Sverige har byggt ett skuldfängelse…

Att inte ha ett eget sparkapital (eller hälften av det gemensamma på vardera konton) är totalt hål i hela huvudet. Handlar inte om att ”visa tillit” etc, var inte helt naivt dum i huvudet bara.

Vänliga hälsningar någon som tidigare varit naiv/dum i huvudet.

4 gillningar

Jag har gått runt och predikat för folk att:
”När man har barn behöver man inget äktenskapsförord bla bla bla bla”.

Som tur är var det ingen som lyssnade på det örat. Men, ja, haha, tänk så akterseglad man kan bli.

Älskar man sin fru vill man väll att hon oxå ska ha en “Dra åt helvete”-buffert så hon oxå kan byta jobb eller bana när hon känner hon behöver det.
Varför ska hustrun ha sämre förutsättningar i livet än du med ditt sparande?

Är relationen dålig är väll bra om hon använder sin dra åt helvete buffert och skiljer sig från dig, för du vill vell inte gå där hemma med en sur kärring flera år i onödan?
Bättre att ni skils då och hittar relationer där ni är lyckliga och glada istället.

3 gillningar

Är inte den här tråden nu lite “off topic”?

3 gillningar

Väldigt konstiga tolkningar ni kommer med. Jag och min fru har olika banker kort och placeringar. Hon har tillgång till halva delen som jag inte har tillgång till och tvärtom. Vi kan dela på oss utan ekonomiska konsekvenser och det fort. Men anledningen är inte för att vi misstror vandra. Utan för att om en av oss hastigt dör eller att en bank går ner ska det bara påverka hälften av tillgångarna.

Jag kan inte ha ett eget sparande och inte hon häller då vi är gifta och delar på allt i juridisk mening. Tycker diskussionen är fåning antingen är man gift eller inte. Ska vi skilja oss delar vi på allt lika vi är en resultatenhet och det resultatet vi skapar gemensamt är vad som ska delas. Sen vem som gör vad är totalt orelevant.

Men avsikten i att vilja spara för att kunna skilja sig säger en heldel. Har pratat med min fru om detta nu och hon håller med mig till 100% skulle jag börja spara av den anledningen är relationen död.

Vill även tillägga att vid giftemål ingår man ett avtal. Och jag förväntar mig att hon hedrar sin del av avtalet hur hon än känner inför det. På samma sätt som hon förväntar sig detta av mig.

Mvh
Fredrik

3 gillningar

Riktigt bra artikel!

Känns ganska bra i dessa tider o ej vara bankens bitch med massa lån :slight_smile:
Mina råd till folk har alltid varit kan du ej casha 50% av bostaden samt amortera resten på minst 10 år köp ej du har då ej råd med bostaden.

Den som köpt bostad på toppen med enbart kontantinsats kan trots att den jobbar heltid vara värre ute än någon som går på bidrag ibdessa tider då den på bidrag åtminstånde kan vara en fri man utan skulder
:sweat_smile:

1 gillning

Detta var bra skrivet.
Exakt detta tänker jag på.

Vissa har blivit giriga efter värdeökningar och tagit risker som de ej varit beredda på då de enbart sett en uppsida av deras handling men nu kommer pendeln i full fart tillbaks istället.

Och nu kommer de vara slavar under en lång tid framöver under det system de ville kapitilisera på :slight_smile:

Rikdedom kommer dock flyttas över till de som ej varit lika giriga och lugnt och sansat kan köpa upp tillgångar folk överbelånat sig på.

1 gillning

Jag tror dock inte på denna del. Tyvärr kommer det drabba alla och inte bara dom som gjort dumma val. Vi sitter alla i samma båt tyvärr men det kommer påverka olika absolut på ett privat plan. Men på systemnivå sitter nog alla i skiten skulle jag säga rik som fattig.

Men med nog mycket tid kommer även detta lösa sig men kan nog ligga bortanför endels livstid tyvärr.

Mvh
Fredrik

För de som missat: Krönikan som länkas i första inlägget är skriven av Andreas Cervenka som även skrivit boken Girig-Sverige.

