller vid detta]
Hoppas mitt svar klargör hur det fungerar och att det finns kontroller. Har du fler funderingar är du välkommen att höra av dig igen!
Som sagt jag gör inget olagligt jag kommer att tjäna mindre jag kommer ej “gå runt” några lagar.
Skillnad på att medveten bryra lagar samt att veta hur lagarna fungerar och sedan spela enligt spelets regler vi har även diskuterat vad som är moraliskt rätt eller inte tidigare här i tråden så det behöver vi inte ta upp.
Har även svårt att se att stockholm bostadsförmedling kan hindra mig frpn att få en liknande lägenhet i framtiden om jag tydligt kan visa på min låga inkomst.
Eller ska de påpeka att jag måste se till att arbeta hårdare trots att jag ej har lust med det?
Rimligast är väl att hyresvärdarna tar in tre års deklarationsuppgifter i stället för en.
Med tanke på att inte bara de med låg inkomst ljuger för att försöka få en bostad, utan även de med hög inkomst och med en bostadsrätt de kan sälja ljuger för att kunna bo billigt.
Helt klart en lucka i reglerna, som jag hoppas täpps till.
Vad krävs är nuvarande deklaration när man ansöker för hyresrätten och de årliga deklarationer i framtiden. Likadan process som i studentlägenheter som finns kräv att skicka studentuppgifter om kurser varje år. Det måste vara samma kontroller med studenter.