Sänka sin inkomst för att få hyresrätt

Rimligast är väl att hyresvärdarna tar in tre års deklarationsuppgifter i stället för en.

Med tanke på att inte bara de med låg inkomst ljuger för att försöka få en bostad, utan även de med hög inkomst och med en bostadsrätt de kan sälja ljuger för att kunna bo billigt.

Helt klart en lucka i reglerna, som jag hoppas täpps till.

1 gillning

Vad krävs är nuvarande deklaration när man ansöker för hyresrätten och de årliga deklarationer i framtiden. Likadan process som i studentlägenheter som finns kräv att skicka studentuppgifter om kurser varje år. Det måste vara samma kontroller med studenter.

1 gillning

Stockholms bostadsförmedling har inga egna lagar, gissar att du menar regler :woman_shrugging:

2 gillningar

Hur naiva är de där i Stockholms bostadsförmedling som bara kontrollerar inkomstdeklarationen första året? Det är lika dumt som om man för en student bara skulle kontrollera den första registreringen på en skola – det betyder ju inte att studenten uppfyller kraven varje år. Därför görs kontroller till studenthyresrätter årligen. På samma sätt behöver man kontrollera inkomstdeklarationerna varje år för att avslöja och vräka alla fuskarna.

4 gillningar

Hmmm Själv anser jag att tanken att mest pengar och makt ska ge företräde är omoraliskt.

1 gillning

Kan du “löneväxla” bort inkomsten?

ja, man kan alltid välja att jobba 50% t.ex. för ett år. Därför måste de kontrollera fuskarna varje år.

1 gillning

Inget mig emot faktiskt tycker ditt förslag låter vettigt.

Man får.även tänka på att många utav oss egenföretagare har ingen tjänstepension att luta oss bak på så det vi sparat undan privat är vår pension.

Vet ej din situation men som jag förstått det så är du sjukskriven? Men har trots det sparat undan pengar privat? Samt äger en kolonilott? Är det annorlunda mot om jag går ner i arbetstid så jag tjänar minimum samt har ett privatspar för pension säg att jag ej köper fritidshus utan lägger alla mina pengar i indexfonder för sakens skull.

Jag är mest nyfiken vad som stör dig då är det vetskapen att jag har kapacitet att arbeta mer men aktivt väljer att gå ner i arbetstid för att spara min hälsa? Eller att jag istället för pengar i indexfonder som du sparar i har pengarna i ett fritidshus?

1 gillning

Jag tycker självomtanke är viktigt för alla. Men jag tycker det att är orimligt att ett boende som är öronmärkt för någon som har det tufft ekonomiskt ska gå till en person som låtsas vara låginkomsttagare ett år.

Jag har stått i bostadskö som alla andra, vilket är tufft för de flesta, än mer när man har låg inkomst. Jag har boendekostnader på 50% av min inkomst. Sen köpte jag områdets billigaste kolonilott, för att jag och min mamma gick med lite vinst när vi sålde vår gamla sommarstuga (som vi renoverat). Så kunde lägga den vinsten på en kolonilott.

Mina val har inte skadat någon annan.

Men att medvetet ljuga, lura systemet och därmed försämra möjligheten för låginkomsttagare att hitta ett ok boende som inte innebär svartkontrakt, bo kvar i ett pissigt förhållande, bo kvar hemma, eller lägga 50+% på sitt boende, osv, för att du vill kunna tjäna pengar på att hyra ut en sommarstuga.

Tror ärligt att det stör de flesta (med tanke på majoriteten av reaktionerna i tråden), även mig.

Så jag hoppas verkligen att nätet för fuskare vidgas inom sektorn, så behoven styr.

5 gillningar

Tack för bra svar.

Okej men nu ska jag ej “låtsas” vara låginkomsttagare utan kommer ju att vara det har ej planerat att öka min inkomst i framtiden.

Skippar även fritidhuset då och kör allt i indexfonder då är.ju detta ändå okej kan väll dom.flesta tycka.

2 gillningar

Tror ändå systemet behöver ses över. Lär finnas många som utnyttjar systemens kryphål.

1 gillning

Var det inte det som trådstarten handlade om….?

“Problemet” är att jag tjänar för mycket driver dock eget och kan ju välja att sänka min lön för att få hyresrätten (dock försent för just denna) min fråga är väll vad händer när man fått lägenheten och ens inkomst blir högre får man ändå bo kvar?

1 gillning

@Melwa @Indexmannen Jag uppskattar den civiliserade diskussionen!

2 gillningar

Kanske formulerade mig dåligt men har ingen plan på höja min inkomst men är ju nyfiken på vad skulle hända om omständigheterna ändras och jag börjar dra in mer pengar blir jag av med bostaden då eller får man bo kvar?

Var ej min tanke att jag planerar att bo där 1 år.sen direkt höja min inkomst.

Men hur mitt liv ser ut om ett par år det vet jag ju inte och tar man denna lägenhet och förlorar sin kötid för att om 5 år börja tjäna mer pengar så skulle det vara segt att behöva hitta en ny hyresrätt.med nollad kötid.

2 gillningar

Problemet med det är att hyreskön är 20+ år till attraktiva lägenheter oavsett hur hög inkomst du har. (Förutom svarthandel med förstahandskontrakt då, men det är ju såklart olagligt istället, men frekvent förekommande.)

Om inkomsten ökas 2, 3x kan man troligen köpa en lägenhet istället eller hur

1 gillning

Det är ju inte alls säkert, beroende på om man har kapital. Dessutom kanske man inte vill, hela poängen var ju att byta nuvarande BR till hyresrätt i attraktivt läge för att få del av de enormt förmånliga kontrollerade hyrorna i centrum.

1 gillning

Man behöver räkna. Senare i livet kan vara klokt att sälja huset och få ett billig hyresrätt efter 25-35 är bostadskö. Kapitalet vid husförsälning kan placeras till andra tillgångar och användas till pension, resor osv.

1 gillning