3 gillningar

Alltså bor du i [insert valfri småort på landet] eller? :smile: Skämt åsido, kan du utveckla tankegången? Ska man följt den här principen i Stockholm får man ju tex sätta hela sin tid som ung vuxen på paus för att få tag i en bostad… i typ ett miljonprogram. Även om din princip är sund förstår jag verkligen att folk har lånat hals över huvud, för det är de som gjort det som har de finaste bostäderna och som har gjort de bästa bostadskarriärerna.

1 gillning

Det du skriver har skapat problemet. Om alla hade följt det @Indexmannen skriver hade vi inte vart där vi är idag. Men nu har alla gått i tron om att det alltid finns en större idiot än mig som kommer ta större lån och denna idiot ska göra mig rik. Nu börjar vi bara se vem som var den största idioten som gjorde dom andra rika man själv sitter med svartepetter. Alla har gått omkring och trott att det alltid kommer någon och räddar mig från konsekvenserna av mina dåliga beslut. Nu verkar bara ingen komma eftersom att alla väntar på alla andra.

Mvh
Fredrik

2 gillningar

Uppvuxen i stockholm men insåg att bo i eller nära stan ej var möjligt utan att belåna mig över öronen så har flyttat ut ca 30-40 min med tåg utanför stockholm så blir lite tåg.

Kollar man runt det asvtåndet så finns det lägemhet för runt 1 - 1,5 milj så med min metod så ska man ha sparat ihop 500-750k för o köpa där.

Så visst är det en uppoffring för många att spara ihop den summan men tror ändå att det ej är ett omöjligt mål för en vanlig knegare :slight_smile:

Men visst är som du säger kanske områden som ej alltid har sån fin “klang” i media etc men jag har bott här flera år och stortrivs :slight_smile:

Nu har jag betalat av hela bostaden och tanken var o “byta” upp mig närmare stan men helt ärligt så trivs jag suveränt här ute så här kommer jag stanna :slight_smile:

6 gillningar

Tror det snarare är att man tillåter de mest risktagande individerna att sätta priset på marknaden. De som inte är lika risktagande får då välja mellan att bo kvar hos sina föräldrar eller acceptera samma risk. Om man önskar att alla hade följt 50% kontantinsats och 10 års amortering (eller liknade) så är det rimliga att reglera systemet till att endast tillåta detta, annars kommer många av de som försöker följa detta råd istället få acceptera att stå utan eget boende under många år (då mer risktagande individer “tränger sig före”).

6 gillningar

Vi pratar om samma sak men du skriver det bättre :slight_smile:

Mvh
Fredrik

1 gillning

Det var ett annorlunda råd som jag inte vet det är bra eller dåligt? Det är nog inte många som skulle kunna köpa sig ett boende med dessa råd.
Jag är glad att jag inte lyssnat på ett sånt iaf, hade nog fortfarande bott i en hyresrätt… däremot har jag inte överbelånat mig.
Jag och min fru köpte ett hus för att bo i, inte för att göra bostadskarriär. Med tiden så blir det ändå en slags bostadskarriär.

3 gillningar

Det märks att man är gammal ibland. Medlemslånen på åttiotalet låg på 15%.

Min strategi är inte för alla.
Krävs en del uppoffringar det ska jag inte sticka under stolen med :slight_smile:

Men väldigt få som följer den har klagat över dålig nattsömn för att räntorna sticker upp :slight_smile:

3 gillningar

Haha, det förstår jag. Det skulle vara skönt att vara skuldfri men jag sover gott om natten med, har ett lån på runt 1,3 miljoner och bunden ränta på 1,23% i ca 1,5 år till.

2 gillningar

Härligt :)!
Detta med privatekonomi är väldigt individiuellt vi alla har olika preferenser och stresstålighet somliga har yrken som är konjukturskänsliga andra yrken som brukar stå sig i ur o skur så gäller ju o hitta det man är bekväm med själv :slight_smile:

Dom orden kommer inte från Göran Persson han har tagit dom av Ernst Wigforss som sa det 1932.

Många tror att det är Görans ord men så är icke fallet. Ernst wigforss även han socialdemokrat så det är väl inte så konstigt att Göran Persson använder hans ord.

1 gillning