Kan inte låta bli att tänka på Kejsaren nya kläder av H.C. Andersen
Jo, nu när räntorna stiger har många ångest.
Men för något år sedan ville många öka sin belåning för att med hävstång investera.
Belåning påstås snabba upp tillväxten i växande verksamheter när de får medel att förverkliga sina affärsplaner.
Bankerna tjänar på att befolkningen är högt skuldsatt.
Belåning har drivit upp priserna på bostäder, så unga inte kommer in på bostadsmarknaden.
Folk som köpte dyrt med lån men måste sälja nu p g a skilsmässa, de får skulder som kan ta många år att betala av, utan någon möjlighet till vinst om marknaden vänder upp.
Hög skuldsättning är att betrakta som hög risk. Ibland lönar den sig, ibland blir den ett sänke som drar ner under årtionden i en persons liv.
Göran Person hade rätt, den som är satt i skuld är inte fri.
Sagt detta länge att folk låser in sig. Sen missas även andra effekter när man står i beroende till godtyckliga system. Det är att man inte vågar byta jobb eller går med på allt chefen säger. Då degen måste in för att betala banken.
Kan inte vara lätt för dom som sitter fast i den där fällan. Speciellt dom som använder hävstång för att bli fri. Helt plötsligt blev ens vilja till eknomisk självständighet ett fängelse dom aldrig kommer ur.
Mvh
Fredrik
I James Clavell’s bok Noble House från 1981 träffade jag för första gången på begreppet “dra åt helvete-pengar”.
Tillräckligt med kapital för att våga lämna en dålig arbetsplats eller en dålig relation borde vara ett sparmål för de flesta.
Jag upplever att man även här har pratat om boende på ett annat sätt än börsen. Börsen vinner i längden, men många av åren kan vara skitdåliga. Boende? Alltid en bra affär enligt typ alla, men här har vi glömt att lägga till brasklappen att även här förekommer riktigt dåliga år. Genomsnittsbolånaren ska typ ut med 150.000+/år i räntor nu och det är rätt dyr hyra för pengar.
Jag tänker också att olika typer är vinnare i olika tider. I typ 15 år var det risktagaren, just nu är det den försiktigare men sånt lär säkert förändras igen över tid.
Frihetspengar bör verkligen ALLA som kan ha. Särskilt den som tex tjänar mindre än sin partner.
“den som är satt i skuld…”
150000/år i kallhyra för ett hus med en trädgård tycker jag inte är så farligt. Det är mycket pengar, ja. En hyfsad 100kvm lägenhet med modern standard kostar väl en 12-13000 i de flesta storstäder?
2MSEK är medellånet så det blir väl 80-90 000 iofs.
Man får bara prioritera boendet högre än tysk premiumbil eller två semesterresor. Och en massa prylar. Och härda ut och amotera som f-n.
Men det är skönt att inte sitta i den sitsen även om börsen går ner eller krabbar.
Håller med dig här till vissgrad men att lägga för mycket vikt vid möjligheten att lämna sin partner leder snabbt till att man är utan partner.
Om min fru vill ha pengar för att kunna hantera snabba förändringar i utgifter och inkomster är jag okej med. Stödjer det till och med eftersom vi har barn och jag vill att dom ska klara sig om jag dör.
Skulle min fru börja spara pengar för att kunna skiljasig från mig hade jag begärt skilsmässa på ståndefot och letat en ny. Man ska vara försiktig på hur man lägger fram saker då det visar endel dålda avsikter.
Mvh
Fredrik
Så kan det säkert vara men jag skulle inte råda nån att bry sig om det ärligt talat. Jag tjatar på massor av kvinnor om detta och tänker att om mannen blir kränkt av det är det hans problem. Kvinnor går generellt fattigare ur relationer än män och har svårare att få lån och bostad så ja, om ens partner blir kränkt av att man sparar kan man göra slag i saken och dra på en gång.
Nu hyr du förvisso inte huset för det, utan pengarna. Du får lägga på driftskostnader och underhåll om du vill jämföra med hyra, och jämföra hyra med nivån på bostadspriser i det området om det ska jämföras.
Han har såklart rätt i mycket av det han skriver, men var (som ofta i dessa sammanhang) väldigt off gällande timingen.
Några reflektioner:
-
Det han skriver gällande indrivning av skulder stämmer till 100% och har varit känt länge. Att man kan ta hutlösa räntor genom att skuldsätta ungdomar/mindre begåvade och samtidigt kunna driva in skulderna genom staten måste bort. Räntan man tar ut ska reflektera risken med lånet, dvs har man lånat ut till fel person får man ta smällen att den inte kan betala tillbaka.
-
Man måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt. Man har varit en förlorare om man inte utnyttjat de låga räntorna även om man insett att det varit ohållbart. Folk kommer göra det de uppmuntras till.
-
Vilka man väljer till politiska ledare har konsekvenser i verkligheten. När man läser Dambergs citat kan man bara skaka på huvudet. Precis som energikrisen är detta en hemmasnickrad kris. Ja, även andra länders ledare har begått misstag och är i en liknande situation gällande energi. Men skillnaden är att de tar på sig att de gjorde fel när de gjorde sig beroende av ryssarna medan sossarna fortfarande skjuter ifrån sig och upprepar lögnen att kärnkraften lades ner av marknadsmässiga skäl, precis som gällande bostadsmarknaden där folk ”borde sett det komma”.
Har inget med kränkthet att göra. Bara att min partner deklerar för mig att hon inte tänker satsa på våran relation till 100% som gör det.
Men om du läser noga det jag skrev står det att hantera inkosmtbortfall vilket en eventuell separation skulle innebära. Utan att säga jag vill ha mina dörrar öppna
Mvh
Fredrik
Ärligt talat ser jag alltid till att jag har tillräckligt pengar för att kunna skilja mig. Jag har ett barn att ta hand om och vill att hon och jag klarar oss i alla fall.
Säger ju att det är smart att ha kapital för sånt. Men utan att sälja det som att det är till för att ha dörrar öppna. Men funkar det för er kör på. Men med mig hade försöket att ha dörren på glent resulterat i att den öppnas fullt ut och stängs bakom er.
Är ju olika det där på hur man ser det men för mig är det ett stort nej.
Mvh
Fredrik
Jag tror generellt att vi är alldeles för kortsiktiga i vårt tänk, samt även svårt att ta in “abstrakta” räntor på 5-7%.
Tycker att vi har vaggats in i en vardag där låga räntor har fått dominera, samtidigt som man stått vid sidlinjen och sett på hur vanliga människor gör enorm bostadskarriär. I sann FOMO-anda ger man sig in i bostadsmarknaden utan att egentligen förstå vad ökande räntor innebär.
Vi ser ju paniken redan nu, tror snitt-räntan ligger någonstans runt 3%, ändå har gemene man panik över de ökade kostnaderna. Vi är ändå långt under bankernas KALP-kalkyler.
Det man också kan ha missat är långvarigheten i den nya räntesituationen - att när man nu omförhandlar sin ränta till > 3% så kommer den att stanna här långsiktigt. Det kommer troligtvis ta ett bra tag innan vi är nere på räntor runt 1-2%.
När man då “nyktrar” till och inser att man måste leva med dessa räntor på 3-4% kommer nog många inte tycka att det är så roligt längre…
Mvh,
Den är skitbra. Problemet är när andra hälften inser det där.
Vad är problemet menar du? Att chefen ska pressa ner din lön? Då drar man ju. Att partnern ska börja spara själv? Det är väl inget negativt?
Jag är alltså genuint nyfiken för jag tror jag missar något.
Nä, jag tänker att damen på piedestalen hittar någon annan höjd att krypa upp på. 🥹
Det vore ännu värre om ens bättre hälft bara var kvar av ekonomiska skäl.
Aha, du ser dig som en fastighetsaktie under 2022 alltså.
Jag ser mig själv som en stabil och stadig utdelningsaktie med låg volatilitet.
Mmm. Intressant poäng. Nä, givetvis inte. Det är klart att man skulle vilja laga sånt som gått sönder och allt det där men inte ens kungen och alla hans hästar kan nog sortera i sånt här.